۱۶ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۴
  • کد خبر: 301273
تولید ۱۲ میلیون بشکه نفت عربستان ادعا یا واقعیت؟

عربستان پس از شکست مذاکرات ماه مارس اوپک و متحدانش برای کاهش تولید نفت‌ خام در هفته نخست ماه مارس ۲۰۲۰ مدعی شد می‌تواند تولید خود را به بیش از ۱۲ میلیون بشکه در روز برساند، اما آیا این ادعا واقعیت دارد. بخوانید.

به گزارش شانا به نقل از مدیریت امور اوپک و روابط با مجامع انرژی وزارت نفت، به دنبال بی‌نتیجه ماندن توافق کاهش تولید نفت‌ خام از سوی اوپک و کشورهای مشارکت‌کننده غیراوپک به رهبری عربستان و روسیه برای کاهش تولید نفت‌ خام در هفته نخست ماه مارس ۲۰۲۰، عربستان اعلام کرده است تولید خود را در ماه آوریل و در زمان منقضی شدن توافق بیانیه همکاری به میزان ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز افزایش داده و به ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه خواهد رساند.

این کشور افزون بر این و با وجود کاهش قابل توجه قیمت‌های نفت اعلام کرده است که نفت‌ خام خود را نسبت به نفت خام‌های شاخص در بازار آسیا، آمریکا و اروپا به ترتیب ۶، ۷ و ۸ دلار در هر بشکه ارزان‌تر به فروش خواهد رساند.

به نظر می‌رسد در نگاه نخست هدف عربستان از این اقدام تحت فشار قرار دادن روسیه و تا حدودی آمریکا باشد که به دنبال تقویت سهم خود در بازاهای جهانی نفت هستند، اما نکته مهم در شرایط کنونی این است که عربستان به لحاظ تاریخی هیچگاه نتوانسته است دارای سطح تولید ۱۲.۳ میلیون بشکه در روز باشد و افزایش ظرفیت تولید به این میزان در کوتاه‌مدت تقریباً برای این کشور غیرممکن است، مگر اینکه از ذخیره‌سازی‌های نفت‌ خام خود استفاده کند.

سطح ذخیره‌سازی‌های نفت خام عربستان در داخل و خارج (رتردام، فجیره و مصر) از این کشور در پایان سال ۲۰۱۹ برابر ۱۵۵.۲ میلیون بشکه ارزیابی شده که اگرچه قابل توجه است، اما باید توجه داشت کمترین میزان از سال ۲۰۱۳ است.

عربستان در سال‌های اخیر با وجود تعهدات خود در بیانیه همکاری برای کاهش تولید، همواره برای تأمین صادرات، ذخیره‌سازی‌های نفت خود را به‌تدریج تخلیه کرده است، این به آن معناست که عربستان چندان هم ظرفیت مازاد برای استفاده از ذخیره‌سازی‌های خود برای افزایش عرضه نفت‌ خام به بازار را نخواهد داشت.

در صورتی که ذخیره‌سازی نفت‌ خام عربستان با نرخ روزانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه کاهش داشته باشند، این میزان نفت‌ خام در ۱۰۴ روز به‌طور کامل تخلیه خواهد شد. بعید است عربستان ریسک تخلیه کامل ذخیره‌سازی نفت‌ خام خود را بپذیرد، زیرا این ذخیره‌سازی در شرایطی مانند حمله به تأسیسات نفتی این کشور در سپتامبر ۲۰۱۹ کمک شایان توجهی را به این کشور کرد و سبب شد عربستان همچنان بتواند به تعهدهای خود به مشتریان پایبند بماند.

بنابراین شاید بتوان به این جمع‌بندی رسید که اقدام عربستان برای افزایش تولید نفت‌ خام در کوتاه‌مدت و تخفیف‌های بی‌سابقه برای فروش، کوتاه‌مدت خواهد بود.

کد خبر 301273

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =