۵ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۱
  • کد خبر: 301131

چهار فصل گاز در یک نگاه

افتتاح؛ افتتاح و باز هم افتتاح
چهار فصل گاز در یک نگاه

گازرسانی به بخش‌های مختلف مصرف در سال‌های گذشته با روند رو به رشد همراه بوده و در کمتر از 6 سال شاهد ثبت رکوردهای بی‌نظیر در این حوزه بوده‌ایم. از ابتدای فعالیت صنعت گاز تا سال ۹۲ تنها به ۱۴ هزار روستا گازرسانی شده و این در حالی است که تنها از سال ۹۲ تا سال ۹۸ در مجموع به بیش از ۱۵ هزار روستا گازرسانی شده است. سال ۹۸ نیز با تمام فراز و فرودهایش روزهای پایانی را طی می‌کند و در ادامه نگاهی خواهیم داشت به بخشی از فعالیت‌های صنعت گاز در سالی که گذشت.

سد صنعت گاز در برابر سیل

نوروز ۹۸ با سیل آغاز شد و تعدادی از استان‌های کشور در شمال، جنوب و غرب کشور تحت تأثیر این بحران قرار گرفتند، با این حال با توجه به هشدارهایی که از اسفندماه به همه شرکت‌های زیرمجموعه شرکت ملی گاز ایران داده شده بود، مناطق درگیر در آماده‌باش کامل بودند و حتی یک مورد حادثه در شبکه گاز رخ نداد. افزون بر این، وزیر نفت با هدف کمک به هموطنان در مناطق سیل‌زده استان گلستان و مطابق درخواست ستاد بحران وزارت کشور، دستور تحویل ۷۰۰ متر خط لوله گاز را به استانداری گلستان صادر کرد. افزون بر  خدمات‌رسانی در حوزه گاز، کارکنان صنعت گاز همسو با سیاست‌های مسئولیت اجتماعی اقدام به توزیع اقلام ضروری در میان هموطنان مناطق سیل‌زده کردند.

تضمین پایداری تأمین گاز البرز تا ۵۰ سال

آغاز فاز دوم پروژه خط انتقال گاز بوئین‌زهرا - کرج از دیگر اخبار فروردین‌ماه بود. این پروژه که تا سال ۹۹ به بهره‌برداری می‌رسد پایداری تأمین گاز استان البرز را تا ۵۰ سال آینده تضمین می‌کند.

طول این خط لوله ۷۰ کیلومتر است که یک خط لوله راهبردی ۵۰ ساله گاز به شمار می‌آید و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای آن در نظر گرفته شده است. احداث این خط انتقال گاز، در رفع مشکلات گازرسانی استان البرز تأثیری بسزا دارد.

ابلاغ احداث فاز دوم پالایشگاه گاز ایلام

اردیبهشت‌ماه با اخبار توسعه در صنعت گاز آغاز شد و با بیست‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی پایان یافت. در همین حال، طرح احداث فاز دوم پالایشگاه گاز ایلام از سوی شرکت ملی گاز ایران به شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران ابلاغ شد تا در آینده‌ای نزدیک احداث و راه‌اندازی شود. با احداث و راه‌اندازی فاز دوم پالایشگاه گاز ایلام، خوراک دریافتی پالایشگاه از ۶.۸ به ۱۰.۲ میلیون مترمکعب و تولید محصولات پنج‌گانه به میزان ۵۰ درصد افزایش می‌یابد.

افتتاح ۱۱۹ پروژه گازرسانی در آذربایجان غربی

هم‌زمان با سفر حسن روحانی، رئیس‌جمهوری به استان آذربایجان غربی افتتاح و آغاز عملیات اجرایی پروژه گازرسانی در ۱۱۹ کلید خورد. بر این اساس، عملیات اجرایی ۱۱۹ پروژه گازرسانی در این استان با هزینه بیش از ۶۲ میلیارد تومان هم‌زمان با سفر رئیس‌جمهوری به این استان آغاز شد.

توسعه گاز در دیار مهربانی

فراهم شدن زیرساخت‌های توسعه گاز در استان سیستان و بلوچستان ازجمله رویدادهای خردادماه بود و بر این اساس ۵۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای توسعه گازرسانی در این استان تا پایان سال ۹۸ اختصاص یافت. بر این اساس و در قالب طرح ضربتی گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان پروژه‌های شرکت‌های معین که از دی‌ماه ۹۷ با ۱۶ گروه عملیاتی برای توسعه گاز در این استان وارد عمل شده بودند شاهد پیشرفت‌های قابل توجه شده بود.

تغییر و تحول در برج گاز

تابستان گاز با انتصاب‌هایی در برج گاز آغاز شد. بر اساس دستور وزیر نفت مبنی بر اعمال محدودیت چهار ساله برای عهده‌داری سمت‌های مدیریتی در سطح صنعت نفت موج تغییرات در شرکت ملی گاز ایران آغاز شد.

بهره‌برداری از پروژه گازرسانی آلاشت

طرح گازرسانی به شهر آلاشت و هفت روستای همجوار با اعتبار بیش از ٨١٠ میلیارد ریال چهارم تیرماه با حضور مدیران صنعت گاز، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مقام‌های استان مازندران افتتاح شد. گازرسانی به شهر آلاشت در سه فاز اجرای خط تغذیه گاز و شبکه داخلی شهر اجرا شده است. اجرای خط تغذیه گاز شهر آلاشت و روستاهای حومه از سال ۹۱ آغاز شد و با هزینه بیش از ۸۱۷ میلیارد ریال اکنون به مرحله پایانی خود رسیده است.

 امضای تفاهم‌نامه تبادل فیبر نوری بین شرکت‌های انتقال گاز و خطوط لوله و مخابرات نفت ایران

تیرماه تفاهم‌نامه تبادل تار فیبر نوری با هدف هم‌افزایی زیرساخت‌های مخابراتی وزارت نفت و در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی، افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها و جلوگیری از موازی‌کاری بین شرکت انتقال گاز ایران و شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران نیز امضا شد.

بی‌نیازی صنعت گاز از خرید یک کالای راهبردی

دانش سامانه‌های پایش و حفاظت در برابر ارتعاشات به‌عنوان یک محصول راهبردی و دارای فناوری بالا تنها در اختیار شرکت‌های محدود و برندهای مطرح خارجی در جهان قرار دارد، اما با توجه به استفاده بسیاری از این تجهیزات در صنایع نفت و گاز به‌ویژه ماشین‌های دوار و مشکلات تأمین نمونه‌های خارجی این محصولات، داخلی‌سازی این تجهیز در دستور کار شرکت انتقال گاز ایران قرار گرفت. با بومی‌سازی این قطعه شبکه انتقال گاز ایران از خرید خارجی آن بی‌نیاز شد و هزینه تمام‌شده محصول نیز نسبت به نمونه خارجی حدود یک‌بیستم است.

افتتاح پروژه‌های گازرسانی آذربایجان شرقی با حضور رئیس‌جمهوری

مردادماه هم با خبر افتتاح پروژه‌های گازرسانی به پایان رسید. بر این اساس پروژه‌های گازرسانی روستایی، صنعتی و انتقال گاز استان آذربایجان شرقی با حضور رئیس‌جمهوری و مسئولان وزارت نفت و شرکت ملی گاز ایران به‌صورت ویدئوکنفرانس به بهره‌برداری رسید.

دستیابی ایران به دانش تعمیرات خاص توربین‌های زیمنس

با اجرای پروژه‌های تعمیرات پیشگیرانه و اساسی توربین‌های گاز، متخصصان ایرانی شرکت انتقال گاز به دانش تعمیرات خاص بخش ارتعاشی توربین‌های گازی زیمنس دست یافتند. تعمیرات رفع ارتعاشات حرارتی توربین تأسیسات تقویت فشار گاز جهرم در منطقه ۵ عملیات انتقال گاز با دانش متخصصان شرکت انتقال گاز ایران و شرکت‌های داخلی ضمن بی‌نیاز کردن ایران از خدمات کارشناسی خارج از کشور، برای هر توربین ۳۵۰ هزار یورو صرفه‌جویی ارزی به همراه داشته است.

آغاز بهره‌برداری از ۱۲۵ کیلومتر خط لوله نهم سراسری انتقال گاز

شهریورماه با خبر آغاز بهره‌برداری از ۱۲۵ کیلومتر خط لوله انتقال گاز نهم سراسری با ظرفیت ۶۰ کیلومتر مترمکعب همراه بود. خط لوله انتقال گاز نهم سراسری که در کنار خط ششم سراسری عهده‌دار تأمین پایدار انتقال گاز در کریدور غرب کشور است از مبدا بیدبلند به مقصد مرز بازرگان در حال ساخت است که شهریورماه بهره‌برداری از ۱۲۵ کیلومتر خط لوله احداث شده این خط در منطقه ۷ عملیات انتقال گاز آغاز شد.

بهره‌مندی بیش از ٣۶٠٠ خانوار روستایی کرمان از نعمت گاز طبیعی

مهرماه نیز همچون دیگر ماه‌های سال با افتتاح پروژه‌های گازرسانی همراه بود. پروژه گازرسانی به ۲۶ روستا از توابع دهستان‌های دشتاب و شهرستان بافت کرمان با حضور مقام‌های استانی برای گازرسانی به ٣هزار و ۶١٠ خانوار روستایی افتتاح شد. با گازدار شدن ۲۶ روستای یادشده ٣ هزار و ۶١٠ خانوار از نعمت گاز طبیعی برخوردار شدند. این پروژه با هزینه‌ای بالغ بر ۴۲ میلیارد تومان انجام و در طول اجرای پروژه ۷۰ کیلومتر خط تغذیه و ۱۲۶ کیلومتر شبکه توزیع گاز اجرا شد.

ثبت اولین رکورد مصرف گاز

آبان‌ماه با ثبت اولین رکورد مصرف گاز در سال ۹۸ همراه بود. بر این اساس ۲۸ آبان ماه میزان مصرف گاز طبیعی در بخش خانگی کشور از مرز ۵۱۶ میلیون مترمکعب تنها در یک روز عبور کرد و مجموعه مصرف به ۶۹۳ میلیون متر مکعب رسید.

آغاز توسعه بزرگ‌ترین مخزن ذخیره‌سازی گاز خاورمیانه

آذرماه، معاون وزیر نفت با تشریح وضعیت انجام مطالعات و عملیات اجرایی هفت طرح ذخیره‌سازی گاز طبیعی از انتخاب مجری طرح توسعه مخزن ذخیره‌سازی گاز شوریجه به روش BOT خبر داد و اعلام کرد: حفاری نخستین چاه ارزیابی در مخزن «قزل‌تپه» گلستان آغاز شد.

بومی‌سازی ایستگاه‌های سیار تقلیل فشار گاز ورودی شهرها

زمستان هم با اخباری در حوزه خودکفایی و بومی‌سازی اقلام و تجهیزات گاز آغاز شد. در همین حال نخستین تأسیسات ایستگاه سیار تقلیل فشار گاز ورودی شهرها CGS توسط شرکت گاز استان تهران بومی‌سازی شد. قابلیت حمل‌ونقل ایستگاه از طریق ماشین‌آلات سنگین از ویژگی‌های این ایستگاه‌ها است و این طرح قابلیت‌های بسیاری نسبت به دیگر ایستگاه‌ها دارد.

 دهه فجر و افتتاح پروژه‌های گازرسانی

هم‌زمان با دهه مبارک فجر و جشن چهل‌ویکمین سال پیروزی انقلاب اسلامی، بهره‌برداری و عملیات اجرایی حدود 3 هزار پروژه گازرسانی و توسعه‌ای با هزینه‌های ١٩٠٠٠ میلیارد تومان آغاز شد. هم‌زمان با این ایام فرخنده، بهره‌برداری و عملیات اجرایی ۱۲ خط انتقال گاز انجام و آغاز شد که ۵۷۹ کیلومتر این خطوط در این دهه به بهره‌برداری رسید و عملیات اجرایی ۱۵۹ کیلومتر خطوط لوله های جدید نیز در دهه فجر کلید خورد.

طرح پژوهشی شرکت انتقال گاز: برترین طرح وزارت علوم

آخرین ماه سال نیز با رویدادهای پژوهشی از صنعت گاز همراه بود. طرح پژوهشی «ارتقای سیستم مدیریت نگهداری و تعمیرات در مسیر الزامات مدیریت دارایی‌های فیزیکی در شرکت انتقال گاز» در سال ۹۸ به عنوان طرح تحقیقاتی برتر از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انتخاب شد. دفتر گاز در سال ۹۸ بسته شد؛ دفتری که در آن رکوردهایی درخشان ثبت شد که نتیجه‌اش برای مردم اشتغال‌زایی، رفاه و محرومیت‌زدایی و برای کشور رونق اقتصاد، حفظ محیط‌زیست و... بود. دفتری که سال ۹۹ نیز بار دیگر باز می‌شود و بر اساس برنامه‌های تعریف‌شده قطعاً شاهد رویدادهای مهمی در آن خواهیم بود.

مهدی مهرابی

هفته‌نامه مشعل

کد خبر 301131

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =