کرونا وقفه‌ای در روند تولید پالایشگاه‌های گاز پارس جنوبی ایجاد نکرد

سرپرست امور هماهنگی و نظارت بر تولید مجتمع گاز پارس جنوبی اعلام کرد که تولید گاز و دیگر فرآورده‌های مجتمع گاز پارس جنوبی مطابق گذشته در حال انجام است.

به گزارش شانا به نقل از شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی، علی احمدی گفت: با مشارکت فعال پالایشگاه‌های مجتمع گاز پارس جنوبی به‌منظور دستیابی به تولید پایدار و حداکثری در شرایط ویژه شیوع ویروس کرونا، تمهیدهای مناسبی در سطح مدیریت بهره‌برداری پالایشگاه‌ها و با همکاری و پشتیبانی واحدهای ستادی انجام شده است.

وی افزود: مطابق دستورعمل‌های بهداشتی وزارت نفت و اچ‌اس‌یی، برنامه‌ریزی‌های لازم برای حضور همکاران انجام شده است، این امور برای تحقق و تداوم تولید حداکثری، ضمن پایش لحظه‌ای وضع تولید گاز و دیگر محصولات در سطح مجتمع، قابلیت اعلام پیش‌بینی مناسب از وضع تولید و تخلیه و ارسال به‌موقع آنها به مبادی مربوطه را دارد.

سرپرست امور هماهنگی و نظارت بر تولید مجتمع گاز پارس جنوبی با اشاره به اهمیت تولید میعانات گازی و ارسال پیوسته این محصول به مصرف‌کنندگان، اظهار کرد: وضع تولید این محصول نیز همواره پایش و به مبادی مربوطه ارسال می‌شود.

به گفته وی، برنامه‌ریزی دقیق برای تخلیه به‌موقع مخازن ذخیره‌سازی همه پالایشگاه‌های سایت ۱ و ۲ این مجتمع عظیم گازی کشور در این امور انجام می‌شود و بر همین اساس، ارسال پایدار و به‌موقع به مشتریان انجام می‌شود.

احمدی ادامه داد: با همکاری و همراهی گروه‌های مختلف از جمله امور بین‌الملل و مدیریت کسب‌وکار شرکت ملی نفت، پایانه‌های نفتی پارس جنوبی و مدیریت نظارت بر صادرات و مبادلات نفتی تخلیه و ارسال به‌موقع میعانات گازی پالایشگاه‌های مجتمع در سایت ۱و ۲ شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی در حال انجام است.

این مقام مسئول اظهار کرد: هم‌اکنون اتان تولیدی در این مجتمع در حالت حداکثری است و به پتروشیمی‌های مصرف‌کننده در منطقه ارسال می‌شود. از سویی تولید و صادرات گوگرد و گاز مایع این مجتمع عظیم گازی به صورت عادی در حال انجام است.

تجهیز اتاق کنترل پالایشگاه ششم مجتمع گاز پارس جنوبی به سامانه خالص‌سازی هوا

کامران شکرالهی، رئیس مهندسی و خدمات فنی پالایشگاه ششم مجتمع گاز پارس جنوبی از تجهیز اتاق کنترل پالایشگاه ششم به سامانه تصفیه و عاری‌سازی هوا که اثر بسیار مطلوبی بر حذف ویروس‌ها از جمله ویروس کرونا دارد، خبر داد.

وی گفت: مطابق بررسی‌های علمی، ویروس‌های خانواده کرونا از جمله کووید ۱۹ ساختمانی مشابه هم دارد و همگی دارای غشای لیپیدی بسیار نازک هستند و در زیر این غشا، تعداد بی‌شماری پروتون آزاد (H+) ناشی از ترکیبات بیوشیمی درون سلولی دارند و اگر بتوان به روشی این پروتون‌ها را از غشای ویروس خارج کرد، این موضوع سبب به هم خوردن توازن آن می‌شود و غشا شکاف برمی‌دارد و RNA تخریب می‌شود.

رئیس مهندسی و خدمات فنی پالایشگاه ششم مجتمع گاز پارس جنوبی اظهار کرد: افزون بر شست‌وشو و استفاده از محلول‌های مایع که برای گندزدایی و ضدعفونی سطوح استفاده می‌شود، از روش‌های متداول و معتبر برای عاری‌سازی محیط از انواع میکروب‌ها، باکتری‌ها و ویروس‌ها، روش‌های مبتنی بر عاری‌سازی هوا و گندزدایی نیز استفاده می‌شود که از معروف‌ترین و کارآمدترین روش‌های تأییدشده علمی، ازن‌دهی هوا به عنوان اکساینده‌ای بسیار قوی در محیط‌های خاص و فضاهای بسته است.

به گفته شکرالهی، بعضی از کشورهای آسیایی شرقی مانند تایلند در زمان شیوع بیماری سارس، برای ضدعفونی تمامی فضاهای سرپوشیده و سطوح و مکان‌های عمومی و پرتردد مانند ورزشگاه‌ها از این روش استفاده کردند و هم اینک نیز با توجه به تجربه خود در مقابله با گسترش سارس، از این گاز بهره می‌گیرند.

وی افزود: اداره مهندسی پالایشگاه ششم از مدتی قبل و برای ارتقای سطح سلامت و رضایتمندی همکارانی که در محیط‌های بسته و فضاهای سرپوشیده با آلایندگی بالا مشغول کارند، یا حضور طولانی‌مدت دارند، روی سامانه‌های تصفیه هوای متناسب با شرایط آلایندگی و محیطی پالایشگاه مطالعات جامعی انجام داده و سامانه‌های کاهنده آلایندگی‌های تنفسی در پالایشگاه مبتنی بر فوتوکاتالیست دی اکسید تیتانیوم همراه با تابش UV را انتخاب و سفارش‌گذاری کرده که با شیوع ویروس کووید ۱۹ و آگاهی از اثرات این سامانه‌ها روی زدایش ویروس‌های خانواده کرونا، دو دستگاه از این سامانه‌های کوچک و قابل حمل را خریداری و در اتاق کنترل به‌عنوان کلیدی‌ترین و راهبردی‌ترین فضای سرپوشیده پالایشگاه که کارکنان نیز به‌طور مداوم در آن حضور دارند و قابلیت تخلیه ندارد، نصب و راه‌اندازی کرده است.

رئیس مهندسی و خدمات فنی پالایشگاه ششم مجتمع گاز پارس جنوبی افزود: با این روش در کنار تمامی اقدام‌ها و تمهیدهای رفع آلایندگی که توسط واحدهای ذی‌ربط و کارکنان به‌کار برده می‌شود، می‌توان به محیط ایمن‌تری در اتاق کنترل دست یافت و سطح حفاظتی این مکان بسیار مهم را به نحو مؤثری ارتقا داد.

شکرالهی تصریح کرد: برای دیگر فضاهای سرپوشیده و اماکن اداری و ستادی پالایشگاه که در ساعات شب خالی از نیروی انسانی است، یا قابلیت تخلیه کامل دارند و دارای سیستم HVAC مناسب نیز هستند، با تأمین یک دستگاه ژنراتور گاز ازن و تهیه دستورعمل‌های مورد نیاز، عملیات ازن‌دهی و گندزدایی این اماکن نیز به‌طور متناوب و مؤثر در طول ساعات نیمه شب و با همکاری واحدهای تعمیرات و حراست و همراهی و هدایت رؤسای عملیات نوبتکاری انجام پذیرفته و در حال انجام است.

کد خبر 301544

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =