۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۹
  • کد خبر: 299057
نشست زودهنگام کمیته فنی اوپک و غیر اوپک

نشست اعضای کمیته مشترک فنی اوپک و غیراوپک برای بررسی آثار ویروس کرونا بر قیمت نفت خام، چهارم و پنجم فوریه (۱۵ و ۱۶ بهمن‌ماه) برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، برخی منابع اوپکی اعلام کردند که اعضای کمیته مشترک فنی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و غیراوپک (JTC) تصمیم گرفته‌اند در روزهای چهارم و پنجم فوریه (سه‌شنبه و چهارشنبه، ۱۵ و ۱۶ بهمن‌ماه) برای ارزیابی آثار ویروس کرونا بر شرایط تقاضای نفت، در وین گرد هم آیند.

به گفته این منابع، قرار است این کمیته فنی پیشنهادی را مبنی بر تمدید کاهش تولید نفت خام اوپک پس از ماه مارس یا تعمیق کاهش تولید به اعضای اوپک ارائه دهد.

اوپک و دیگر متحدان این سازمان موسوم به «اوپک پلاس» در نشست عادی ۱۷۷  اعضای اوپک و هفتمین نشست وزارتی مشترک اوپک و غیراوپک در آذرماه امسال توافق کرده بودند از یکم ژانویه سال ۲۰۲۰ میلادی روزانه ۵۰۳ هزار بشکه از تولید خود بکاهند.

سهم اعضای اوپک در توافق برای تعمیق کاهش تولید نفت روزانه ۳۷۲ هزار بشکه و سهم کشورهای غیرعضو اوپک ۱۳۱ هزار بشکه بوده است، بر این اساس ۱۰ عضو اوپک باید روزانه یک میلیون و ۱۷۰ هزار بشکه از تولید خود بکاهند، ایران، لیبی و ونزوئلا از توافق کاهش عرضه مستثنا شده‌اند.

اعضای اوپک در حال بررسی گزینه‌های خود برای چگونگی رویارویی با آثار بالقوه شیوع ویروس کرونا بر قیمت و تقاضای نفت هستند، این ویروس که به سرعت در حال گسترش در چین و دیگر نقاط جهان است تاکنون بیش از ۳۰۰ قربانی داشته، به‌طوری‌ که سازمان بهداشت جهانی در پی گسترش این ویروس وضع فوق‌العاده جهانی اعلام کرده است.

زمان برگزاری صدوهفتادوهشتمین نشست اوپک به صورت فوق‌العاده و هشتمین نشست وزارتی مشترک اوپک و غیراوپک موسوم به «اوپک پلاس» در بیانیه پایانی نشست‌ وزارتی ۱۷۷ اوپک و هفتمین نشست مشترک اوپک و غیراوپک در دسامبر ۲۰۱۹، روزهای پنجم و ششم مارس (۱۵ و ۱۶ اسفندماه) تعیین شده است.

کد خبر 299057

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =