قرارداد تجاری‌سازی محصولات میکروسی‌اچ‌پی امضا شد

پژوهشگاه صنعت نفت و شرکت سامانه‌های انرژی آران با هدف تجاری‌سازی و فروش محصولات میکروسی‌اچ‌پی (Heat demand و Electrical demand) و موتور ژنراتور بر پایه فناوری موتور گازسوز OHVG، قرارداد همکاری امضا کردند.

به گزارش شانا، این قرارداد با حضور بیژن زنگنه، وزیر نفت، میان جعفر توفیقی، رئیس پژوهشگاه صنعت نفت و علیرضا نوری، مدیرعامل شرکت سامانه‌های انرژی آران امضا شد که بر اساس اعلام پژوهشگاه، مشارکت و مشاوره در زمینه تجاری‌سازی و فروش محصولات سامانه‌های تولید هم‌زمان برق و حرارت در مقیاس میکرو (براساس نیاز حرارتی یا نیاز الکتریکی) و همچنین موتور ژنراتور براساس موتور پایه گازسوز OHVG از موضوعات اصلی آن به‌شمار می‌رود.

پژوهشگاه صنعت نفت اعلام کرد: طرفین قرارداد پیشنهاد دادند تعدادی از این دستگاه‌ها به‌مدت ۶ ماه در بخش دولتی استفاده شود تا با استفاده از نتایج حاصل، مشکلات احتمالی برطرف شود و با تولید انبوه، قیمت نهایی آن کاهش یابد.

جابر نشاطی، رئیس پردیس انرژی و محیط زیست پژوهشگاه صنعت نفت درباره این قرارداد گفت: بر مبنای قرارداد امضاشده، قرار است سال نخست ۸۵ عدد از این دستگاه‌ تولید شود و در سال‌های بعدی این تعداد افزایش یابد.

وی در بازدید وزیر نفت از دستاوردهای پردیس انرژی و محیط زیست پژوهشگاه صنعت نفت، میکروسی‌اچ‌پی را یکی از مهم‌ترین پروژه‌های پژوهشگاه دانست و اظهار کرد: طراحی، توسعه و تولید سامانه‌های تولید هم‌زمان برق و حرارت که بر مبنای موتور احتراق داخلی پایه گاز (OHVG) در نظر گرفته شده، با همکاری محققان پژوهشگاه صنعت نفت از سال ۹۳ به کارفرمایی شرکت ملی نفت ایران و شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت کشور آغاز شد که کسب دانش فنی طراحی میکروسی‌اچ‌پی، طراحی و توسعه موتور دائم‌کار، طراحی و ساخت مبدل چگالشی و ساخت سیستم کنترل موتور و ژنراتور از مهم‌ترین دستاوردهای این طرح محسوب می‌شود.

نشاطی هدف از این طرح را تولید هم‌زمان برق و حرارت به‌منظور افزایش بازده دانست و افزود: اساس این کار استفاده از موتور دائم‌کار گازسوز است که بتواند با دور ثابت با مدت زمان طولانی کار کند.

وی به مقایسه قیمت این دستگاه با نمونه‌های مشابه خارجی پرداخت و گفت: ساخت یکی از نمونه‌های خارجی که متعلق به کشور هلند است حداقل ۲۳ هزار یورو هزینه داشته، اما نمونه ساخته‌شده توسط محققان پژوهشگاه صرفا با ۱۲۰ میلیون تومان هزینه به انجام رسیده و چنانچه بتوانیم تولید انبوه آن را در دستور کار قرار دهیم، این مبلغ را می‌توان به ۸۰ میلیون نیز رساند.

به گفته نشاطی، در کنار این پروژه، اتاق تستی برای کنترل کیفیت میکروسی‌اچ‌پی طراحی و ساخته شده که نخستین اتاق آزمون کشور به شمار می‌آید و همه مراحل آن توسط متخصصان داخلی انجام شده است.

بر اساس این گزارش، وزیر نفت روز پنجشنبه (۱۴ فروردین‌ماه) در پژوهشگاه صنعت نفت حضور یافت و از پردیس انرژی و محیط زیست پژوهشگاه بازدید کرد و در حاشیه این بازدید، قرارداد تجاری‌سازی محصولات میکروسی‌اچ‌پی میان پژوهشگاه صنعت نفت و شرکت سامانه‌های انرژی آران امضا شد.

کد خبر 301280

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =