حداقل‎سازی پرونده‎های تخلفات مناقصات در دستور کار وزارت نفت

وزارت نفت با در نظر گرفتن تمهیداتی از جمله احراز صلاحیت اعضای کمیته‎های فنی و بازرگانی و کمیسیون مناقصات در تلاش است با ساماندهی بهینه امور معاملاتی و مناقصات که از جمله زمینه‌های ایجاد فساد در همه سازمان‎ها به شمار می‎رود، تخلفات این بخش را در صنعت نفت به حداقل ممکن برساند.

به گزارش خبرنگار شانا، هیئت اول بدوی رسیدگی به تخلفات کارکنان وزارت نفت مستقر در مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران، از روز دوشنبه (هفتم بهمن‌ماه) میزبان «هم‌اندیشی شناسایی و برخورد با تخلفات در امور معاملاتی و مناقصات» است؛ نشستی که با حضور شجاع‌الدین بازرگانی، معاون امور حقوقی و مجلس وزارت نفت، عباس حاجی‌صادق، نماینده وزیر و مدیرکل دفتر هماهنگی هیئت‌های رسیدگی به تخلفات اداری کارکنان وزارت نفت، سیدصالح هندی، مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران و رئیس هیئت اول بدوی رسیدگی به تخلفات کارکنان، مدیران ارشد برخی شرکت‌های تابع وزارت نفت و دست‌اندرکاران امور معاملاتی و مناقصات این شرکت‌ها آغاز شد و امروز (سه‌شنبه، هشتم بهمن‌ماه) به کار خود پایان می‌دهد.

شناسایی زمینه‌های ایجاد فساد در مناقصات

بازرگانی هدف از برگزاری این نشست را هم‌اندیشی بیشتر برای کاهش تخلفات در بخش معاملات و مناقصات خواند و گفت: این بخش یکی از گلوگاه‌های ایجاد فساد است که در سایه عوامل مختلف می‌تواند زمینه‌ساز بروز فساد شود؛ عواملی مانند رعایت نکردن قانون برگزاری مناقصات و مستند نبودن اطلاعات، نبودن تیپ مشخص و متن‌های یکسان در قراردادهای مشابه، نبود شفافیت در تعهدات پیمانکار و کارفرما و نبود ضمانت معتبر در قبال پیش‌پرداخت‌ها.

وی به موارد دیگری نظیر عدم تخصیص ملاک‌های لازم در شناسایی پیمانکاران واجد صلاحیت، انجام معاملات انحصاری بدون احراز شرایط انحصار و مغایرت مفاد قراردادهای منعقدشده با مفاد موجود در اسناد مناقصه نیز به‌عنوان زمینه‌های ایجاد فساد در معاملات و مناقصات اشاره کرد و ادامه داد: تبعات تخلف در این بخش ابتدا به شکل اختلاف‌های قراردادی بین پیمانکار و کارفرما نمود پیدا می‌کند و در ادامه، با زمان‌بر کردن مدت اجرای پروژه، افزایش هزینه‌های اجرا و به تاخیر انداختن زمان تحقق اهداف، خسارات بسیاری را متوجه صنعت نفت می‌کند.

رئیس کارگروه ارتقای سلامت نظام اداری و مبارزه با مفاسد اقتصادی وزارت نفت با بیان اینکه این کارگروه نسبت به شناسایی گلوگاه‌ها و زمینه‌های فساد در صنعت نفت اقدام کرده است، افزود: امور معاملات و مناقصات یکی از این گلوگاه‌هاست و کاهش دامنه تخلفات در این بخش می‌تواند در بهبود سلامت سازمان نقشی بسزا ایفا کند.

احراز صلاحیت حرفه‌ای دست‌اندرکاران مناقصات

بر اساس این گزارش، هیئت اول بدوی رسیدگی به تخلفات کارکنان وزارت نفت در سال گذشته طی گزارشی، راهکارهای پیشنهادی ناشی از آسیب‌شناسی پرونده‌های تخلفاتی معاملات و مناقصات صنعت نفت را با هدف توان‌افزایی و صیانت از سازمان و کارکنان به وزیر نفت ارائه داد و چندی بعد با تاکید وزیر نفت، کارگروهی متشکل از نخبگان و نمایندگان مرتبط با این حوزه تشکیل شد. مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران نیز اردیبهشت‌ماه امسال در دستورالعملی، شرایط احراز سمت‌ها در کمیسیون‌های مناقصات و معاملات و کمیته‌های فنی و بازرگانی را ابلاغ کرد. به دنبال این اقدام‌ها، طرح توسعه و ارتقای دانش اعضای کمیسیون‌ها و کمیته‌های مرتبط با برگزاری مناقصه‌ها در صنعت نفت در دستور کار قرار گرفت و این طرح از ۲۹ مهرماه امسال با برگزاری نخستین دوره در مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت کلید خورد.

هندی دیروز در این نشست با اشاره به تصمیم‌های اتخاذشده به‌منظور برگزاری دوره‌هایی برای ارتقای سطح دانش و اشراف اطلاعاتی اعضای کمیسیون‌ها و کمیته‌های مرتبط با برگزاری مناقصه‌ها، گفت: احراز صلاحیت‌های حرفه‌ای برای افراد دست‌اندرکار معاملات و مناقصات صنعت نفت به ارتقای سطح سلامت سازمان می‌انجامد.

وی با اشاره به اینکه مقرر شده این دوره‌ها برای اعضای هیئت‌های رسیدگی به تخلفات کارکنان نیز برگزار شود، عنوان کرد: بررسی‌های هیئت اول بدوی نشان می‌دهد بیشتر پرونده‌های مطروحه در حوزه مناقصات، نشات‌گرفته از عدم اشراف اطلاعاتی و دانشی کافی اعضای کمیته‌های فنی و بازرگانی و اعضای کمیسیون مناقصات بر قانون مناقصات و مباحث مرتبط با این بخش بوده است. از این رو امید داریم با برگزاری دوره‌های آموزشی، شاهد کاهش اختلاف‌های قراردادی و بهبود فرایندهای معاملاتی صنعت نفت باشیم.

ارتقای دانش مناقصات در مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت

بر پایه این گزارش، در مسیر اجرای «طرح توسعه و ارتقای دانش اعضای کمیسیون‌ها و کمیته‌های مرتبط با برگزاری مناقصه‌ها»، اعضای کمیسیون‌های مناقصات، کمیته‌های فنی و بازرگانی و هیئت‌های انتخاب مشاور و ترک تشریفات مناقصات باید گواهی صلاحیت حرفه‌ای دریافت کنند.

امید شاکری، مدیرکل اداره نظام فنی و اجرایی و ارزشیابی طرح‌های وزارت نفت در این باره به شانا می‌گوید: ریشه تشکیل برخی پرونده‌های حقوقی در نفت به طراحی نامناسب مناقصات یا نبود تسلط کامل دست‌اندرکاران معاملات بر قانون مناقصات و آیین‌نامه‌ها بازمی‌گردد و از این رو، افزایش سطح اطلاعات دست‌اندرکاران این حوزه و پاسخگویی به سوال‌ها و ابهام‌های آنها می‌تواند در بهبود فرآیند مناقصات در نفت موثر باشد.

وی با بیان اینکه طرح توسعه و ارتقای دانش اعضای کمیسیون‌ها و کمیته‌های مرتبط با برگزاری مناقصات در معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت تدوین و اجرای آن به‌عهده مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت گذاشته شده است، یادآور می‌شود: بر مبنای ابلاغیه وزیر نفت، عضویت در کمیسیون‌های مناقصات در سطح صنعت نفت از تاریخ یکم اسفندماه امسال تنها منوط به دریافت گواهینامه صلاحیت حرفه‌ای از مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت خواهد بود.

نشست «هم‌اندیشی شناسایی و برخورد با تخلفات در امور معاملاتی و مناقصات» از صبح دیروز (هفتم بهمن‌ماه) در سالن همایش‌های مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران آغاز به کار کرده است و امروز (هشتم بهمن‌ماه) به کار خود پایان می‌دهد.

کد خبر 298549

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =