اثر توافق اوپک‌پلاس بر بازار نفت پس از اجرا مشخص می‌شود

سخنگوی کاخ کرملین اعلام کرد که تأثیر توافق کاهش تولید بر بازارهای جهانی نفت خام، پس از مرحله اجرا مشخص می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز از مسکو، دیمیتری پسکوف روز جمعه (۲۹ فروردین‌ماه) اعلام کرد که توافق کاهش تولید روسیه و دیگر تولیدکنندگان بزرگ نفت، پس از اجرا در بازارهای جهانی تأثیرگذار خواهد بود.

وی افزود: تأثیر  توافق کاهش تولید نفت را سرانجام مشاهده خواهید کرد.

با وجود این توافق، قیمت نفت همچنان برای دومین هفته پیاپی در حال کاهش است. قیمت نفت ایالات متحده آمریکا به پایین‌ترین حد خود در حدود ۱۸ سال اخیر رسیده است، زیرا نگرانی‌های مربوط به بحران ویروس کرونا و کاهش تقاضای نفت همچنان ادامه دارد.

به گزارش شانا، روسیه و ۲۲ تولیدکننده عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در آخرین ساعت‌های روز یکشنبه، ۲۴ فروردین‌ماه (به‌وقت تهران) سرانجام پس از ساعت‌ها و روزها مذاکرات فشرده درباره توافق کاهش تولید روزانه ۹.۷ میلیون بشکه‌ای برای ماه‌های مه و ژوئن به اجماع رسیدند. کشورهای ایران، لیبی و ونزوئلا از این توافق کاهش معاف شدند و ۲۰ کشور دیگر عضو این توافق متعهد شدند تولید خود را از یکم ماه مه سال ۲۰۲۰ میلادی (۱۲ اردیبهشت‌ماه) اجرایی کنند.

قیمت شاخص نفت خام برنت و دبلیوتی‌آی آمریکا در واکنش به این توافق و پس از بازگشایی بازار در روز دوشنبه (۲۵ فروردین‌ماه)، ۴ درصد افزایش و پس از آن روند کاهشی در پیش گرفت. قیمت نفت خام برنت هفته گذشته بار دیگر وارد کانال ۲۰ دلار شد و سبد نفتی اوپک نیز به زیر ۲۰ دلار برگشت. کارشناسان و تحلیلگران داخلی و بین‌المللی معتقدند این مقدار کاهش تولید برای ترمیم قیمت نفت کفایت نمی‌کند.

کد خبر 301815

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =