تداوم روند تولید و توسعه میدان‌های مشترک نفت و گاز در سال ۹۸

روند افزایش ظرفیت تولید میدان‌های مشترک نفت و گاز با تمرکز بر میدان‌های نفتی غرب کارون و میدان گازی پارس جنوبی که از سال ۹۲ کلید خورد، امسال نیز با جدیت دنبال شده است. چگونگی‎اش را بخوانید:

به گزارش خبرنگار شانا، اگرچه سیل ابتدای سال بر تولید میدان‌های مشترک نفتی غرب کارون تاثیر گذاشت و سبب شد برخی چاه‌ها با هدف رعایت بیشتر ایمنی و حفظ محیط زیست بسته شوند، اما روند تولید پس از فروکش کردن سیل به حالت عادی بازگشت و در ماه‌های بعد، خبرهای بهتری از این منطقه عملیاتی به گوش رسید.

به‌طور نمونه مردادماه امسال اعلام شد نصب پمپ درون‌چاهی در چاه شماره ۴ یاران شمالی موفقیت‌آمیز بوده و افزایش هزار بشکه‌ای تولید این میدان مشترک را به دنبال داشته است. در همین راستا، شرکت مهندسی و توسعه نفت از تامین چند دستگاه پمپ درون‌چاهی خبر داده و اعلام کرده است این پمپ‌ها به‌تدریج در چاه‌های یاران شمالی نصب خواهند شد.

از سوی دیگر، اخیرا اعلام شد که تولید تجمعی نفت میدان آزادگان شمالی از مرز ۱۰۰ میلیون بشکه گذشته است؛ میدانی که فاز نخست توسعه آن در آبان ماه سال ۹۵ به بهره‌برداری رسید و ثبت این میزان تولید تجمعی نفت نشان می‌دهد تولید این میدان مشترک در این سال‌ها بدون وقفه و مستمر ادامه داشته است.

میدان آزادگان جنوبی هم که با استقرار و راه‌اندازی واحد فراورش سیار، آن هم در اوج تحریم‌ها، به نمادی از خواستن و توانستن در نفت بدل شده، این روزها به واسطه زمزمه‌های افزایش ضریب بازیافت نامش بیشتر به گوش می‌خورد. انستیتو مهندسی نفت دانشگاه تهران در مسیر اجرای قرارداد توسعه فناورانه میدان آزادگان اعلام کرده که افزایش حداقل ۱۰ درصدی ضریب بازیافت لایه سروک این میدان امکان‌پذیر است و دانشگاه تعهد داده این امکان را عملیاتی کند. این نتایج مطالعاتی امیدوارکننده، ثمره اعتماد وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران به ظرفیت‌های علمی کشور است.

گذشته از روند تولید و توسعه در غرب کارون، کمی آن‌طرف‌تر، در حوالی بلوک اناران نیز میدان مشترک آذر گام‌های پایانی را در مسیر توسعه برمی‌دارد و بر اساس آنچه پیش از این اعلام شده، زمان تحقق تولید ۶۵ هزار بشکه‌ای هدف‌گذاری شده در این میدان نزدیک است.

قبل از اشاره به عملکرد نفت در میدان گازی پارس جنوبی، باید به بارگیری سکوی سرچاهی S۱ میدان سلمان که با بهره‌مندی از توان داخلی ساخته و اخیرا در یارد خرمشهر بارگیری شد نیز اشاره کرد؛ با نصب و راه‌اندازی این سکو در هفته‌های آتی، ظرفیت تولید نفت این میدان مشترک افزایش می‌یابد.

امسال با ادامه روند پرشتاب توسعه در پارس جنوبی، دو سکوی باقیمانده فاز ۱۴ و دو سکوی باقیمانده فازهای ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی هم نصب شدند که در این میان، سکوی فاز ۲۳ و سکوی B فاز ۱۴ به بهره‌برداری هم رسیده‌اند و شمارش معکوس برای بهره‌برداری از سکوی ۲۴B و ۱۴D نیز آغاز شده. دو سکوی A و C فاز ۱۳ هم طبق برنامه تا پایان سال نصب خواهند شد. به این ترتیب امسال پرونده بخش دریایی پارس جنوبی (به جز فاز ۱۱) بسته می‌شود.    

هدف از توسعه فازهای ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی تولید روزانه ۵۶ میلیون متر مکعب گاز ترش، ۷۵ هزار بشکه میعانات‌گازی، ۴۰۰ تن گوگرد و تولید سالانه یک میلیون و ۵۰ هزار تن گاز مایع ال‌پی‌جی (پروپان و بوتان) و یک میلیون تن اتان به‌منظور تامین خوراک واحدهای پتروشیمی است. در طرح توسعه فاز ۱۴ نیز برداشت روزانه ۵۰ میلیون متر مکعب گاز شیرین، ۷۵ هزار بشکه میعانات گازی، ۴۰۰ تن گوگرد و سالانه یک میلیون تن گاز مایع و یک میلیون تن گاز اتان هدف‌گذاری شده و هدف از توسعه فاز ١٣ نیز دستیابی به تولید روزانه ۵۶ میلیون مترمکعب گاز غنی، ۷۵ هزار بشکه میعانات گازی، ٤٠٠ تن گوگرد و همچنین سالانه یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن گازمایع به همراه یک میلیون تن گاز اتان است.

تکلیف بخش نخست توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی نیز با واگذاری کامل این طرح توسعه‌ای به شرکت پتروپارس (عضو ایرانی کنسرسیوم طرف قرارداد با شرکت ملی نفت ایران) روشن شده و وزیر نفت از برنامه‌ریزی برای تحقق تولید گاز از این فاز تا پایان دولت خبر داده است. امسال تکلیف میدان مشترک گازی بلال هم مشخص و قرارداد این میدان با شرکت ایرانی پتروپارس امضا شد. میدان فرزاد هم امسال تعیین تکلیف و مقرر شد بخش نخست توسعه این میدان مشترک شامل مهندسی، حفاری چاه اکتشافی و طراحی پایه در دستور کار شرکت ایرانی پتروپارس قرار گیرد.

صنعت نفت امروز در حالی چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را گرامی می‌دارد که تکلیف اغلب میدان‌های مشترک نفت و گاز کشور مشخص شده و با اولویت‌بخشی‌های صورت گرفته و اقدام‌های انجام شده بر مبنای این اولویت‌ها در سال‌های اخیر، هیچ عقب‌ماندگی‌ای از عراق در غرب کارون و از قطر در پارس جنوبی به چشم نمی‌خورد. افتخار ملی همین‌هاست...

کد خبر 299077

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =