توافق کاهش تولید نفت اوپک پلاس منوط به پیوستن مکزیک است

وزیر انرژی عربستان توافق نهایی برای کاهش تولید روزانه ۱۰ میلیون بشکه‌ای کشورهای عضو و غیرعضو اوپک در قالب توافقنامه همکاری را منوط به ملحق شدن مکزیک به این توافق دانست.

به گزارش خبرگزاری رویترز از دوبی، عبدالعزیز بن سلمان روز جمعه (۲۲ فروردین‌ماه) اعلام کرد که توافق نهایی کشورهای عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) موسوم به اوپک در قالب توافقنامه همکاری (Declaration of Cooperation) برای کاهش عرضه روزانه ۱۰ میلیون بشکه در گرو پذیرش مکزیک و پیوستن این کشور آمریکای جنوبی به این تصمیم است.

توافق کشورهای عضو و غیرعضو اوپک برای مجموع کاهش تولید روزانه ۱۰ میلیون بشکه‌ای از یکم ماه مه سال ۲۰۲۰ میلادی برای یک بازه زمانی اولیه به‌مدت دو ماه آغاز می‌شود و پایان این بازه ۳۰ ژوئن امسال خواهد بود.

کشورهای تولیدکننده نفت حاضر در توافقنامه همکاری سپس برای یک بازه زمانی ۶ ماهه دیگر از یکم ژوئیه تا ۳۱ دسامبر سال ۲۰۲۰ روزانه ۸ میلیون بشکه کاهش عرضه خواهند داشت، همچنین در بازه زمانی سوم از یکم ژانویه ۲۰۲۱ تا ۳۰ آوریل ۲۰۲۲ به‌مدت ۱۶ ماه نیز کاهش عرضه روزانه ۶ میلیون بشکه می‌شود.

در همین حال، خط پایه و مبنای محاسبه تولید برای تولید همه کشورهای حاضر در این توافق به جز عربستان و روسیه ماه اکتبر سال ۲۰۱۸ میلادی خواهد بود، در حالی که مبنای محاسبه تولید برای روسیه و عربستان روزانه ۱۱ میلیون بشکه در نظر گرفته شد.

براساس بیانیه پایانی کشورهای عضو و غیرعضو اوپک، توافق نهایی برای کاهش روزانه ۱۰ میلیون بشکه منوط به امضای مکزیک و ملحق شدن این کشور خواهد بود.

قرار است گفت‌وگوها میان وزیران نفت و انرژی کشورهای عمده تولیدکننده نفت امروز (جمعه، ۲۲ فروردین‌ماه) از سر گرفته شود.

عبدالعزیز بن سلمان در گفت‌وگوی تلفنی با خبرگزاری رویترز اظهار کرد: امیدوارم مکزیک با پیوستن به توافق کاهش تولید اوپک و غیراوپک از منافع آن بهره‌مند شود، زیرا منافع این توافق تنها برای مکزیک نیست، بلکه برای کل جهان است.

وی ادامه داد: کل توافق کاهش تولید اوپک و غیراوپک در گرو پذیرش و الحاق مکزیک به آن است.

تقاضای جهانی سوخت حدود ۳۰ میلیون بشکه در روز یا ۳۰ درصد عرضه جهانی کاهش یافته، زیرا اقدام‌های پیشگیرانه و قرنطینه در سراسر جهان سبب کاهش رفت‌وآمدها و سفرهای هوایی شده و این شراط به‌شدت شرایط اقتصادی را تحت فشار گذاشته است.

وزیر انرژی عربستان درباره پیوستن کشورهایی مانند آمریکا، کانادا و برزیل به توافق کاهش تولید نفت اوپک پلاس گفت: آنها به روش خود این کار را انجام می‌دهند و وظیفه من دیکته کردن به دیگران نیست، آنها براساس شرایط ملی خود اقدام می‌کنند.

وی افزود: انتظار می‌رود دیگر تولیدکنندگان نفت جهان به این تلاش جهانی برای کاهش عرضه نفت با هدف بازگرداندن ثبات به قیمت و بازارهای جهانی نفت خام بپیوندند.

یک منبع مطلع گفت: انتظار می‌رود دیگر تولیدکنندگان بزرگ نفت جهان در کنار توافق کاهش تولید روزانه ۱۰ میلیون بشکه‌ای کشورهای عضو غیرعضو اوپک موسوم به اوپک پلاس، ۵ میلیون بشکه نفت از تولید خود بکاهند.

کد خبر 301482

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =