آخرین سکوی فاز ۱۴ پارس جنوبی به بهره‌برداری رسید

آخرین سکوی طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی با ظرفیت برداشت روزانه ۱۴ میلیون و ۲۰۰ هزار مترمکعب گاز غنی به بهره‌برداری رسید.

به گزارش شانا به نقل از شرکت نفت و گاز پارس، محمدمهدی توسلی‌پور، مجری طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی در این باره گفت: بخش فراساحل فاز ۱۴ پارس جنوبی، امروز (پنجشنبه، ۲۹ اسفندماه) با ارسال گاز آخرین سکوی این طرح به خشکی، به‌طور کامل در مدار بهره‌برداری قرار گرفت و تکمیل شد.

وی تصریح کرد: با بهره‌برداری از سکوی ۱۴D، ظرفیت برداشت گاز غنی از بخش فراساحل فاز ۱۴ پارس جنوبی به ۵۶ میلیون مترمکعب در روز، معادل ظرفیت نهایی این طرح رسید.

مجری طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی به زمان نصب این سکو در ۱۲ بهمن‌ماه اشاره و اظهار کرد: با تلاش گروه‌های حاضر در عملیات هوک‌آپ و راه‌اندازی، این سکو بدون احتساب شرایط نامساعد دریا، در مدت زمان ۱۹ روز کاری به بهره‌برداری رسید.

توسلی‌پور با اشاره به اینکه سکوی ۱۴D شامل عرشه، جکت سکو و مشعل، پایل‌ها، پل ارتباطی به همراه روسازه مشعل در مجموع بیش از ۷۰۰۰ تن وزن دارد، افزود: ساخت، نصب و عملیاتی‌سازی این سازه عظیم، مشابه دیگر سکوهای این طرح، به‌طور کامل توسط مهندسان، متخصصان و پیمانکاران ایرانی اجرا و بومی‌سازی شده است.

به گفته وی، سه سکوی ۱۴B ،۱۴A و ۱۴C این طرح پیش از این هر کدام با ظرفیت برداشت روزانه ۱۴ میلیون و ۲۰۰ هزار مترمکعب نصب و عملیاتی شده بود و سکوی چهارم نیز با رعایت تمامی الزامات ایمنی راه‌اندازی و ارزیابی بهداشت و سلامت تیم راه‌اندازی، در مدار تولید قرار گرفت.

مجری طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی با بیان اینکه مطابق اولویت وزارت نفت در برداشت حداکثری گاز غنی از پارس جنوبی، فاز ۱۴ به‌عنوان آخرین طرح در حال توسعه این میدان (به استثنای فاز ۱۱)، توانست در کنار دیگر طرح‌های درحال بهره‌برداری به این مهم دست یابد، افزود: در بخش پالایشگاه نیز این طرح در صدر اولویت‌های کاری شرکت نفت و گاز پارس قرار دارد و انتظار می‌رود در سال ۹۹ افزون بر واحدهای جانبی، نخستین ردیف پالایشی با دریافت گاز از دریا به بهره‌برداری برسد.

توسلی‌پور ضمن گرامیداشت ۷۰ سالگی ملی شدن صنعت نفت ایران و هم‌زمانی این روز با بهره‌برداری از آخرین سکوی گازی فاز ۱۴ پارس جنوبی، این دستاورد را نتیجه تکاپوی تلاشگران این صنعت تا لحظات پایانی سال ۹۸ عنوان کرد و گفت: انتخاب مهندسان و کارگران صنعت نفت در طول دهه‌های گذشته، استقلال و خودکفایی در بهره‌برداری از منابع عظیم این کشور بوده و امروز نیز در شرایط سخت تحریم از خواسته خود عقب‌نشینی نمی‌کنند.

کد خبر 301127

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =