تقابل پوتین با اوپک به‌دلیل توان رویایی با قیمت پایین نفت

علت تقابل رئیس‌جمهور روسیه با پیشنهاد تعمیق کاهش نفت اوپک، توانایی این کشور برای تحمل فشار ناشی از افت قیمت نفت است.

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، مقاومت ولادیمیر پوتین در برابر پیشنهاد تعمیق کاهش تولید نفت خام سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) سبب عدم توافق روسیه و اوپک، کنترل‌کننده بیش از نیمی از تولید نفت جهان شد. بررسی برخی از معیارهای کلیدی هدایت اقتصاد روسیه، به توجیه دلیل مقابله پوتین با اوپک کمک می‌کند.

دیمیتری دالگین، اقتصاددان ارشد بانک آی‌ان‌جی (ING) مسکو در این باره گفت: به لطف اقدام‌های سختگیرانه زودهنگام روسیه، این کشور اکنون می‌تواند بهتر از پنج تا شش سال گذشته با قیمت پایین نفت کنار بیاید.

در حالی که سیاست‌های سختگیرانه مالیاتی روسیه، هزینه‌های داخلی این کشور را به حداقل رساند، تحریم‌های بین‌المللی سال‌های اخیر نیز روسیه را مجبور به کنار گذاشتن وام‌های خارجی کرد. در نتیجه، روسیه اکنون از بزرگترین دارندگان ذخایر بین‌المللی انرژی در جهان است و یکی از پایین‌ترین سطوح بدهی جهانی را دارد. حتی اگر قیمت نفت به ۴۰ دلار در هر بشکه نزدیک‌تر شود، دولت جدید پوتین همچنان فرصت زیادی برای کنترل هزینه‌ها دارد.

در حال حاضر روزهایی که روسیه برای تعادل بودجه خود به نفتی با قیمت بیش از ۱۰۰ دلار در هر بشکه نیاز داشت سپری شده‌اند. هم‌اکنون در مقایسه با سایر کشورهای صادرکننده نفت، روسیه به‌راحتی توان رویارویی با قیمت پایین‌تر نفت را دارد، اما کشوری مانند عربستان سعودی با بهای نفتی معادل دو برابر روسیه بودجه خود را تنظیم می‌کند.

کد خبر 300725

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =