کاهش تولید نفت در میدان‌های نفتی آذربایجان اجباری شد

برخی منابع اعلام کردند که دولت آذربایجان کاهش تولید نفت در میدان‌های تحت کنترل شرکت بی‌پی را اجباری کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز از مسکو و لندن، چهار منبع خبری روز پنجشنبه (چهارم اردیبهشت‌ماه)  اعلام کردند: پروژه چراغ گونشلی آذربایجان (ACG) که هدایت آن را شرکت بی‌پی به‌عهده دارد، باید از ابتدای ماه مه برای نخستین بار و به‌منظور تحقق تعهدهای این کشور به توافق جهانی کاهش عرضه نفت تولید خود را به‌شدت کاهش دهد.

پیش از این، شرکت‌های بزرگ نفتی که در قراردادهای مشترک تولید در آذربایجان و قزاقستان فعالیت می‌کردند، از تصمیم‌های دولت در زمینه مقدار تولید مستثنا بودند، زیرا این سرمایه‌های خارجی بسیار با ارزش به شمار می‌آیند.

بحران نفتی ناشی از ویروس کرونا به حدی زیاد است که دولت آذربایجان بدون اعمال محدودیت تولید بر بی‌پی و سهامدارانش که شامل مول (MOL) مجارستان، اکسون موبیل ایالات متحده، اکینور نروژ و اینپکس ژاپن می‌شود، نمی‌تواند تولید خود را کاهش دهد.

بی‌پی به عنوان سهامدار ارشد پروژه چراغ گونشلی آذربایجان (ای‌سی‌جی) و وزارت انرژی آذربایجان هر دو از اظهارنظر در این باره خودداری کردند.

جمهوری آذربایجان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) نیست، اما عضو گروه اوپک و متحدانش موسوم به اوپک پلاس است.  

طبق توافق اوپک پلاس، سومین تولیدکننده بزرگ نفت در میان کشورهای شوروی سابق، پس از روسیه و قزاقستان، باید به‌طور کلی میزان صادرات نفت خود را ۱۶۴ هزار بشکه در روز کاهش دهد و آن را به روزانه ۵۵۴ هزار بشکه برای دو ماه مه و ژوئن برساند.

این منابع اعلام کردند که از این میزان، میدان‌های عظیم ای‌سی‌جی در دریای خزر باید از ماه مه روزانه ۷۵ تا ۸۰ هزار بشکه از تولید خود بکاهند که معادل ۱۵ درصد تولید ای‌سی‌جی است.

به گزارش شانا، توافق اعضای ائتلاف اوپک پلاس برای مجموع کاهش تولید روزانه ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه‌ای کشورهای عضو و غیرعضو اوپک از یکم ماه مه سال ۲۰۲۰ میلادی (۱۲ اردیبهشت‌ماه ۹۹) برای یک بازه زمانی اولیه به‌مدت دو ماه آغاز می‌شود که پایان این بازه ۳۰ ژوئن امسال (۱۰ تیرماه ۹۹) خواهد بود، سپس برای یک بازه زمانی ۶ ماهه دیگر از یکم ژوئیه (۱۱ تیرماه ۹۹) تا ۳۱ دسامبر سال ۲۰۲۰ (۱۱ دی‌ماه ۹۹) کاهش عرضه روزانه ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه خواهد بود، سپس در بازه زمانی سوم از یکم ژانویه ۲۰۲۱ (۱۲ دی‌ماه ۹۹) تا ۳۰ آوریل ۲۰۲۲ (۱۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱) کاهش عرضه روزانه ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه می‌شود.

کد خبر 302174

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =