ریاض و مسکو بحران کنونی بازار نفت را به گردن هم می‌اندازند

ریاض اتهام مطرح شده از سوی رئیس جمهوری روسیه مبنی بر کناره‌گیری عربستان از توافق کشورهای عضو و غیرعضو اوپک را رد کرد و مسکو را به کناره‌گیری از این توافق متهم کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از قاهره، فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان در ساعات اولیه امروز (شنبه، ۱۶ فروردین‌ماه) مباحث مطرح شده در بیانیه منتسب به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه درباره خروج ریاض از توافقنامه همکاری کشورهای عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) موسوم به اوپک پلاس را دور از واقعیت دانست و روسیه را به عقب‌نشینی از توافق متهم کرد.

وی افزود: موضع ریاض درباره تولید نفت شیل مشخص است و نفت شیل بخش مهمی از منابع انرژی جهان به شمار می‌آید.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، خروج عربستان از توافق عرضه نفت و همچنین تأثیر ویروس کرونا بر تقاضای جهانی این کالا را از عوامل سقوط اخیر قیمت نفت دانست.

وی روز جمعه (۱۵ فروردین‌ماه) در دیدار با الکساندر نواک، وزیر انرژی این کشور اعلام کرده بود که عربستان قصد دارد از شر رقبای نفت شیل خود خلاص شود و برای این کار، مجبور شد قیمت نفت را به پایین‌تر از ۴۰ دلار برای هر بشکه برساند.

به گزارش شانا، به دنبال بی‌نتیجه ماندن توافق کاهش تولید نفت‌ خام از سوی اوپک و کشورهای مشارکت‌کننده غیراوپک به رهبری عربستان و روسیه برای کاهش تولید نفت‌ خام در هفته نخست ماه مارس ۲۰۲۰، عربستان اعلام کرده است تولید خود را در ماه آوریل و در زمان منقضی شدن توافق بیانیه همکاری ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز افزایش می‌دهد و به ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه خواهد رساند.

این کشور افزون بر این و با وجود کاهش قابل توجه قیمت‌های نفت اعلام کرده است که نفت‌ خام خود را نسبت به نفت خام‌های شاخص در بازار آسیا، آمریکا و اروپا به ترتیب ۶، ۷ و ۸ دلار در هر بشکه ارزان‌تر به فروش خواهد رساند.

کشورهای عضو و غیرعضو اوپک در قالب گروه اوپک پلاس در حال رایزنی برای رسیدن به توافقی جامع برای کاهش عرضه نفت به‌منظور جلوگیری از ادامه کاهش شدید قیمت‌های این کالای راهبردی هستند.

یک منبع سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) پس از توئیت اخیر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا درباره توافق احتمالی روسیه و عربستان برای کاهش روزانه ۱۰ تا ۱۵ میلیون بشکه‌ای با هدف احیای بازار نفت گفت: اعضای اوپک و همپیمانانش در حال کار روی توافقی برای کاهش عرضه بی‌سابقه معادل ۱۰ درصد عرضه جهانی نفت خام هستند.

یک مقام اوپکی اعلام کرد که آمریکا باید از سهم تولید شیل اویل در توافق برای کاهش عرضه مشارکت کند.

روسیه بارها تاکید کرده است که توافق اوپک پلاس برای کاهش عرضه نفت در خدمت تولیدکنندگان شیل اویل برای افزایش تولید بوده است.

یک مقام دیگر اوپک اعلام کرد که برای کاهش عرضه‌ روزانه بیش از ۱۰ میلیون بشکه باید از کشورهای خارج توافقنامه همکاری کشورهای عضو و غیرعضو اوپک موسوم به اوپک پلاس کمک گرفته شود.

کشورهایی مانند ایالات متحده آمریکا، کانادا، نروژ و برزیل در توافقنامه همکاری اوپک پلاس حضور ندارند.

کد خبر 301287

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =