۲۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۹
  • کد خبر: 301037
رکوردی تازه‌ در کاهش مصرف جهانی نفت ثبت می‌شود

شیوع ویروس کرونا و همه‌گیری جهانی آن، سبب ثبت رکوردی تازه در کاهش مصرف جهانی نفت خام می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، در حالی که بسیاری از کشورها اقدام‌های بی‌سابقه‌ای را برای مقابله با شیوع ویروس کرونا انجام می‌دهند، شاهد بزرگ‌ترین سقوط آزاد مصرف جهانی نفت خام خواهیم بود. 

ممنوعیت سفر، دورکاری، لغو تعطیلات و اختلال زنجیره‌های تأمین کالا همگی به معنای کاهش تقاضای سوخت است. در حالی که بسیاری از کشورهای جهان در حال مقابله با ویروس کرونا هستند، رشد تقاضای نفت نیز - که پیش از این با تصمیم چین برای تعطیل کردن بخش‌های عظیم اقتصادی کاهش یافته بود – در حال سقوط است. معامله‌گران نفت، مدیران و مشاوران صندوق‌های پوشش ریسک در حال تغییر چشمگیر برآوردهای خود هستند.

ترس فزاینده بسیاری از معامله‌گران این است که تقاضای نفت که در سال ۲۰۱۹ به‌طور میانگین بیش از ۱۰۰ میلیون بشکه در روز بود، امسال بیش از هر زمان دیگری کاهش یابد.

ممکن است این رکود حتی بیش از رکود اقتصادی سال ۲۰۰۹ که منجر به کاهش تقاضایی معادل بیش از یک میلیون بشکه در روز شد و حتی فراتر از کاهش ۲.۶۵ میلیون بشکه‌ای سال ۱۹۸۰ و سقوط اقتصاد جهانی پس از بحران دوم نفت باشد.

پییر آندوراند، مدیر شرکت پوشش ریسک مدیریت مالی آندوراند در این باره گفت: این همه‌گیری جهانی از سال ۱۹۱۸ تاکنون بی‌سابقه بوده است.

سعد رحیم، اقتصاددان ارشد ترافیگورا گفت: چنین اتفاقی در تاریخ بی‌سابقه است. برای مدتی، هر روز بدترین روز تقاضای نفت خواهد بود.

گلدمن ساکس پیش‌بینی می‌کند که هر ماه از ماه فوریه تا آوریل تقاضای نفت بیش از ۴ میلیون بشکه در روز کاهش یابد. دیگر سرمایه‌گذاران کاهش تقاضای بسیار بیشتری را در کوتاه‌مدت پیش‌بینی می‌کنند.

کد خبر 301037

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =