حمایت عراق و کویت از برگزاری نشست فوق‌العاده اوپک‌پلاس

عراق و کویت به عنوان دو کشور عضو اوپک از برگزاری نشست فوق‌العاده اوپک‌پلاس با هدف کمک به ثبات قیمت و بازارهای جهانی نفت‌خام حمایت کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، خالد الفاضل، وزیر نفت کویت روز جمعه (۱۵ فروردین‌ماه) اعلام کرد که کویت از درخواست و دعوت عربستان برای برگزاری نشست فوق‌العاده وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو و غیرعضو اوپک موسوم به اوپک‌پلاس برای کاهش عرضه و جلوگیری از روند کاهشی قیمت جهانی این کالای راهبردی حمایت می‌کند.

در همین حال، سخنگوی وزارت نفت عراق روز پنجشنبه (۱۴ فروردین‌ماه) اعلام کرد که این کشور از برگزاری نشست فوق‌العاده اوپک پلاس با هدف جلوگیری از افت بیشتر قیمت‌های جهانی نفت خام حمایت می‌کند.

سخنگوی وزارت نفت عراق در بیانیه‌ای آورده است: عراق نسبت به حصول توافقی مثبت و سازنده اطمینان دارد و نشست آینده اوپک می‌تواند به احیای ثبات در بازارهای جهانی نفت خام کمک کند.

خبرگزاری ریانووستی به نقل از وزارت انرژی جمهوری آذربایجان روز جمعه (۱۵ فروردین‌ماه) اعلام کرد که کشورهای عضو و غیرعضو اوپک موسوم به اوپک‌پلاس در حال برنامه‌ریزی برای برگزاری نشست فوق‌العاده اوپک‌پلاس در تاریخ ششم مارس ۲۰۲۰ (۱۸ فروردین‌ماه ۹۹) از طریق ویدئوکنفرانس هستند.

براساس اعلام این وزارتخانه، همه کشورهای حاضر در توافقنامه همکاری (Declaration of Cooperation)  موسوم به اوپک‌پلاس انتظار دارند به‌منظور کمک به ثبات قیمت و بازارهای جهانی نفت‌خام در این نشست فوق‌العاده به‌صورت وبینار حضور یابند.

در همین حال، خبرگزاری پلاتس به نقل از برخی مقام‌های اوپک و غیراوپک در گزارشی از برنامه‌ریزی برای برگزاری نشست فوق‌العاده اوپک‌پلاس از طریق وبینار در روز دوشنبه (۱۸ فروردین‌ماه) خبر داد.

خبرگزاری پلاتس به نقل از این مقام‌ها اعلام کرد که دبیرخانه اوپک و عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی در حال برنامه‌ریزی و هماهنگی‌ها برای برگزاری این نشست فوق‌العاده هستند.

هنوز زمان برگزاری این نشست نهایی نشده است و مشخص نیست که آیا کشورهای خارج از توافقنامه همکاری  (Declaration of Cooperation) متشکل از ۲۳ کشور عضو و غیرعضو اوپک به این نشست دعوت شده‌اند.

با این حال الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه هنوز حضور خود در چنین نشستی را تأیید نکرده است.

خبرگزای دولتی عربستان سعودی (اس‌پی‌ای) روز پنجشنبه (۱۴ فروردین‌ماه) اعلام کرد: عربستان سعودی خواستار برگزاری نشست فوق‌العاده تولیدکنندگان عضو و غیرعضو اوپک موسوم به «اوپک ‌پلاس» با هدف رسیدن به توافقی عادلانه برای کمک به ثبات قیمت و بازارهای جهانی نفت‌خام شده است.

درخواست عربستان برای برگزاری نشست فوق‌العاده اوپک پلاس پس از تویئت روز پنجشنبه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا مبنی بر اینکه «هم‌اکنون با محمد بن سلمان، ولیعهد پادشاه عربستان سعودی که با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه صحبت کرده است، مکالمه تلفنی داشتم، اکنون امیدوارم و انتظار می‌رود که ریاض و مسکو تولید نفت را حدود ۱۰ میلیون بشکه کاهش ‌دهند و حتی ممکن است این رقم بیشتر باشد و به ۱۵ میلیون بشکه در روز برسد» اعلام شد.

کد خبر 301264

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =