عملیات اکتشافی در جازموریان و زرینه‌کوه آغاز می‎شود

مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران به‌تازگی دو قرارداد اکتشافی مشتمل بر قرارداد عملیات غیرلرزه‌ای مکران - جازموریان واقع در استان هرمزگان و عملیات لرزه‌نگاری دوبعدی زرینه‌کوه واقع در استان خراسان رضوی را با پیمانکاران ایرانی امضا کرده است.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی نفت ایران، سیدعلی معلمی، معاون امور اکتشافی مدیریت اکتشاف این شرکت با بیان اینکه تولید داده‌های لرزه‌نگاری و غیرلرزه‌ای در چرخه فرآیند اکتشاف به‌عنوان داده‌ها و اطلاعات پایه در فعالیت‌های مطالعاتی و اکتشافی نقش مهمی را ایفا می‌کند، اظهار کرد: اگرچه ممکن است منابع مالی برخی پروژه‌ها کاهش یابد و شرکت‌های خارجی نیز تمایل چندانی برای مشارکت با توجه به شرایط تحریمی ندارند، اما پروژه‌های متنوع ژئوفیزیکی با تکیه بر توان پیمانکاران داخلی در سطح بالایی در حال اجراست.

وی با اشاره به اینکه عملیات گرانی‌سنجی و مغناطیس‌سنجی دشت آبادان در استان خوزستان در منطقه‌ای با عوارض طبیعی بسیارسخت در محیطی آبی خاکی و با محدودیت‌های زیست‌محیطی در حال اجراست، گفت: این پروژه در پایان بهمن ۹۸، ۷۵ درصد پیشرفت داشته است.

مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران افزود: پروژه‌ دیگری از این نوع در شمال شرق کشور، موسوم به گرانی‌سنجی و مغناطیس‌سنجی کپه‌داغ شرقی در استان خراسان رضوی فعال است که این پروژه تا پایان بهمن ۹۸، ۴۸ درصد پیشرفت داشته است.

وی اظهار کرد: به‌منظور انجام مطالعات اکتشافی بر مبنای داده‌های لرزه‌نگاری سه‌بعدی برداشت شده در حوضه‌ رسوبی دزفول شمالی، قرارداد پروژه‌ای پردازشی با مشارکت پیمانکار بین‌المللی در سال ۹۸ منعقد شد که تا پایان بهمن‌ماه امسال ۱۷.۸ درصد پیشرفت کرده است.

معلمی با اشاره به اینکه قراردادهای دو پروژه‌ بزرگ لرزه‌نگاری پانیذ و باشت واقع در استان‌های خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد در آبان‌ماه ۹۸ در حاشیه‌ مراسم اعلام کشف میدان گازی ارم با دو شرکت داخلی امضا شد، گفت: عملیات این دو پروژه پس از انجام سه ماه تجهیز کارگاه، هم‌زمان با چهل‌ویکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی آغاز شد.

وی افزود: همچنین اخیراً قراردادهای عملیات غیرلرزه‌ای مکران - جازموریان واقع در استان هرمزگان و عملیات لرزه‌نگاری دوبعدی زرینه‌کوه واقع در استان خراسان رضوی امضا شده‌اند و این دو پروژه در حال تجهیز کارگاه از سوی پیمانکاران هستند.

معاون اکتشاف مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران تصریح کرد: مناقصه‌های پروژه لرزه‌نگاری دشت‌کوه، گرانی‌سنجی و مغناطیس‌سنجی بستان‌آباد و پردازش ۶ هزار کیلومترمربع داده‌های لرزه‌نگاری سه‌بعدی دشت آبادان نیز در مراحل پایانی فرآیند برگزاری مناقصه و انتخاب پیمانکار است.

معلمی اظهار کرد:‌ هم‌اکنون هفت پروژه‌ ژئوفیزیکی در حال اجراست و تعداد آن در دو ماه آینده به ۱۰ پروژه خواهد رسید و بودجه مورد نیاز بر مبنای مبلغ قراردادی پروژه‌ها حدود ۲۳۰ میلیارد تومان و ۵۵.۷ میلیون یورو است.

وی گفت: بهمن‌ماه پارسال، هیچ‌گونه پروژه‌ ژئوفیزیکی فعالی وجود نداشت و طراحی و اجرای چنین حجم عملیات ژئوفیزیکی در تاریخ فعالیت‌های ژئوفیزیکی مدیریت اکتشاف بی‌نظیر است.

کد خبر 300350

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =