۲۷ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۸
  • کد خبر: 301775
اثر توافق اوپک پلاس بر بهبود بازار نفت ناچیز است

توافق تاریخی کاهش تولید نفت تأثیر چندانی بر بهبود شرایط بازار و تقاضای نفت آسیب‌دیده از شیوع ویروس کرونا نمی‌گذارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از سنگاپور و لندن، ناظران صنعت اعلام کردند که تأثیر ناچیز توافق جهانی کاهش تولید نفت بر قیمت‌ها نشان‌دهنده این است که در صورت بازگرداندن تعادل به بازار، تولیدکنندگان نفت راه بسیار دشواری در پیش دارند، زیرا ویروس کرونا سبب تضعیف تقاضا و افزایش سطح ذخیره‌سازی‌های نفتی شده‌ است.

به گزارش شانا، عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان روز دوشنبه (۲۵ فروردین‌ماه) اعلام کرد با توجه به توافق کاهش تولید سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش موسوم به اوپک پلاس، وعده کاهش دیگر کشورهای تولیدکننده نفت در گروه G۲۰ و خرید نفت برای ذخیره‌سازی، کاهش مؤثر عرضه جهانی نفت حدود ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز خواهد بود.

با این حال، بازار نفت تغییر چندانی نشان نداد. قیمت نفت خام برنت در روز دوشنبه ۱.۵ درصد افزایش یافت، در حالی که قیمت نفت خام ایالات متحده در پایان روز پایین‌تر هم بود.

این اقدام بر آنچه هم سرمایه‌گذاران و هم تولیدکنندگان پیش از این نیز می‌دانستند، تأکید می‌کند؛ توافق تاریخی کاهش تولید نفت در مقابل کاهش ۳۰ درصدی تقاضا فقط می‌تواند ابتدا کمی مؤثر باشد.

بن سلمان روز دوشنبه (۲۵ فروردین‌ماه) از افزایش قیمت نفت خبر داد و گفت پیش‌بینی این کاهش تولید، دلیل افزایش قیمت نفت قبل از این نشست بود. از دو هفته پیش که نفت کمتر از ۲۲ دلار برای هر بشکه نفت فروخته شد، قیمت برنت تقریباً دوباره ۴۸ درصد صعود کرده‌ است.

وی افزود: به‌طور معمول همیشه همین‌طور است؛ شایعه را بخرید و اخبار را بفروشید.

هر دو شاخص برنت و دبلیوتی‌آی امسال بیش از نیمی از ارزش خود را از دست داده‌اند.

ویرندرا چواهان، تحلیلگر مؤسسه انرژی اسپکتس گفت: حتی اگر این کاهش‌ها کف قیمت‌ها را مشخص کند، با توجه حجم ذخیره‌سازی‌ها که مشاهده می‌کنیم، قادر به افزایش قیمت نخواهند بود.

وی اظهار کرد: نبود تعهد رسمی کاهش تولید ازسوی ایالات متحده و سایر اعضای گروه ۲۰ G20 نقطه ضعف نشست این گروه است.

کد خبر 301775

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =