۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۰
  • کد خبر: 300101
گزیده‌های نفتی هفته

برگزاری نخستین کنفرانس توسعه نظام مالی صنعت نفت، گردهمایی شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌های صنعت نفت و ارائه نیازهای فناورانه، همایش و نمایشگاه تخصصی ساخت داخل در صنعت پتروشیمی، بازدید وزیر نفت از شرکت فولاد اکسین خوزستان در اهواز، رونمایی از دکل ۷۲ فتح، امضای قرارداد واحد فرآورش پیش‌ساخته در میدان نفتی مشترک آزادگان جنوبی، امضای تفاهم‌نامه پنج‌جانبه به‌منظور استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه صنعت پتروشیمی در مرکز نوآوری کیش از مهم‌ترین رویدادهای صنعت نفت در هفته جاری بودند.

به گزارش شانا، در این هفته همچنین افزایش ۲۰ درصدی مصرف گاز و نشست تخصصی «معرفی فرصت‌ها و چارچوب سرمایه‌گذاری در پروژه‌های فرآورش نفت خام»، صدور مجوز صندوق پژوهش و نوآوری نفت با سرمایه ۱۰۰ میلیارد تومانی و تشکیل کارگروهی برای هماهنگی در تامین لوله پروژه گوره - جاسک با دستور وزیر نفت از دیگر رویدادهای مهم در صنعت نفت بودند.

کنفرانس توسعه نظام مالی صنعت نفت: حسن منتظرتربتی، معاون وزیر نفت در امور گاز در این کنفرانس که روز شنبه (۲۶ بهمن‌ماه) برگزار شد، از بازپرداخت طرح‌های پالایشی گاز از محل خرید تضمینی خدمات بهره‌برداری خبر داد. وی در این کنفرانس با اشاره به الگوهای مختلف بازپرداخت اجرای طرح‌های صنعت گاز، بازپرداخت طرح‌های پالایشی گاز از محل خرید تضمینی خدمات بهره‌برداری را یکی از الگوهای مورد استفاده در طرح‌های بخش تولید و عرضه گاز برشمرد.

گردهمایی شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌های صنعت نفت و ارائه نیازهای فناورانه: اعلام صدور مجوز صندوق پژوهش و نوآوری نفت با سرمایه ۱۰۰ میلیارد تومانی از سوی وزیر نفت یکی از مهم‌ترین رویدادهای این گردهمایی بود که روز یکشنبه (۲۷ بهمن‌ماه) در پژوهشگاه صنعت نفت آغاز به‌کار کرد؛ وزیر نفت در این همایش با تاکید بر اینکه نخستین گام وزارت نفت برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان اختصاص حدود ۱۸ هزار هکتار زمین برای احداث پارک فناوری در شهرری بوده است، گفت: بخش نخست این پارک چند ماه آینده راه‌اندازی می‌شود تا شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ بتوانند در آنجا مستقر شوند.

مدیر تولید شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب نیز در نخستین روز برگزاری این رویداد، ۱۱ نیاز فناورانه این شرکت را اعلام کرد و در میان آنها از مواردی مانند تهیه نرم‌افزار مدیریت یکپارچه چاه و مخزن، ساخت شیرهای فرازآوری با گاز و بومی‌سازی تکنولوژیک توپک هوشمند نام برد.

روز دوم: علی پژوهان، مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی در دومین روز برگزاری این گردهمایی از آمادگی این شرکت برای همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان برای رفع نیازهای صنعت پتروشیمی خبر داد. مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی گفت: آماده هرگونه همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها برای رفع نیازهای صنعت پتروشیمی هستیم.

روز سوم و پایانی: حسن منتظرتربتی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در سومین روز گردهمایی از شناسایی ۲۸ قلم کالای مورد نیاز صنعت گاز برای بومی‌سازی خبر داد و گفت: دانش‌بنیان‌ها و استارت‌آپ‌ها بازوهای فنی و مشاوره‌ای وزارت نفت هستند. سعید محمدزاده، معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری نیز در روز پایانی به اقدام‌های مؤثر و جدی وزارت نفت پیرامون‌ موضوع استانداردها اشاره کرد.

همایش و نمایشگاه تخصصی ساخت داخل در صنعت پتروشیمی

در هفته شلوغی که گذشت، همایش و نمایشگاه تخصصی ساخت داخل در صنعت پتروشیمی نیز در جزیره کیش برگزار شد. علی وطنی، مشاور عالی معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در حاشیه این نمایشگاه با تاکید بر اقتصاد مبتنی بر نفت و تکمیل زنجیره ارزش گفت: راه تولید سرمایه در کشور توسعه صنعت پتروشیمی است. جعفر ربیعی، مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس نیز در این همایش با اعلام خبر معرفی طرح های جدید پایین دستی هلدینگ خلیج فارس در آینده‌ای نزدیک گفت: صنعت پتروشیمی ایران رکوردپذیر نیست. صفرعلی بابایی، مدیرعامل شرکت مدیریت توسعه صنایع پتروشیمی نیز در حاشیه همایش گفت: در جهش سوم صنعت پتروشیمی هفت پروژه پایین‌دستی هلدینگ خلیج فارس اجرایی می‌شود.

در حاشیه نمایشگاه صنعت پتروشیمی در مرکز نوآوری کیش، به‌منظور استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه صنعت پتروشیمی یک قرارداد پنج‌جانبه میان علی وطنی، مشاور عالی معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، جعفر ربیعی، مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، غلامحسین مظفری، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش، حجت‌الله صیدی، مدیرعامل بانک صادرات ایران و مجید محمدپور، انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت امضا شد.

بازدید وزیر نفت از شرکت فولاد اکسین خوزستان در اهواز و رونمایی از دکل ۷۲ فتح 

رونمایی از دکل حفاری ۷۲ فتح با حضور بیژن زنگنه، وزیر نفت، مسعود کرباسیان، مدیرعامل شرکت ملی نفت و حمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی در اهواز از دیگر رویدادهای هفته جاری بود. وزیر نفت روز سه‌شنبه (۲۹ بهمن‌ماه) در حاشیه رونمایی از دکل ۷۲ فتح در اهواز گفت: باید از فرصت تحریم برای توسعه و تقویت ساخت داخل استفاده کنیم و جهاد دانشگاهی می‌تواند یکی از مراکز اصلی کار باشد و باید از این فرصت استفاده کنیم؛ وی با تاکید بر اینکه وظیفه داریم برای کارخانه‌های ایرانی کار ایجاد کنیم، افزود: اهواز سومین قطب مهم کشور از نظر تجهیزات صنعتی است و مسئله ساخت دکل در ایران یکی از آرزوهای صنعت نفت است و ما برای سال‌های طولانی به حفاری و تجهیزات آن نیاز داریم. با حضور وزیر نفت در اهواز و بازدید وی از شرکت فولاد اکسین خوزستان، رویداد مهم دیگری رخ داد و آن دستور وزیر نفت برای تشکیل کارگروهی برای هماهنگی در تامین لوله پروژه گوره - جاسک بود. بیژن زنگنه همچنین در نشستی مشترک با مدیران و مدیران عامل شرکت‌های بزرگ فولادسازی و لوله‌سازی کشور در جریان پیشرفت و موانع تسریع اجرای قراردادهای صنعت نفت و صنایع فولاد قرار گرفت.

امضای قرارداد واحد فرآورش پیش‌ساخته در میدان نفتی مشترک آزادگان جنوبی

با حضور وزیر نفت در اهواز، قرارداد واحد فرآورش پیش ساخته میدان آزادگان جنوبی نیز بین جهاد دانشگاهی و شرکت متن به امضا رسید. تورج دهقانی، مدیرعامل شرکت متن در آیین امضای این قرارداد استفاده از واحدهای فرآورشی سیار را راهبردی نو برای شتاب‌بخشی به طرح‌های توسعه‌ای به‌ویژه در میدان‌های مشترک اعلام کرد. وزیر نفت نیز در این مراسم تاکید کرد: صنعت نفت می‌تواند با تعریف پروژه و ایجاد تقاضا، پرچمدار و پیشرو توسعه صنعتی کشور باشد.

افزایش ۲۰ درصدی مصرف گاز

مصرف روزانه گاز بخش خانگی و تجاری در هفته جاری به ۵۹۰ میلیون مترمکعب رسید. محمد عسگری، سخنگوی شرکت ملی گاز ایران در این باره گفت: روز سه‌شنبه هفته جاری (۲۲ بهمن‌ماه) هم‌زمان با برودت هوای کل کشور، مصرف گاز بخش خانگی و تجاری در کشور به حدود ۶۰۰ میلیون مترمکعب رسید که نشان‌دهنده افزایش ۱۰۰ میلیون مترمکعبی است.

نشست تخصصی «معرفی فرصت‌ها و چارچوب سرمایه‌گذاری در پروژه‌های فرآورش نفت خام»

نشست تخصصی معرفی فرصت‌ها و چارچوب سرمایه‌گذاری در پروژه‌های فرآورش نفت خام روز چهارشنبه هفته جاری برگزار شد. تالین منصوریان، مدیر سرمایه‌گذاری و کسب‌وکار شرکت ملی نفت ایران در این نشست به تشریح چارچوب سرمایه‌گذاری در پروژه‌های فرآورش نفت خام با استفاده از تجهیزات سریع‌الاحداث کارخانه‌ای و در قالب قراردادهای ساخت، بهره‌برداری و مالکیت (BOO) پرداخت و گفت: توجه حداکثری شرکت ملی نفت ایران به تسهیم متعادل منافع و ریسک پروژه بین کارفرما و سرمایه‌گذار، از مزیت‌های چارچوب تدوین‌ شده است.

اعلام زمان پایش کارکرد وانت‌بارها برای تخصیص سهمیه اضافی

مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نیز در گفت‌وگو با شانا از پایش کارکرد وانت‌بارها از ابتدای اسفندماه به‌منظور تخصیص سهمیه اضافی به این دسته از خودروها خبر داده بود. شهرام رضایی در این باره گفته بود: سهمیه بنزین وانت‌های کم‌مصرف و پرمصرف هرکدام به ترتیب ماهانه ۲۰۰ و ۳۰۰ لیتر در نظر گرفته شده بود و قرار بود از ابتدای بهمن‌ماه براساس کارکرد این سهمیه افزوده شود. یک خبر بنزینی دیگر در هفته جاری رخ داد و آن هم توضیح وزیر نفت در حاشیه نشست هیئت دولت درباره تخصیص سهمیه بنزین نوروزی بود. وزیر نفت در این باره گفت: رئیس‌جمهوری دستور دادند پیشنهادها برای تعیین میزان سهمیه بنزین نوروزی ارائه شود.

اجرای بزرگ‌ترین پروژه پتروشیمی کشور در عسلویه

انتصاب مریم مشایخی به عنوان مدیر مالی جدید شرکت ملی صنایع پتروشیمی و نیز اعلام اجرای بزرگ‌ترین پروژه پتروشیمی کشور در عسلویه از دیگر رویدادهای حوزه صنعت پتروشیمی در هفته جاری بودند. روز چهارشنبه (۳۰ بهمن‌ماه) جعفر ربیعی، مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس در مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت صنایع پتروشیمی نیز از برنامه‌ریزی برای اجرای مگاپروژه پتروشیمی هرمز در عسلویه به‌عنوان بزرگ‌ترین پروژه پتروشیمی کشور برای سال ۱۴۰۲، افزایش تولید این شرکت نسبت به پارسال و پیش‌بینی تحقق ۱۰۳ درصدی برنامه تولید تا پایان امسال خبر داد.

کد خبر 300101

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =