پوتین خواستار همکاری تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان برای حل بحران بازار نفت شد

رئیس‌جمهوری روسیه از همه تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان در سراسر دنیا برای حل بحران بازارهای جهانی انرژی همکاری کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از واشینگتن/ مسکو، ولادیمیر پوتین روز چهارشنبه (۱۳ فروردین‌ماه) از همه تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان جهان خواست برای چالش کنونی بازار نفت همکاری کنند، در حالی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، شکایت می‌کند که قیمت‌های جهانی نفت خام که هم‌اکنون کمتر از قیمت آب شده است صنایع را دچار آسیب جدی می‌کند.

قیمت‌های جهانی نفت خام از ژانویه تاکنون به دلیل شیوع ویروس کرونا و آثار منفی ناشی از آن مانند تضعیف تقاضا به دلیل قرنطینه شدن بسیاری از شهرهای جهان و در کنار آن مازاد عرضه نفت ناشی از جنگ قیمتی بین عربستان و روسیه پس از نشست ناموفق اوپک پلاس در اوایل ماه مارس، با ۷۰ درصد کاهش همراه بوده است.

فروش نفت خام و گاز طبیعی از منابع کلیدی درآمدهای روسیه به‌ شمار می‌آید، در همین حال تولیدکنندگان نفت شیل در آمریکای شمالی به‌شدت تحت تأثیر سقوط قیمت‌های جهانی نفت خام قرار گرفته‌اند.

پوتین در یک نشست دولتی از طریق ویدیو کنفرانس به دلیل محدودیت‌های اعمال شده و اقدام‌های پیشگیرانه برای مقابله با ویروس کرونا، گفت: هر دو قشر تولیدکننده و مصرف‌کننده نفت در جهان باید راه‌حلی برای بهبود چالش کنونی بازار نفت پیدا کنند.

وی افزود: در صورت کاهش سرمایه‌گذاری در بخش‌ ایجاد ظرفیت‌های جدید تولید نفت، قیمت‌ها سرانجام با افزایش روبه‌رو می‌شود و این شرایط مطلوب همگان نخواهد بود.

رئیس‌جمهوری روسیه تصریح کرد: از این رو ما همه همراه تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان بزرگ نفت باید برای تصمیمی مناسب با هم همکاری کنیم تا همگی چالش کنونی را پشت سر بگذاریم.

دن برولیت، وزیر انرژی آمریکا روز سه‌شنبه (۱۲ فروردین‌ماه) با الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه درباره افت قیمت نفت مذاکره کرد و دو طرف همچنین بر سر گفت‌وگوی جهانی شامل تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان در آینده توافق کردند.

این مذاکره یک روز پس از تماس تلفنی ترامپ و پوتین برای مذاکره مقام‌های ارشد انرژی آمریکا و روسیه درباره بحران بازارهای جهانی نفت خام رخ داد.

پوتین گفت: در حالی که صنعت نفت شیل در آمریکا برای سودآوری نیازمند نفت ۴۰ دلاری است، ایالات متحده نیز درباره شرایط بازارهای جهانی نفت خام نگران است.

وی افزود: بنابراین این شرایط برای اقتصاد آمریکا نیز چالشی دشوار است.

نفت از آب ارزان‌تر شده است

ترامپ نیز روز سه‌شنبه گفت: در صورت نیاز به مذاکرات روسیه و عربستان درباره شرایط بازارهای جهانی نفت خام می‌پیوندد.

رئیس‌جمهوری آمریکا ادامه داد: هم‌اکنون نفت خام زیادی در بازار موجود است، به‌گونه‌ای که قیمت این کالای راهبردی از آب ارزان‌تر شده است، در بعضی از بخش‌های دنیا هم‌اکنون آب ارزان‌تر از نفت خام شده است، ما تاکنون شاهد وقوع چنین رخدادی نبوده‌ایم.

گفت‌وگوها بین مسکو و واشینگتن چرخش جدیدی از دیپلماسی نفتی را از زمان شکست مذاکرات اوپک پلاس در ماه مارس نشان می‌دهد.

شایلین هاینز، سخنگوی وزارت انرژی آمریکا اعلام کرد: برولیت و نواک گفت‌وگوهای سازنده‌ای درباره بازارهای جهانی نفت خام داشتند.

کد خبر 301257

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =