۲۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۰
  • کد خبر: 300918
گزیده‌های نفتی هفته

نصب سکو در میدان‌های مشترک پارس جنوبی و سلمان، سقوط قیمت نفت، بررسی شیوع کرونا در مناطق عملیاتی با حضور وزیر نفت و سرانجام بنزین نوروزی را می‌توانید در گزیده‌های نفتی این هفته بخوانید.

نصب سکو در میدان‌های مشترک: این هفته دو سکو در میدان‌های مشترک نصب شد، یکی در پارس جنوبی و آن دیگری در میدان سلمان. پیام معتمد، مجری طرح توسعه فاز ۱۳ پارس جنوبی با اشاره به اینکه سکوی اقماری ۱۳C، چهارمین و آخرین سکوی فاز ۱۳ پارس جنوبی است، اظهار کرد این سکو شامگاه ۱۷ اسفندماه هم‌زمان با پایدار شدن شرایط جوی و با رعایت الزام‌های ایمنی توسط شناور نصاب HL5000 در موقعیت مخزنی این طرح نصب شد.

علیرضاسلمان‌زاده، مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران هم گفت که سکوی سرچاهی S1 میدان مشترک سلمان که عملیات بارگیری آن کمتر از دو ماه پیش در یارد خرمشهر انجام شده بود، شامگاه ۲۱ اسفندماه در محل خود قرار گرفت.
با راه‌اندازی سکوی C فاز ۱۳، روزانه ۱۴.۲ میلیون مترمکعب به برداشت گاز از میدان مشترک پارس جنوبی و با راه‌اندازی سکوی S1، روزانه  حدود ۶ هزار بشکه به برداشت نفت از میدان مشترک سلمان افزوده می‌شود.

سقوط قیمت نفت: قیمت نفت پس از بازگشایی بازار با نشستن قیمت ۳۳ دلار و ۹۶ سنت (برنت) روی تابلو به تصمیم اوپک پلاس واکنش نشان داد، قیمت نفت وست تگزاس به ۳۰ دلار و ۵۵ سنت رسید و قیمت سبد نفتی اوپک نیز ۳۴ دلار و ۷۱ سنت ثبت شد. جاناتان بارات، از مدیران مؤسسه پروبیس سکیوریتیز در استرالیا گفت: «فکر می‌کنم همه پیش‌بینی‌ها به باد فنا رفتند؛ این (اوضاع) شبیه مسابقه‌ای به سوی قعر برای به‌دست آوردن سفارش (فروش نفت) است».

بازار نفت همچنین این هفته به میدان مسابقه تبدیل شد که در آن تولیدکنندگان به عرض اندام پرداختند. شرکت دولتی نفت سعودی آرامکو در بیانیه‌ای از تولید روزانه ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت از یکم آوریل ۲۰۲۰ میلادی خبر داد؛ شرکت ملی نفت ابوظبی (ادنوک) نیز از آمادگی برای افزایش تولید روزانه یک میلیون بشکه‌ای نفت خام گفت و امین ناصر، مدیرعامل شرکت آرامکو عربستان در بیانیه‌ای اعلام کرد وزارت انرژی این کشور به آرامکو دستور داده است ظرفیت تولید نفت خود را از رقم کنونی ۱۲ میلیون بشکه در روز به ۱۳ میلیون بشکه در روز افزایش دهد.

وزیر انرژی روسیه اما در واکنش به این بیانیه‌ها اعلام کرد که صنعت نفت روسیه در هر سطحی از قیمت همچنان رقابتی باقی می‌ماند. رویترز هم در بحبوحه این جنگ قیمتی یادآوری کرد که براساس محاسبات این خبرگزاری، تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در پی سقوط قیمت نفت، روزانه ۵۰۰ میلیون دلار ضرر می‌کنند. در نهایت اینکه برگزاری نشست کمیته مشترک فنی اوپک و غیراوپک در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت. خبری که رویترز به نقل از سه منبع مطلع آن را اعلام کرده است.

بررسی شیوع کرونا با حضور زنگنه: وزیر نفت این هفته در نشستی به‌صورت ویدئو کنفرانس، راهکارهای پیشگیری از تشدید شیوع ویروس کرونا در مناطق عملیاتی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی را بررسی و تأکید کرد ورود به مناطق عملیاتی باید به‌شدت محدود شود، این کار به‌عهده حراست صنعت نفت است که با هماهنگی مردم بومی منطقه به‌منظور حفظ سلامتی آنها انجام می‌شود. با این تأکید، تلاش شرکت‌های نفتی برای مقابله با ویروس کرونا وارد فاز جدیدی شد. مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس از ممنوعیت ورود کارکنان ساکن در استان‌های پرخطر به پارس جنوبی خبر داد؛ رئیس بهداشت و درمان صنعت نفت تهران از تشکیل گروه مستقل و هماهنگ برای پشتیبانی ۲۴ ساعته و پیگیری درمان بیماران مشکوک به کرونا، بیماران تحت درمان، بهبودیافته و ترخیص‌شده از بیمارستان نفت تهران گفت و شرکت‌های نفتی نیز ضمن بررسی راهکارهای جلوگیری از شیوع کرونا بر رعایت حداکثری اصول ایمنی و حفاظت حداکثری از محیط زیست تاکید کردند.

فعالیت پتروشیمی در دو جبهه: بخش پتروشیمی این هفته افزون بر تدوام فعالیت‌های خود برای مقابله با شیوع کرونا در کشور، شاهد عرضه اولیه پتروشیمی تندگویان در فرابورس بود. صنعت پتروشیمی با شیوع ویروس کرونا در کشور برای تامین نیازهای بهداشتی اعلام آمادگی کرد، به‌طوری که در پتروشیمی کارون تولید آب ژاول پنج برابر شد و پتروشیمی تندگویان در ۱۳ روز گذشته ۱۳۰۰ تن آب ژاول غلیظ معادل ۱۳ میلیون لیتر آب ژاول رقیق‌شده تولید و در هفت استان کشور توزیع کرد. همچنین رئیس کمیته شرایط اضطراری شرکت ملی صنایع پتروشیمی اعلام کرد که تولید ماده ضدعفونی‌کننده دست در شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی به بیش از ۶۰ هزار بطری رسید.

در کنار اخبار کرونایی در صنعت پتروشیمی، اول این هفته مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس از عرضه پتروشیمی شهیدتندگویان که از شرکت‌های تابع هلدینگ خلیج فارس است با نماد «شگویا» خبر داد و گفت: « ۹.۵ درصد سهام این شرکت در فرابورس تهران عرضه عمومی شد.» گفتنی است در عرضه اولیه شگویا تعداد یک میلیون و ۶۵۶ هزار و ۵۴۵ نفر مشارکت کردند و به هر یک ۱۳۳۸ سهم تخصیص یافت. پتروشیمی این هفته همچنین یک حکم انتصاب داشت که بر اساس آن مرضیه طهماسبی به‌عنوان ​عضو جدید هئیت مدیره پتروشیمی جم از سوی معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی منصوب شد.

سهمیه بنزین و کرونا: تکلیف تخصیص سهمیه بنزین نوروزی که پیش از شیوع کرونا داغ شده بود و در دوران شیوع کرونا زمزمه تخصیص آن مطرح بود این هفته مشخص شد. سخنگوی دولت اعلام کرد که دولت تلاش می‌کند سهمیه بنزین نوروزی را در صورت تصویب نهایی، برای فرصتی مناسبت‌تر و پس از شکست ویروس کرونا به کارت‌های هوشمند سوخت واریز کند. هم‌زمان شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از کاهش مصرف بنزین در ۱۶ روز نخست اسفندماه خبر داد. بر اساس این خبر، میانگین مصرف‌ بنزین کشور در ۱۶ روز نخست اسفندماه ۹۸ حدود ۷۲ میلیون لیتر بوده است.

شایعه تعطیلی جایگاه‌های سوخت هم این هفته از سوی شرکت‌ ملی‌ پخش‌ فرآورده‌های‌ نفتی‌ ایران تکذیب شد و قائم‌مقام این شرکت اعلام کرد شیوع کرونا مصرف سوخت سی‌ان‌جی را کاهش نداده و هم‌اکنون روزانه بیش از ۲۴ میلیون متر مکعب سوخت سی‌ان‌جی مصرف می‌شود. مدیرعامل شرکت‌ ملی‌ مهندسی‌ و ساختمان‌ نفت‌ ایران هم پایان هفته اعلام کرد که با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده عملیات اجرایی فاز دوم پالایشگاه آبادان با هدف حفظ سلامت کارکنان این مجموعه، از هفته آینده تعطیل خواهد شد.

پیشنهاد هفته: وزیر نفت هفته گذشته درحاشیه برگزای یکصد و هفتاد و هشتمین نشست اوپک در وین گفت‌وگویی با بلومبرگ انجام داده که این هفته منتشر شد. زنگنه در این گفت‌وگو نتیجه نشست اخیر را غیرمنتظره دانست. پیشنهاد می‌شود اگر این مطلب را با عنوان «زنگنه: آمریکا دروغ می‌گوید» نخوانده‌اید، بخوانید.

کد خبر 300918

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =