نشست فوق‌العاده اوپک پلاس از طریق وبینار آغاز شد

مذاکرات وزیران ۲۳ کشور عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) موسوم به اوپک پلاس که برای نخستین بار از زمان تأسیس اوپک از طریق ویدئوکنفرانس (وبینار) برگزار می‌شود، دقایقی پیش آغاز شد.

به گزارش خبرنگار شانا، این نشست با هدف ترمیم بازار و قیمت‌های جهانی نفت خام برنامه‌ریزی شده است. بازار نفت پس از شیوع ویروس کرونا و شکست مذاکرات اوپک پلاس در اوایل ماه مارس در شرایط بسیار بحرانی قرار گرفته است، تا جایی که قیمت‌های این کالای راهبردی در برهه‌ای وارد کانال ۲۰ دلار برای هر بشکه شد.

رایزنی درباره کاهش تولید از سوی اوپک و متحدانش از حدود یک هفته گذشته آغاز و ارقام ۴ تا ۱۵ میلیون بشکه کاهش روزانه به‌عنوان ارقام پیشنهادی مطرح شده است.

قیمت‌های جهانی نفت خام پس از درخواست عربستان برای برگزاری نشست فوق‌العاده کشوهای عضو و غیرعضو اوپک به‌منظور جلوگیری از سقوط شدید قیمت‌های جهانی نفت خام و حمایت دیگر اعضا برای کمک به ثبات بازار بحران‌زده نفت، اندکی افزایش یافت و اکنون در سطوح بالای ۳۰ دلار برای هر بشکه معامله می‌شود.

اوپک پلاس تلاش کرده است در چند روز اخیر آمریکا، کانادا، نروژ و دیگر تولیدکنندگان نفت را برای کاهش تولید نفت با خود همراه کند، حتی روسیه کاهش تولید نفت خود را مشروط به کاهش تولید از سوی شرکت‌های نفتی آمریکا عنوان کرده است. نتیجه این مذاکرات پس از نشست امروز مشخص خواهد شد.

بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران روز سه‌شنبه (۱۹ فروردین‌ماه) در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: در مذاکره تلفنی با وزیران نفت و انرژی الجزایر، کویت و روسیه عنوان کرده که باید تولیدکنندگان دیگر کشورها از جمله آمریکا و کانادا هم در ثبات بازار نفت مشارکت داشته باشند.

اکنون می‌توان ادعا کرد که چشم جامعه جهانی به نتیجه نشست فوق‌العاده امروز اوپک پلاس دوخته شده است. آیا توافق می‌کنند؟ آیا آمریکا، کانادا، نروژ همکاری می‌کنند؟ آیا قیمت نفت وارد کانال ۴۰ دلار می شود؟ آیا ... برای دریافت پاسخ این پرسش‌ها باید ساعاتی صبر کرد.

کد خبر 301461

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =