سناتورهای آمریکایی خواهان کناره‌گیری عربستان از اوپک شدند

گروهی از سناتورهای جمهوریخواه آمریکا خواستار کناره‌گیری عربستان از عضویت در سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) شدند.

به گزارش خبرگزاری دیلی صباح، گروهی از سناتورهای جمهوریخواه ایالات متحده آمریکا روز چهارشنبه (ششم فروردینماه) مدعی شدند که عربستان سعودی و روسیه، جنگ اقتصادی علیه آمریکا را آغاز کرده‌اند، همچنین از ریاض خواستند اوپک را ترک کند و در عوض تبدیل به «نیروگاه انرژی بازار آزاد» شود.

لیزا مورکوفسکی، کوین کرَمِر، دن سالیوان، جیمز اینهوف، جان هوون و سیندی هاید اسمیت در نامه‌ای اعلام کردند که اوپک تنها یادگاری از اتحادیه‌ای منسوخ است که اعضای آن بدون پیروی از تصمیم‌گیری‌های این سازمان، فقط بار سنگینی بر دوش عربستان سعودی هستند که ریاض را وادار به تحمل حجم زیادی از تصمیم‌گیری‌های صورت گرفته در زمینه تولید می‌کند. 

در ادامه این نامه سناتورهای جمهوریخواه ایالات متحده آمریکا آمده است: ریاض باید به جای سرمایه گذاری در پروژه‌های انرژی روسیه - که فقط ممکن است روابط روسیه با چین را عمیق‌تر و اهرم‌هایی را برای نفوذ این کشور در کشورهای متحده آمریکا در قاره اروپا فراهم کند – با ایالات متحده در پروژه‌های راهبردی زیرساخت انرژی در سراسر منطقه هند و اقیانوسیه و در قاره آمریکا همکاری کند.

این نامه در حالی نوشته شد که عربستان پس از اختلاف با روسیه درباره تعمیق کاهش تولید اوپک پلاس در اوایل ماه جاری (مارس)، تولید نفت خود را افزایش داد و بازارها را با نفتی به قیمت ۲۵ دلار به ازای هر بشکه اشباع کرد و به‌طور ویژه پالایشگاه‌های بزرگ نفت روسیه در اروپا و آسیا را هدف قرار داد.

این تصمیم همچنین سبب افت شدید قیمت‌های جهانی نفت خام شد، به‌طوری که تولیدکنندگان نفت شیل در ایالات متحده آمریکا تحت تاثیر این شرایط قرار گرفتند.

سناتورهای آمریکایی هشدار دادند که اگر ریاض در این راه پیشقدم شود، ایالات متحده ابزارهای بسیار قدرتمندی را در اختیارمان قرار می‌دهد.

در کنار انواع کمک و مساعدتی که هم‌اکنون به عربستان ارائه می‌شود، که هیچکدام از آنها هرگز نباید به‌طور دائم و بی‌قید و شرط ارائه شوند، اهرم‌های سیاسی‌ مدنظر هستند.

کد خبر 301186

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =