۱۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۵
  • کد خبر: 298788
گزیده‌های نفتی هفته

واکنش اوپکی‌ها به ویروس کرونا و احتمال کاهش بیشتر تولید نفت، دیدار وزیر نفت با روسای دانشگاه، مدیران پیشین صنعت نفت و یک تشکل بخش خصوصی و امضای تفاهم‌نامه پتروشیمی با معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهوری با هدف حمایت از ساخت داخل در هفته آینده را می‌توانید در گزیده‌های نفتی این هفته بخوانید.

زنگنه و سه دیدار: وزیر نفت این هفته، سه دیدار داشت. در نخستین روز هفته با روسا و استادان دانشگاه‌های طرف قرارداد طرح‌های میدان‌محور صنعت نفت دیدار کرد و از روسای دانشگاه‌ها خواست مشکلات خود را بدون سانسور بگویند، زنگنه پس از این نشست نیز به خبرنگاران گفت اگرچه با مشکلات مالی مواجه‌ایم، اما معتقدم سخاوتمندی برای دانشگاه‌ها جای دوری نمی‌رود. وی شامگاه دوشنبه هم به همراه برخی معاونانش با مدیران پیشین صنعت نفت دیدار و گفت‌وگو کرد و از آنها دعوت کرد تجربه‌های خود را در اختیار این مجموعه قرار دهند. زنگنه روز سه‌شنبه هم در نشست با انجمن تولیدکنندگان حلال‌های هیدروکربنی مشکلات آنها را بررسی و تاکید کرد ارائه راه‌حل برای مشکلات باید تنها با توجه به مقابله حداکثری با قاچاق، شناسایی زنجیره معاملات در داخل کشور، ارائه راه‌حل آسان برای تطابق مواد صادراتی با مواد اولیه و استفاده از سامانه ثامن صورت گیرد.

مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران هم این هفته با اعلام اینکه بیشتر میدان‌های مشترک نفت و گاز کشور تعیین تکلیف شده‌اند، یادآوری کرد که فعالیت‌های توسعه‌ای شرکت ملی نفت ایران در میدان‌های مشترک غرب کارون و پارس جنوبی با جدیت دنبال شده و نتایج آن مشهود است.

خنثی‌سازی سرقت نفت‌خام از خطوط لوله انتقالی در اهواز، تصویب افزایش مستمری بازنشستگان نفت، رسیدن ظرفیت ذخیره‌سازی مخازن میعانات گازی پارس جنوبی به ۳.۵ میلیون بشکه و رشد شتابان جذب نیروهای بومی در سازمان منطقه ویژه پارس از دیگر اخبارهای صنعت نفت در هفته جاری بود.

اوپکی‌ها و کرونا: قیمت نفت که تحت تاثیر ویروس کرونا این هفته با کاهش همراه شد و به زیر ۶۰ دلار برای هر بشکه رفت با واکنش اعضای اوپک همراه شد. وزیر انرژی عربستان با اطمینان از اینکه چین می‌تواند ویروس کرونای جدید را مهار و نابود کند گفت که در صورت لزوم، اوپک و متحدانش برای واکنش به هرگونه تحول و همچنین حفظ ثبات بازار نفت، توانایی و انعطاف لازم را دارند. رئیس دوره‌ای نشست‌های اوپک هم اعلام کرد که تأثیر ویروس کرونا بر بازار نفت محدود خواهد بود. وزیر انرژی امارات هم عنوان کرد نباید درباره تأثیر شیوع ویروس کرونا در چین بر تقاضای نفت، بزرگنمایی شود. گینه استوایی هم آمادگی خود را برای همکاری با اوپک در صورت تأثیرگذاری ویروس کرونا بر بازار نفت اعلام کرد و نهایت اینکه یک منبع اوپکی اعلام کرد در واکنش به افت قیمت نفت به دلیل شیوع ویروس کرونا در چین، اوپک در حال بررسی تشدید کاهش تولید یا تمدید توافق کنونی در این زمینه هستند.

آخرین خبرها از لیبی هم حکایت از آن دارد که فائز السراج، نخست‌وزیر دولت رسمی لیبی هشدار داده است اگر اخلال در تولید نفت این کشور به دست نیروهای وفادار به خلیفه حفتر، رهبر نیروهای مسلح شرق لیبی برطرف نشود، این کشور با فاجعه روبه‌رو می‌شود. تولید نفت این کشور به‌عنوان یکی از اعضای اوپک به نزدیک صفر رسیده است.

کاهش احتمال پیوستن برزیل به اوپک، ازسرگیری تولید میدان نفتی الاحداب در عراق، رویارویی مدیرعامل شرکت بزرگ نفتی ایتالیا با اتهام فساد و عدم تمایل قطر به بازنگری در قیمت فروش ال‌ان‌جی به هند از دیگر اخبار بین الملل است.

پتروشیمی و ساخت داخل: شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس خبر داد که هفته آینده با معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهوری، تفاهم‌نامه همکاری امضا خواهند کرد. این تفاهم‌نامه در زمینه همکاری بین صنعت پتروشیمی و شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها برای تقویت و حمایت از ساخت داخل است. مدیرعامل شرکت پتروشیمی تندگویان هم این هفته از ثبت رکورد تازه در تولید این شرکت تا پایان سال خبر داد و گفت ۸۵ درصد برنامه تولید امسال این شرکت تاکنون محقق شده است. از دیگر اخبار پتروشیمی هم باید به برگزاری نمایشگاه و همایش حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی در هفته پایانی بهمن ماه اشاره کرد.

پیشنهاد هفته: اگر می‌خواهید بدانید نفتی‌ها برای تامین سوخت استان سیستان و بلوچستان در سیل اخیر چه کردند،‌ خواندن این گزارش «سیستان‌وبلوچستان، سرزمین شادی‌های کوچک و قلب‌های سخاوتمند» را از دست ندهید.

کد خبر 298788

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =