کرونا و روسیه بزرگ‌ترین چالش‌های اوپک‌ پلاس برای بهبود قیمت نفت

ویروس کرونا و روسیه بزرگ‌ترین چالش‌های موجود بر سر راه اوپک و متحدانش برای کمک به بهود قیمت‌های جهانی نفت خام است.

به گزارش پایگاه خبری مارکت واچ، در حالی که کشورهای عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش در قالب بیانیه همکاری موسوم به «اوپک پلاس» در حال آماده شدن برای برگزاری نشستی با هدف حمایت از قیمت‌ها و متعادل کردن عرضه و تقاضای جهانی نفت هستند، مهم‌ترین چالش پیش‌ روی آنها شیوع جهانی ویروس کروناست. 

اوپک و متحدانش در روزهای پنجم و ششم مارس (۱۵ و ۱۶ اسفندماه) در وین گردهم می‌آیند. انتظار می‌رود که در این نشست، افزون بر تمدید قرارداد کاهش تولید نفت، تعمیق کاهش تولید نیز در دستور کار باشد.

کیلین بیرچ، اقتصاددان واحد اطلاعات اکونومیست معتقد است مانع اصلی موجود بر سر راه توافقی جدید برای تعمیق کاهش تولید، نبود اطمینان از شدت آثار ویروس کرونا بر بازار نفت است.

وی افزود: هنوز مشخص نیست که عامل نهایی موثر بر مقدار مصرف نفت در سال ۲۰۲۰ چه خواهد بود. افزون بر این موضوع امکان دارد برخی شریکان این توافق، از جمله روسیه، از تمدید سناریوی کاهش نامحدود نفت جلوگیری کنند.

به گزارش شانا، اوپک و دیگر متحدان این سازمان موسوم به «اوپک پلاس» در نشست عادی ۱۷۷  اعضای اوپک و هفتمین نشست وزارتی مشترک اوپک و غیراوپک در آذرماه امسال توافق کرده بودند از یکم ژانویه سال ۲۰۲۰ میلادی روزانه ۵۰۳ هزار بشکه از تولید خود بکاهند.

سهم اعضای اوپک در توافق برای تعمیق کاهش تولید نفت روزانه ۳۷۲ هزار بشکه و سهم کشورهای غیرعضو اوپک ۱۳۱ هزار بشکه بوده است، بر این اساس ۱۰ عضو اوپک باید روزانه یک میلیون و ۱۷۰ هزار بشکه از تولید خود بکاهند، ایران، لیبی و ونزوئلا از توافق کاهش عرضه مستثنا شده‌اند.

زمان برگزاری صدوهفتادوهشتمین نشست اوپک به صورت فوق‌العاده و هشتمین نشست وزارتی مشترک اوپک و غیراوپک موسوم به «اوپک پلاس» در بیانیه پایانی نشست‌ وزارتی ۱۷۷ اوپک و هفتمین نشست مشترک اوپک و غیراوپک در دسامبر ۲۰۱۹، روزهای پنجم و ششم مارس (۱۵ و ۱۶ اسفندماه) تعیین شده است.

کد خبر 300422

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =