کدام کشورها، چه منافعی در وین می‌برند؟

قیمت نفت برنت، یک ساعت مانده به آغاز اجلاس صدوهفتادوهشتم اوپک، ۵۱ دلار و ٧٩ سنت است. دیروز روسیه در جلسه کمیته وزراتی نظارت بر توافق اوپک و غیراوپک با پیشنهاد عربستان برای کاهش روزانه ۱.۵ میلیون بشکه تولید نفت مخالفت کرد. این موضوع امروز در جلسه اوپک و فردا در جلسه مشترک اوپک و غیراوپک بررسی می‌شود. عربستان، روسیه، ایران و حتی آمریکا کجای این پازل قرار می‌گیرند؟ چطور هم آمریکا و هم ایران از کاهش هر چه بیشتر تولید نفت اوپک و غیراوپک بهره می‌برند؟

نفت اگر در محدوده ۴۰ بماند، تولید نفت شیل آمریکا از برخی چاه‌ها متوقف خواهد شد. قیمت نفت پایین‌تر بیاید، تعداد چاه‌های بسته‌شده بیشتر می‌شود. حداکثر کاهش تولید نفت اوپک، در شرایطی که رشد تقاضا به‌شدت کاهش یافته است، می‌تواند تضمینی برای حفظ قیمت نفت در محدوده ۵۰ تا ۵۵ دلار در ماه‌های آینده باشد. اگر این کاهش عرضه، از یک میلیون بشکه بیشتر و تا ۱.۵ میلیون بشکه در روز باشد، این تضمین قوی‌تر است.

بیشتر بار کاهش تولید نفت به میزان یک تا ۱.۵ میلیون بشکه در روز بر دوش عربستان خواهد بود. مثلاً برای کاهش روزانه یک میلیون بشکه‌ای، سهم عربستان حدود ۵۰۰ هزار بشکه خواهد بود. هر چه عربستان تولیدش را بیشتر کم کند، از سهم بازاری که پس از تحریم ایران نصیبش‌ شده کاسته می‌شود، بنابراین اگر تحریم‌های ایران برداشته شود، ایران راحت‌تر می‌تواند وارد بازار شود. هرچند، نه چندان راحت. ایران قبلاً اعلام کرده است به محض برداشته شدن تحریم‌ها، هیچ محدودیتی را نمی‌پذیرد.

البته عربستان هم ناچار به کاهش زیاد تولید نفت اوپک است. حتی اگر بیشتر بارش را خود بر دوش بکشد. چرا؟ هم بودجه‌اش در قیمت‌های پایین تحت فشار شدید است و هم سهام آرامکو آسیب جدی می‌بیند، بنابراین ناچار است بار بیشتری از کاهش یک میلیون بشکه‌ای یا ۱.۵ میلیون بشکه‌ای را بردارد.

روسیه، با مقاومت ابتدایی برای جلوگیری از کاهش بیشتر تولید نفت اوپک و غیراوپک، هم سهم خود از کاهش بیشتر تولید را پایین می‌آورد، مثلا حدود ١٠٠ هزار بشکه در روز برای کاهش یک میلیون بشکه‌ای و هم قیمت نفت بالا می‌رود تا بودجه‌اش ترمیم شود.

روز جمعه نتیجه این بازی مشخص می‌شود.

رضا زندی

منبع: خبر آنلاین

کد خبر 300667

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =