تمام حوضه‌های رسوبی کشور شناسایی و اولویت‌بندی شده‌ است

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اهمیت مطالعه و مدل‌سازی حوضه‌های رسوبی به‌عنوان یکی از فعالیت‌های زیربنایی برای تضمین اکتشافات در سال‌های آینده، گفت: مدیریت اکتشاف تمام حوضه‌های رسوبی در کشور را شناسایی و اولویت‌بندی کرده است و یکایک این حوضه‌ها با دقت مطالعه و با روش‌های جدید مدل‌سازی می‌شود.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی نفت ایران، سیدصالح هندی با بیان اینکه سال گذشته مطالعه و مدل‌سازی حوضه‌های رسوبی دزفول و دشت آبادان تکمیل شد، اظهار کرد: این روند در امسال برای سایر حوضه‌ها ادامه می‌یابد، چراکه این اقدام موفقیت‌های آتی اکتشاف را تضمین می‌کند و ریسک‌های آن را کاهش می‌دهد.

وی از برنامه‌ریزی برای آغاز حفاری هشت حلقه چاه جدید اکتشافی در سال جاری خبر داد و گفت: از این تعداد، شش حلقه در خشکی و دو حلقه در دریا حفر می‌شود؛ حفاری پنج حلقه چاه نیز که سال گذشته آغاز شد، امسال ادامه می‌یابد.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران درباره دو حلقه چاه دریایی که در برنامه امسال حفاری اکتشافی قرار دارد، توضیح داد: یکی از چاه‌های دریایی در منطقه سیری واقع شده که مدیریت اکتشاف آن را به‌طور مستقل حفاری می‌کند و حفاری چاه یلدا نیز با همکاری شرکت نفت و گاز پارس در همین هفته شروع شد که این همکاری بین اکتشاف و شرکت‌های توسعه‌ای و بهره‌برداری مبتنی بر نیاز تولید گاز در نوع خود بی‌نظیر است.

هندی سال ۹۸ را در حوزه فعالیت‌های اکتشافی، سال پرباری توصیف کرد و گفت: پارسال در مجموع ۱۸ هزار متر چاه اکتشافی در قالب ۶۰ دکل‌ماه حفر شد، به این معنا که هر ماه به‌طور میانگین پنج دکل حفاری فعال بود، همچنین حفاری چهار حلقه چاه اکتشافی به پایان رسید و ادامه حفاری پنج حلقه چاه نیز به امسال منتقل شده است.

وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود امسال حفاری هشت حلقه چاه اکتشافی نهایی شود.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه در سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ از مجموع چاه‌های حفاری شده، چاه ناموفق وجود نداشت و آخرین چاه ناموفق تابستان ۹۶ پایان یافته است، اظهار امیدواری کرد این رکورد ادامه یابد و مثل سال گذشته به کشف‌های خوبی برای شرکت ملی نفت ایران و کشور تبدیل شود.

به گفته هندی، شرکت ملی نفت ایران سال گذشته با توجه به کشفیات اثبات و اعلام‌شده، موفق به کسب رکوردی شده است که هرچند هنوز گزارش رسمی آن اعلام نشده، اما نشان می‌دهد که ایران در سال ۲۰۱۹ به لحاظ کشف منابع نفت و گاز موفق به احراز رتبه جهانی شده است.

وی ابراز امیدواری کرد پیرو موفقیت‌هایی که مدیریت اکتشاف سال گذشته کسب کرد، این موفقیت‌ها در سال جاری با تاکید بر ظرفیت‌های موجود در جنوب غرب کشور ادامه یابد.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران گفت: در پروژه‌های لرزه‌نگاری به‌طور میانگین بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ نفر مشغول به‌کار می‌شوند که اکنون با توجه به پروژه‌های تعریف‌شده، برای ۵۰۰ تا ۶۰۰ نفر به‌ویژه مردم بومی اشتغال ایجاد می‌شود، ضمن اینکه با به نتیجه رسیدن حفاری چاه‌ها بی‌شک امسال رکوردهای بهتری نسبت به پارسال ثبت خواهد شد.

کد خبر 301963

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =