چگونگی بهره‌مندی از قراردادهای BOO در صنعت نفت تشریح شد

مشاور حقوقی مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران ضمن تشریح چگونگی بهره‌مندی از قراردادهای BOO (ساخت، تملک و بهره‌برداری) در صنعت نفت گفت: از جمله اهداف اصلی استفاده از این نوع قراردادها چابک‌تر کردن فرآیند انجام کار است.

به گزارش خبرنگار شانا، زهرا گودرزی صبح امروز (چهارشنبه، ۳۰ بهمن‌ماه) در نشست تخصصی «معرفی فرصت‌ها و چارچوب سرمایه‌گذاری در پروژه‌های فرآورش نفت خام» اظهار کرد: پیوستگی پروژه‌های توسعه‌ای با پروژه‌های میان‌دستی و پایین‌دستی سبب شده است روش‌هایی لحاظ شود که در کمترین زمان ممکن و به شکل مطمئن به تولید محصول و نفت فرآوری شده بینجامد.

وی افزود: مدیریت سرمایه‌گذاری شرکت ملی نفت ایران در تلاش است با رویکرد استفاده از توانمندی بخش خصوصی و در راستای اجرایی کردن سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی، در جهت کاهش هزینه‌های بالادستی گام بردارد.

عضو هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه تغییر رویکرد این شرکت از قراردادهای EPC به سمت قراردادهای BOO به چابک‌تر کردن فرآیند انجام کار منتهی شده است، افزود: در این نوع قراردادهای سرمایه‌گذاری پیمانکار اختیار بیشتری پیدا می‌کند و این قراردادها انعطاف بیشتری دارد، مضاف بر اینکه مالکیت تأسیسات در اختیار سرمایه‌گذار ‌می‌ماند.

گودرزی تصریح کرد: این نوع قراردادها این امکان را فراهم خواهد کرد تا استفاده از ظرفیت بخش خصوصی مورد توجه باشد و به همین ترتیب سرمایه‌گذار می‌تواند از ارزش دارایی ایجادشده بهره ببرد.

وی عنوان کرد: مزیت دیگری که در این طرح پیش‌بینی شده این است که امکان دریافت تسهیلات از بانک‌ها و تأمین‌کنندگان مالی به پشتوانه تأسیسات ایجاد شده است و هم‌اکنون این موضوع در مرحله آزمایش قرار دارد.

مشاور حقوقی مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در ادامه به شرایط کنونی حاکم بر کشور و مشکلات ناشی از تحریم‌های اقتصادی ناعادلانه و یکجانبه اشاره کرد و گفت: باید همه در سایه همبستگی و تعامل تلاش کنیم تا هر چه سریع‌تر از ظرفیت‌ها و منابع مالی داخلی استفاده کنیم و این موضوع مستلزم این است که ما بتوانیم بستری ایجاد کنیم تا بر اساس آن سرمایه‌گذار بتواند از منابع مالی موجود در داخل کشور استفاده کند و تأسیساتی که خودش براساس قرارداد مالک آن است، پشتوانه تأمین مالی باشد.

گودرزی تامین منافع دوجانبه را از مؤلفه‌های مهم و تاثیرگذار در اجرای پروژه‌ها دانست و یادآور شد: امیدوارم نشست تخصصی پیش رو مقدمه‌ای باشد برای تعیین روش‌های مرسوم در فعالیت‌های شرکت نفت و گاز و فتح بابی باشد برای حرکت رو به جلو به‌منظور صیانت از منابع کشور، افزایش بهره‌وری و استفاده بیشتر از ظرفیت‌ها، فرصت‌ها و موقعیت‌ها.

مهدی مهرابی

کد خبر 300064

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =