مهم‌ترین مباحث حوزه نفت و پتروشیمی در کمیسیون انرژی اتاق تهران بررسی شد

اعضای کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران، مهم‌ترین مباحث حوزه انرژی، نفت و پتروشیمی را در کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران بررسی کردند.

به گزارش خبرنگار شانا، نمایندگان بخش‌خصوصی در نشست سیزدهم کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی تهران، مباحث مربوط به انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور، برگزاری رویداد استارت‌آپی در صنعت نفت و ... را به بحث و تبادل نظر گذاشتند.

در ابتدای این نشست، رضا پدیدار، به تشریح برخی اخبار و اتفاق‌های حوزه نفت و انرژی در هفته‌های اخیر پرداخت و گفت: بر اساس آخرین آمار، میزان تولید نفت سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در ماه ژانویه ۲۰۲۰ در مقایسه با دسامبر گذشته، کاهش یافت و به ۲۹ میلیون و ۵۵۰ هزار بشکه رسید که حدود ۵۰۰ هزار بشکه نسبت به آخرین ماه میلادی در سال ۲۰۱۹ کاهش نشان می‌دهد.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران از افزایش چشمگیر واردات نفت خام کره‌جنوبی از ایالات متحده آمریکا خبر داد و افزود: حجم واردات نفت خام کره‌جنوبی از آمریکا به ۴۰۱ هزار بشکه در روز رسیده است. آمارها نشان می‌دهد میزان واردات نفت کره از آمریکا طی ژانویه ۲۰۲۰ در مقایسه با همین ماه در سال ۲۰۱۹ بیش از دو برابر افزایش یافته است.

در ادامه این نشست، فریبرز کریمایی، قائم‌مقام انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی، به موضوع نهاد رگولاتوری در صنایع پتروشیمی اشاره کرد و گفت: اطمینان از وجود یک نهاد مستقل رگولاتوری و قدرتمند در حوزه خدمات و کالاها می‌تواند زمینه مناسبی برای جذب سرمایه‌گذاری در این بازارها باشد.

در بخش دیگر این نشست، شهروز زرگریان، دبیرکل فدراسیون صنعت نفت ایران درباره برنامه‌های این تشکل برای برگزاری نخستین رویداد بین‌المللی Pitch&Match صنعت نفت ایران افزود: این رویداد زمینه مناسبی برای تزریق نوآوری و تکنولوژی استارت‌آپی بین‌المللی به شرکت‌های کوچک، متوسط و بزرگ داخلی در صنعت نفت است. در شرایط کنونی، جایگزین کردن تامین‌کنندگان سنتی با شرکت‌هایی که راهکارهایی با هزینه کمتر ارائه می‌کنند، سرعت عمل بالاتری دارند و همکاری بلندمدت و با تضمین بالاتر دارند، ضروری به نظر می‌رسد.

وی مدت زمان اجرای این طرح را ۱۴ ماه عنوان کرد و گفت: با اجرای این طرح، شرکت‌های استارت‌آپی معتبر بین‌المللی که تمایل به همکاری با ایران دارند، شناسایی می‌شوند و با انتخاب و ارزیابی این شرکت‌ها، مقدمات ملاقات شرکت‌های داخلی صنعت نفت و استارت‌آپ‌های بین‌المللی در روز رویداد فراهم خواهد شد.

در این نشست همچنین، سید محمدجواد موسوی، عضو هیئت مدیره انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر، مجموع ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران را ۳۵۵ واحد در حال احداث و ۸۴۹ واحد در حال بهره‌برداری عنوان و تصریح کرد: در این تعداد واحد، سهم انرژی خورشیدی ۴۳ درصد و سهم انرژی بادی نیز ۳۶ درصد است.

وی به بعضی از دیدگاه‌های کارگروه بررسی و بهبود عملکرد سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) اشاره کرد و تهاتر نفت با نیروگاه‌های تجدیدپذیر به‌منظور توسعه ساخت داخل و ایجاد صندوق حمایت از انرژی پاک را جزو دیدگاه‌ها و راهکارهای مطرح‌شده دانست.

کد خبر 298436

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =