رشد ۴ برابری ارزیابی خطوط لوله در زاگرس جنوبی

پوشش داخلی ۶۱۴ کیلومتر از خطوط لوله انتقال نفت، گاز و میعانات گازی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی پارسال بازرسی و ارزیابی شد که در مقایسه با سال‌های پیش، با رشد چهار برابری همراه بوده است.

به گزارش شانا به نقل از شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی، محسن شادمانی، رئیس اداره بازرسی و حفاظت فنی این شرکت اظهار کرد: این اقدام با هدف ارزیابی سلامت خطوط لوله، پیش‌بینی خوردگی و شناسایی نقاط حادثه‌خیز در طول مسیر انتقال خطوط لوله انتقال انجام شده است.

وی با اشاره به رشد چهار برابری ارزیابی خطوط در سال ۹۸ گفت: سال‌های پیش این عدد ۱۵۰ کیلومتر بود، اما پارسال با برنامه‌ریزی مدون، کارشناسان این اداره در مناطق عملیاتی زاگرس جنوبی موفق شدند ۶۱۴ کیلومتر از خطوط لوله زیرزمینی را ارزیابی کنند.

شادمانی ماموریت اصلی این اداره را پایش وضع فیزیکی همه تاسیسات روزمینی و خطوط لوله زیرزمینی نفت و گاز با هدف اطمینان از صحت عملکرد و افزایش شرایط ایمن آنها عنوان کرد و گفت: در همین راستا ماموریت‌های این اداره در دو بخش بازرسی فنی و حفاظت فنی برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود.  

رئیس اداره بازرسی و حفاظت فنی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی با اشاره به عملکرد بخش حفاظت فنی گفت: در این بخش افزون بر ارزیابی ۶۱۴ کیلومتر خطوط لوله، بازرسی حدود یک هزار و ۹۰ مورد سرویس تجهیزات و خطوط لوله تعمیراتی، ۸۴۶ مورد سلامت اتصالات عایق، بازرسی عملیات آماده‌سازی سطوح و اعمال انواع پوشش به میزان بیش از ۲۴ هزار مترمربع، ارزیابی سامانه‌های حفاظت کاتدی خطوط لوله، ارزیابی رنگ تجهیزات و تاسیسات فرآورشی به میزان بیش از ۶۸ هزار و ۵۰۴ مترمربع، انجام ۷۳۵ مورد عملیات خوردگی، ۷۴۲ مورد بررسی تقاضای فنی و بازرسی کالا و... انجام شده است.

شادمانی در ادامه و در تشریح اقدام‌های انجام‌شده در بخش بازرسی فنی اظهار کرد: انجام ۲ هزار و ۴۱۸ مورد بازرسی ادواری از تاسیسات و تجهیزات فرآیندی حین سرویس و بالابرها و کمپرسورهای سیار، ۴۷۶ مورد بازرسی در تعمیرات خطوط لوله و سیستم لوله‌کشی، ۷ هزار و ۸۰۱ مورد بازرسی فنی در تعمیرات اساسی خطوط لوله و تاسیسات و تجهیزات فرآیندی، انجام ۵۶ هزار و ۱۰۰ مورد انواع آزمون‌های غیرمخرب، بازرسی از ۶۰۱ مورد انواع کالاهای خریداری‌شده، شناسایی ۶۷ نقطه مستلزم پالایش دارای ریسک بالای سیستم لوله‌کشی و نظارت مستمر بر پروژه‌های اجرایی از سوی اداره مهندسی و ساختمان از جمله اقدام‌های انجام‌شده این واحد در سال گذشته بوده است.

وی همچنین از اجرای سه پروژه مهم در این اداره در سال ۹۸ خبر داد و گفت: پیاده‌سازی نظام بازرسی بر مبنای ریسک RBI در پالایشگاه گاز فراشبند، پیاده‌سازی سیستم مدیریت یکپارچه خطوط لوله (PIMS)، ساخت دستگاه لیزر اسکن بر اساس سطح ۲ استانداردهای B۳۱G از سوی تولیدکنندگان توانمند داخلی از سال پیش کلید خورده و اکنون در مراحل مختلف اجراست.

رئیس اداره بازرسی و حفاظت فنی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی در پایان با اشاره به اینکه این شرکت افزون بر تاسیسات و تجهیزات رو زمینی حدود ۲۵۰۰ کیلومتر خطوط لوله انتقال را مدیریت می‌کند، گفت: اجرای این پروژه‌ها افزون بر صرفه‌جویی در هزینه‌ها، در مدیریت هدفمند سرمایه‌های انسانی و تجهیزاتی در این زمینه نیز راهگشاست.

کد خبر 302017

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =