۲۹ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۶
  • کد خبر: 301803
گزیده‌های نفتی هفته

توافق اوپک و غیراوپک، تشریح اولویت‌های نفت در سال ۹۹، افزایش ظرفیت پالایشی پالایشگاه ستاره خلیج فارس و تماس پایان هفته رئیس جمهوری با وزیر نفت در سبد اخبار این هفته نفت جای گرفته است؛ بخوانید.

توافق اوپک و غیراوپک: ۲۳ تولیدکننده عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در آخرین ساعت‌های روز یکشنبه، ۲۴ فروردین‌ماه (به‌وقت تهران) سرانجام پس از ساعت‌ها و روزها مذاکرات فشرده درباره توافق کاهش تولید روزانه ۹.۷ میلیون بشکه‌ای برای ماه‌های مه و ژوئن به اجماع رسیدند. کشورهای ایران، لیبی و ونزوئلا از این توافق کاهش معاف شدند و ۲۰ کشور دیگر عضو این توافق متعهد شدند تولید خود را از یکم ماه مه سال ۲۰۲۰ میلادی (۱۲ اردیبهشت‌ماه) اجرایی کنند.

قیمت شاخص نفت خام برنت و دبلیوتی‌آی آمریکا در واکنش به این توافق و پس از بازگشایی بازار در روز دوشنبه (۲۵ فروردین‌ماه)، ۴ درصد افزایش و پس از آن روند کاهشی در پیش گرفت. قیمت نفت خام برنت این هفته بار دیگر وارد کانال ۲۰ دلار و سبد نفتی اوپک نیز به زیر ۲۰ دلار برگشت. کارشناسان و تحلیلگران داخلی و بین‌المللی معتقدند این مقدار کاهش تولید برای ترمیم قیمت نفت کفایت نمی‌کند.

شرکت دولتی نفت سعودی آرامکو هم این هفته و فردای توافق اوپک و غیراوپک و پس از چند بار به تأخیر انداختن، قیمت رسمی نفت خام صادراتی خود به مقاصد آسیا، اروپا و آمریکا را اعلام کرد که بر اساس آن قیمت‌ فروش محموله‌های نفت خام صادراتی به مقصد آسیا برای عرضه در ماه مه کاهش و قیمت فروش به مقصد آمریکا افزایش یافت، این قیمت برای اروپا ثابت نگه داشته شده است.  

ایالت‌های مختلف آمریکا هم این هفته و پس از توافق اوپک و غیراوپک نشست‌های مختلفی با محور کاهش تولید برگزار کردند و نگرانی خود را از آینده شیل با این شبیه‌سازی که آینده شیل همانند زغال سنگ خواهد شد، اعلام کردند. الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه نیز این هفته اعلام کرد آمریکا آماده کاهش تولید روزانه ۲ تا ۳ میلیون بشکه نفت است.

آژانس بین المللی انرژی و اوپک هم روزهای پایانی این هفته در دو گزارش مجزا اعلام کردند تقاضا برای نفت خام در سال ۲۰۲۰ کاهشی خواهد بود. آژانس بین المللی این رقم را ۹ میلیون و اوپک آن را ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه عنوان کرده است. اوپک همچنین در گزارش ماه آوریل خود تولید نفت اعضای این سازمان را در ماه مارس بر اساس گزارش منابع ثانویه ۲۸ میلیون و ۶۱۲ هزار بشکه عنوان کرد که ۸۱۲ هزار بشکه از ماه فوریه بیشتر است.

اولویت‌های ۹۹ نفت: وزیر نفت این هفته مهم‌ترین اولویت‌های صنعت نفت در سال ۹۹ را تشریح کرد. تعیین تکلیف میدان‌های مشترک تا پایان این دولت، بهره‌برداری از ۱۷ طرح پتروشیمی، آغاز طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی، اجرای طرح انتقال نفت خام گوره - جاسک، گازرسانی ایرانشهر به کنارک و همچنین اجرای فاز چهارم پالایشگاه ستاره خلیج فارس از اولویت‌های است که وزیر نفت به آنها اشاره کرد.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب هم این هفته خبر تولیدی شدن چاه شماره ۶ میدان کبود در مخزن بنگستان را اعلام کرد و گفت: این نخستین حلقه چاه حفاری‌شده در طرح نگهداشت و افزایش توان تولید این شرکت موسوم به طرح توسعه ۲۸ مخزن است. افزایش تولید میدان مشترک یاران جنوبی هم از دیگر اخبار این هفته بوده که سرپرست طرح توسعه میدان نفتی یاران جنوبی خبر آن را عنوان کرد و گفت این مهم با راه‌اندازی ۶ حلقه محقق شده است.

محمد مشکین‌فام، مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس هم که این هفته به عسلویه رفته بود بر ضرورت مدیریت هم‌زمان پیشگیری از شیوع بیماری کرونا و ادامه فعالیت‌های اجرایی طرح‌های در حال تکمیل پارس جنوبی تأکید کرد.

پرداخت دومین یارانه صرفه‌جویی سوخت به مبلغ ۱۴۳ میلیارد تومان، برنامه‌ریزی‌ها برای آغاز دو پروژه لرزه‌نگاری در درگز و دشت‌کوه و دو پروژه غیرلرزه‌ای در جازموریان و بستان‌آباد در سال ۹۹، تمدید سومین فراخوان ارزیابی صلاحیت مناقصه‌گران دستگاه مرکزی وزارت نفت از دیگر اخبار نفت در هفته جاری بوده است.

افزایش ظرفیت پالایشی ستاره: «ظرفیت پالایشی پالایشگاه ستاره خلیج فارس  از روزانه ۴۲۰ هزار بشکه به روزانه ۴۸۰ هزار بشکه تا پایان شهریور ماه امسال می‌رسد.» این خبری است که مدیرعامل پالایشگاه ستاره خلیج فارس آن را عنوان و یادآوری کرد هم‌اکنون نزدیک به ۷۰ درصد محصول تولیدی در پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس بنزین است که افزون بر تأمین بخش مهمی از نیاز کشور به فرآورده باکیفیت، مانع از کاهش مقدار خوراک ورودی به این پالایشگاه شده است.

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی هم این هفته در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: سقف ذخیره سهمیه سوخت خودروهای شخصی و موتورسیکلت از ۶ ماه به ۹ ماه افزایش یافت.

اما در بخش گاز، بهرام صلواتی، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز از شتاب‌بخشی به اجرای خط لوله گاز ایرانشهر - چابهار – کنارک گفت و تأکید کرد که اجرای خطوط انتقال گاز سیستان و بلوچستان، یکی از زیرساخت‌های اساسی برای انتقال گاز در کشور به شمار می‌آید و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران نیز این هفته اعلام کرد که با توجه به شرایط مجموعه شرکت‌های پالایشی و عملیاتی برای تولید و انتقال گاز، جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و حضور افراد مشکوک به آن ضروری است.

و سرانجام اینکه رئیس‌جمهوری امروز در گفت‌وگوی تلفنی با وزیر نفت ضمن قدردانی از تلاش همه کارکنان صنعت نفت، به وزیر نفت دستور داد به روند پیشبرد برنامه‌های افزایش تولید فرآورده‌های نفتی و جلوگیری از خام‌فروشی نفت، بیش از پیش شتاب دهد.

پیشنهاد هفته: این هفته دو پیشنهاد برایتان داریم. نخست روایت از شرایط کنونی بازار نفت و دیگری روایتی از سال ۶۷. پیشنهاد می‌شود «بازار جهانی نفت در دوران فرانظم نوین» به قلم فریدون برکشلی، رئیس دفتر مطالعات انرژی وین و «سکوی ساسان؛ فقط ۵ دقیقه مهلت دارید...»  به روایت جمشید گازر، یکی از بازنشستگان منطقه لاوان و سکوی سلمان را اگر نخوانده‌اید، بخوانید.

کد خبر 301803

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =