۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۷
  • کد خبر: 302123
پیشرفت مطالعات افزایش ضریب بازیافت در آزادگان مطلوب است

معاون پژوهشی انستیتو نفت دانشگاه تهران با اشاره به پیشرفت مطلوب مطالعات توسعه فناورانه و افزایش ضریب بازیافت در میدان آزادگان، ابراز امیدواری کرد زمینه افزایش ضریب بازیافت این میدان مشترک در آینده‌ای نزدیک فراهم شود.

سیاوش ریاحی در گفت‌وگو با شانا اظهار کرد: ما هم‌اکنون در حال کار روی بسته سوم این پروژه پژوهشی هستیم.

وی گفت: همان‌طور که مدیران و کارشناسان نفتی مرتبط با پروژه نیز اذعان می‌کنند، اجرای این پروژه نه‌تنها می‌تواند به افزایش ضریب بازیافت میدان آزادگان منتهی شود، بلکه منتج به صرفه‌جویی قابل‌توجهی نیز در هزینه‌ها شده است.

بر اساس این گزارش، بیژن زنگنه، وزیر نفت اواخر پارسال در حاشیه نشست مشترک با رؤسای دانشگاه‌های طرف قرارداد نفت در حوزه بالادست، به دستاوردهای حاصل از امضای قراردادهای توسعه فناورانه میدان‌های نفتی با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی منتخب کشور اشاره کرد و گفت: انستیتو نفت دانشگاه تهران اعلام کرده است قابلیت افزایش ۱۰ درصدی ضریب بازیافت نفت لایه سروک میدان آزادگان که هم‌اکنون حدود ۵ تا ۶ درصد است، وجود دارد.

شرکت مهندسی و توسعه نفت نیز به عنوان کارفرمای پروژه پژوهشی توسعه فناورانه میدان آزادگان اعلام کرد: با توجه به غربالگری صورت‌گرفته از سوی انستیتو مهندسی نفت دانشگاه تهران، اولویت تزریق در مخازن سروک، کژدمی، گدوان و فهلیان به ترتیب براساس تزریق آب، تزریق تناوبی آب و گاز و تزریق گاز امتزاجی به‌دست آمده است که در صورت اجرا، قابلیت افزایش ضریب بازیافت به میزان حدود ۱۰ درصد بیش از تخلیه طبیعی فراهم خواهد شد.

تداوم همکاری‌های اکتشافی دانشگاه تهران با صنعت نفت

ریاحی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به دو قراردادی که مردادماه پارسال میان پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران با مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران امضا شد، اشاره کرد و گفت: ساختار اکتشاف به نحوی است که ظرفیت زیادی برای انجام پروژه‌های پژوهشی دارد و خوشبختانه مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران نیز نگرش مثبتی در این زمینه دارد. به این ترتیب پیش‌بینی می‌کنیم همکاری‌های اکتشافی ما با صنعت نفت در بلندمدت ادامه یابد.

بر اساس این گزارش، به دنبال اجرای موفق فاز نخست پروژه انتقال دانش فنی و فناوری اکتشاف نفت‌های نامتعارف (شیل‌های نفتی) در ناحیه قالی‌کوه لرستان با همکاری دانشگاه تهران، قرارداد فاز دوم این پروژه نیز مردادماه سال ۹۸ بین مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران و پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران امضا شد. مدت زمان اجرای این قرارداد ۴۸ ماه برآورد شده و قرار است یک دانشگاه فنی اروپایی با تجربه بیش از ۹۰ سال در صنعت نفت‌شیل به عنوان همکار و مشاور بین‌المللی این پروژه همکاری کند. این پروژه با تدوین یک برنامه جامع اکتشافی، زمینه را برای ایجاد و توسعه صنعت جدید نفت‌شیل در ایران فراهم خواهد کرد.

پروژه پژوهشی دیگری که مردادماه پارسال بین مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران و پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران امضا شد، پروژه اجرای میدانی ساخت ۱۰ هزار بشکه سیال حفاری پایه آبی فشار و دمای بالا (HPHT) برای حفاری چاه اکتشافی عمیق با فشار و دمای بالا به‌منظور جایگزینی سیال پایه روغنی بود که این قرارداد هم مقرر شد در مدت زمان ۱۸ ماه و با همکاری شرکت دانش‌بنیان سیالات حفاری پارس اجرایی شود. از مهم‌ترین دستاوردهای مدنظر برای این پروژه می‌توان به جایگزینی سیالات پایه روغنی مورد استفاده در حفاری چاه‌های عمیق و اکتشافی اشاره کرد.

کد خبر 302123

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =