سقوط تولید اوپک در پی ناآرامی‌های لیبی و توافق کاهش تولید

عرضه نفت خام سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در ماه فوریه، در پی ناآرامی‌های لیبی و توافق کاهش تولید این سازمان سقوط کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از لندن، با توجه به سقوط عرضه نفت لیبی به دلیل محاصره پایانه‌ها و میدان‌های نفتی این کشور و پایبندی بیش از تعهد عربستان سعودی و برخی دیگر از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس به توافق کاهش تولید نشست پیشین اوپک، تولید نفت اوپک در ماه فوریه به کمترین رقم در یک دهه گذشته کاهش یافت.

۱۳ عضو اوپک ماه گذشته به‌طور میانگین، روزانه ۲۷ میلیون و ۸۴۰ هزار بشکه نفت تولید کرده‌اند که نسبت به مقدار تولید ماه ژانویه این سازمان، تولید روزانه ۵۱۰ هزار بشکه کاهش یافته است.

با وجود این کاهش عرضه، قیمت شاخص نفت خام برنت به دلیل نگرانی از شیوع ویروس کرونا و در پی آن کاهش مقدار تقاضای نفت خام، به زیر ۵۰ دلار برای هر بشکه رسیده‌ است.

کشورهای عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش موسوم به «اوپک پلاس» در روزهای پنجم و ششم مارس (۱۵ و ۱۶ اسفندماه) در وین ملاقات می‌کنند تا به بررسی اقدام‌های ممکن برای حمایت از بازار آسیب‌دیده از کاهش تقاضای نفت خام ناشی از شیوع ویروس کرونا بپردازند.

اوپک و دیگر متحدان این سازمان موسوم به «اوپک پلاس» در نشست عادی ۱۷۷ اعضای اوپک و هفتمین نشست وزارتی مشترک اوپک و غیراوپک در آذرماه امسال توافق کردند از یکم ژانویه سال ۲۰۲۰ میلادی روزانه ۵۰۳ هزار بشکه از تولید خود بکاهند.

سهم اعضای اوپک در توافق برای تعمیق کاهش تولید نفت روزانه ۳۷۲ هزار بشکه و سهم کشورهای غیرعضو اوپک ۱۳۱ هزار بشکه بوده است، بر این اساس ۱۰ عضو اوپک باید روزانه یک میلیون و ۱۷۰ هزار بشکه از تولید خود بکاهند. ایران، لیبی و ونزوئلا از توافق کاهش عرضه مستثنا شده‌اند.

این در حالی است که پایبندی ۱۰ عضو متعهدشده اوپک، به توافق کاهش تولید در ماه فوریه، برای حمایت از بازار بیش از میزان تعهدشان بود. 

با وجود اینکه عراق و نیجریه هنوز نتوانسته‌اند به طور صددرصد به توافق کاهش تولید پایبند باشند، مقدار پایبندی اوپک به این کاهش عرضه در ماه فوریه ۱۲۸ درصد بود که نسبت به پایبندی ۱۳۳ درصدی این سازمان در ماه ژانویه کمی کاهش داشت.

کد خبر 300554

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =