بازار نفت تا زمان اجرای توافق اوپک پلاس نوسان دارد

وزیر انرژی روسیه ضمن اشاره به کاهش یک سوم از تقاضای جهانی نفت خام، گفت: بازارهای جهانی نفت خام تا زمان آغاز مرحله اجرایی توافق اوپک پلاس نوسان خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری رویترز از مسکو، الکساندر نواک روز چهارشنبه ( سوم اردیبهشت‌ماه) در ارتباط ویدیو کنفرانسی با نمایندگان پارلمان روسیه گفت:  تقاضای جهانی نفت خام به دلیل بحران ناشی از شیوع ویروس کرونا یک سوم کاهش یافته است و به پایین‌ترین سطح خود رسیده است.

 وی افزود: بازارهای جهانی نفت خام تا زمان اجرایی شدن توافق کاهش عرضه نفت کشورهای عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) برای کاهش تولید روزانه ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه‌ای از یکم ماه مه (۱۲ اردیبهشت‌ماه) برای ماه‌های مه و ژوئن همچنان با نوسان روبه‌رو خواهد بود.

وزیر انرژی روسیه ادامه داد: امروز ما با بیشترین مقدار کاهش تقاضای جهانی نفت خام روبه‌رو هستیم، براساس برآوردهای گوناگون تقاضای جهانی برای نفت خام با ۲۰ تا ۳۰ میلیون بشکه کاهش روزانه همراه بوده است.

نواک تصریح کرد: هم‌اکنون به پایین‌ترین سطح تقاضا برای نفت خام در جهان رسیده‌ایم اما این شرایط دائمی نخواهد بود، امیدواریم با برداشته شدن محدودیت‌های ناشی از اقدام‌های پیشگیرانه در سراسر جهان برای مقابله با ویروس کرونا، روند افزایشی تقاضا آغاز شود و بازار نفت به ثبات برسد.

توافق اعضای ائتلاف اوپک پلاس برای مجموع کاهش تولید روزانه ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه‌ای کشورهای عضو و غیرعضو اوپک از یکم ماه مه سال ۲۰۲۰ میلادی (۱۲ اردیبهشت‌ماه ۹۹) برای یک بازه زمانی اولیه به‌مدت دو ماه آغاز می‌شود که پایان این بازه ۳۰ ژوئن امسال (۱۰ تیرماه ۹۹) خواهد بود، سپس برای یک بازه زمانی ۶ ماهه دیگر از یکم ژوئیه (۱۱ تیرماه ۹۹) تا ۳۱ دسامبر سال ۲۰۲۰ (۱۱ دی‌ماه ۹۹) کاهش عرضه روزانه ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه خواهد بود، سپس در بازه زمانی سوم از یکم ژانویه ۲۰۲۱ (۱۲ دی‌ماه ۹۹) تا ۳۰ آوریل ۲۰۲۲ (۱۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱) کاهش عرضه روزانه ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه می‌شود.

قیمت‌ نفت خام برنت در طول معاملات روز چهارشنبه (سوم اردیبهشت‌ماه) به سطوح ۱۶ دلار برای هربشکه و پایین ترین سطح از سال ۱۹۹۹میلادی رسید، این در حالی است که در پی شیوع ویروس کرونا و به دنبال آن کاهش شدید تقاضا و بحران اقتصادی در پی اعمال اقدام‌های کنترلی و پیشگیرانه برای مقابله با کرونا، بازارهای جهانی با مازاد عرضه نفت روبه‌روست.

قیمت‌ نفت خام شاخص برنت دریای شمال در ساعاات پایانی معاملات روز چهارشنبه بار دیگر به سطوح ۲۰ دلار برای هر بشکه بازگشت و امروز (پنجشنبه، چهارم اردیبهشت‌ماه) قیمت این شاخص هم‌اکنون در سطوح بالای ۲۰ دلار برای هر بشکه داد و ستد می‌شود.

به گزارش شانا، قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت در معاملات جهانی دوشنبه (یکم اردیبهشت‌ماه)، بیش از ۳۰۶ درصد سقوط کرد. در این روز قیمت هر بشکه نفت خام آمریکا به منفی ۳۷ دلار و ۶۳ سنت رسید و رکوردی تاریخی ثبت شد و قیمت نفت خام شاخص برنت دریای شمال هم اکنون در سطوح زیر ۲۰ دلار برای هر بشکه معامله می‌شود.

نواک همچنین تصریح کرد که کاهش اخیر قیمت شاخص‌های نفتی در نتیجه معاملات کاغذی بازار نفت و پر شدن سطح ذخیره‌سازی‌ها رخ داده است.

در حالی که چند روز به زمان آغاز اجرای توافق کاهش عرضه نفت اوپک پلاس باقی مانده است، تولیدکنندگان در حال بررسی اقدام‌های دیگری برای جلوگیری از افت بیشتر قیمت‌های جهانی نفت خام هستند.

کابینه عربستان سعودی روز سه‌شنبه (دوم اردیبهشت‌ماه) در بیانیه‌ای اعلام کرد که آماده انجام هرگونه اقدامی برای ثبات بخشی به بازارهای جهانی نفت خام با دیگر تولیدکنندگان نفت و اعضای اوپک و متحدانش موسوم به اوپک پلاس است.

روسیه همچنین از امکان تعدیل رقم کاهش تولید در توافق اوپک پلاس در صورت نیاز خبرداد.

دیمیتری پسکوف روز چهارشنبه (سوم اردیبهشت‌ماه) اعلام کرد که هنوز برای نتیجه‌گیری درباره گام‌های و اقدام‌های جدید احتمالی به‌منظور جلوگیری از افت قیمت‌های جهانی نفت خام پیش از اجرای توافق کاهش عرضه کشورهای عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) موسوم به اوپک پلاس در یکم ماه مه (۱۲ اردیبهشت‌ماه) زود است.

سخنگوی کاخ کرملین گفت: ما ارزیابی‌ها را باید به زمان آغاز مرحله اجرایی توافق کاهش عرضه اوپک پلاس واگذار کنیم و تا آن زمان منتظر بمانیم.

کد خبر 302095

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =