۱۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۷
  • کد خبر: 300683
گزیده‌های نفتی هفته

بدون نتیجه ماندن هشتمین نشست وزارتی اوپک پلاس در وین، کاهش قیمت نفت و وارد شدن به کانال ۴۵ دلار، ابلاغیه‌های اخیر وزیر نفت در حوزه سرمایه انسانی، تمهیدات وزارت نفت و شرکت‌های تابع برای مقابله با شیوع ویروس کرونا را می‌توانید در گزیده‌های نفتی این هفته بخوانید.

اوپک و بازار نفت: بدون نتیجه ماندن نشست اوپک و متحدانش بدون تردید مهم‌ترین خبر این هفته نفت است، خبری که قیمت نفت را وارد کانال ۴۵ دلار کرد و اتحاد نفتی اوپک پلاس را به حاشیه برد. زنگنه در توصیف این نشست گفت که نشست امروز یکی از بدترین نشست‌های تاریخ اوپک بوده است، اما در عین حال تاکید کرد اوپک‌پلاس همچنان زنده است. او با دعوت کردن به آرامش اعضای اوپک و غیراوپک تاکید کرد بازار نفت نیاز به کاهش بیشتر تولید دارد و باید پیش از نشست ماه ژوئن، نشست دیگری (ویدئوکنفرانس) برگزار شود.

اما پیشنهاد اوپک چه بود که غیراوپکی‌ها نپذیرفتند؟ اوپک در یکصدو هفتادوهشتمین نشست به‌صورت فوق‌العاده خود پیشنهاد کاهش تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه‌ای نفت را مطرح کرد که اگر مورد موافقت اوپک پلاس قرار می‌گرفت مجموع کاهش تولید اوپک و غیراوپک به ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه می‌رسید، اما نه تنها این پیشنهاد موارد موافقت قرار نگرفت، بلکه توافق یک میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه‌ای گذشته اوپک هم ملغی شد. اعضای اوپک‌پلاس از اول ماه آوریل بدون محدودیت تولید خواهند کرد. این نشست همان‌طور که وزیر نفت گفت، سخت و دشوار بود.

کارکنان نفتی: در هفته جاری دستورعمل‌های متعددی پیرامون بهبود شرایط و اوضاع کارکنان صنعت نفت از سوی زنگنه ابلاغ شد تا نشان دهد سرمایه انسانی از اهمیت ویژه‌ای برایش برخوردار است. تسهیل شرایط ثبت‌نام کارکنان قرارداد مدت موقت در سامانه اطلاعاتی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به‌منظور فراهم آوردن فرصت و ایجاد انگیزه بیشتر برای استفاده بهینه و مؤثر از تجربیات و خدمات مفید و ارزنده کارکنان قراردادی مدت موقت صنعت نفت، اجرای ضوابط جدید برای پرداخت حقوق و دستمزد و بسته حمایتی بیمه تکمیلی برای کارکنان مشاغل پیمانکاری (پیمان‌های مستمر غیرپروژه‌ای)، اجرای نظام اداری و استخدامی برای کارکنان غیر هیئت علمی مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی و کارکنان غیرهیئت علمی رسمی شاغل کنونی در پژوهشگاه صنعت نفت از ابلاغیه‌های وزیر نفت در حوزه سرمایه انسانی بود که مفاد این طرح‌ها از ابتدای سال ۹۹ لازم‌الاجرا است.

کرونا و نفت: ویروس کرونا و چگونگی مقابله با شیوع آن، باز هم همانند هفته گذشته در سرتیتر مهم‌ترین خبرهای صنعت نفت قرار داشت. شرکت ملی نفت ایران در اقدامی به تشکیل کمیته مدیریت شرایط اضطراری سطح ۳ با هدف تحلیل وضع برنامه‌های کنترل و پیشگیری از شیوع این ویروس پرداخته و این کمیته دستورعمل‌های مناسبی در خصوص مواجهه با ویروس کووید ۱۹ را تصویب‌ کرده است.  قرار است جلسات سطح ۳ مدیریت بحران (بالاترین سطح در شرکت ملی نفت) به‌صورت مستمر و روزانه تا پایان شرایط اضطراری برگزار شود.

مدیر جدید برای شرکت پخش: مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی این هفته بار دیگر تغییر کرد و کرامت ویس‌کرمی با حکم معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی عهده دار مدیریت این شرکت شد. شرکتی که این هفته خبر کاهش ۱۰ درصدی مصرف بنزین را از سوی مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران اعلام کرد: «میانگین مصرف روزانه بنزین کشور پیش از اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت، به‌طور میانگین ۹۵ میلیون لیتر بود که این رقم با اجرای این طرح، به ۷۵ میلیون لیتر کاهش یافت.» شهرام رضایی اشاره‌ای هم به تخصیص بنزین نوروزی کرد و گفت که زیرساخت‌ها فراهم است، اما تاکنون ابلاغیه‌ای در این باره دریافت نکردیم.

صنعت نفت و طبیعت: هفته منابع طبیعی که نخستین روز آن با عنوان روز درختکاری نامگذاری شده است، بهانه‌ای شد تا اغلب مدیران نفتی با کاشت نهال، قدری از فضای ملتهب ایجادشده ناشی از ویروس کرونا دور شوند و بیش از هر زمان دیگری بر صیانت از زیست‌بوم و رفع آلودگی‌های ناشی از گرد و غبار تأکید کنند. خبر خوب اینکه احمد محمدی، مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در آیین روز درختکاری از ۳ برابر شدن سرانه فضای سبز بر اساس استانداردهای بین‌المللی در مناطق نفت‌خیز جنوب خبر داده و بر توسعه فضای سبز اماکن صنعتی تأکید کرده است. همچنین در این روز ۱۱ هزار اصله نهال در اختیار مناطق همجوار واحدهای عملیاتی شرکت نفت و گاز مارون قرار گرفت. دیگر مدیران و کارکنان صنعت نفت نیز هر یک به نوبه خود در راستای گسترش و ترویج فرهنگ درختکاری و صیانت از محیط‌زیست، به‌صورت نمادین اقدام به کاشت نهال کردند.

پیشنهاد هفته: اگر می‌خواهید در جریان آخرین اقدامات انجام شده معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی برای کارکنان نفت قرار بگیرید این مطلب را «قطار بهبود حقوق و دستمزد به ایستگاه کارکنان پیمانکار رسید» اگر نخوانده‌اید، بخوانید.

کد خبر 300683

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =