کاهش تولید اجباری تولیدکنندگان غیراوپکی را نباید دست‌کم گرفت

رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد که کاهش تولید اجباری دیگر تولیدکنندگان نفت غیرعضو اوپک را نباید دست‌کم گرفت.

به گزارش خبرگزاری پلتس از لندن، فاتح بیرول روز پنجشنبه (۱۱ اردیبهشت‌ماه) در در یک وبینار مطبوعاتی گفت: تضعیف شدید تقاضا بر اثر ویروس همه‌گیری جهانی کرونا سبب شد شرکت‌های نفتی مجبور شوند تولید خود را بیشتر کاهش دهند.

وی افزود: مقدار این کاهش‌ها ممکن است با کاهش تولید سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش موسوم به اوپک پلاس برابری کند.

رئیس آژانس بین‌المللی انرژی  اظهار کرد: هنوز به آن مرحله نرسیده‌ایم، اما اکنون نیز شاهد کاهش تولید بعضی از کشورها هستیم.

به گزارش شانا، وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در دهمین نشست فوق‌العاده خود از طریق وبینار در ۱۲ آوریل (۲۴ فروردین‌ماه) متعهد شدند تولید روزانه خود را از اول ماه مه (۱۲ اردیبهشت‌ماه) ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه‌ در ماه‌های مه و ژوئن کاهش دهند.

کشورهای تولیدکننده نفت اوپک و غیراوپک حاضر در توافقنامه همکاری (Declaration of Cooperation) در این نشست توافق کردند پس از پایان دو ماه، به مدت ۶ ماه از یکم ژوئیه تا ۳۱ دسامبر سال ۲۰۲۰ روزانه ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه کاهش عرضه داشته باشند و در بازه زمانی یکم ژانویه ۲۰۲۱ تا ۳۰ آوریل ۲۰۲۲ به‌مدت ۱۶ ماه نیز روزانه ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه تولید خود را کاهش دهند.

خط پایه و مبنای محاسبه تولید برای همه کشورهای حاضر در این توافق به جز عربستان و روسیه ماه اکتبر سال ۲۰۱۸ میلادی و مبنای محاسبه تولید برای روسیه و عربستان روزانه ۱۱ میلیون بشکه تعیین شده است.

کشورهای ایران، لیبی و ونزوئلا نیز بر اساس این توافق از کاهش تولید معاف هستند.

بلافاصله پس از نشست اوپک پلاس، وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو گروه ۲۰ (G20) نیز گردهم آمدند و تصمیم گرفتند برای مدت یک سال روزانه ۳.۷ میلیون بشکه از تولید نفت خود بکاهند.

عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان روز ۲۵ فروردین‌ماه اعلام کرده بود که با توجه به توافق کاهش تولید نفت اوپک پلاس، وعده کاهش دیگر کشورهای تولیدکننده نفت در گروه ۲۰ (G20) و خرید نفت برای ذخیره‌سازی، کاهش مؤثر عرضه جهانی نفت حدود ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز خواهد بود.

تینا برو، وزیر نفت و انرژی نروژ روز پنجشنبه (۱۱ اردیبهشت‌ماه) اعلام کرد: نروژ در ماه ژوئن تولید روزانه نفت خود را ۲۵۰ هزار بشکه کاهش می‌دهد و در نیمه دوم سال جاری میلادی این مقدار کاهش روزانه ۱۳۴ هزار بشکه در روز خواهد بود.

وی همچنین از به تأخیر انداختن بهره‌برداری از چند میدان نفتی تا سال ۲۰۲۱ میلادی خبر داد.

وزیر نفت و انرژی نروژ گفت: مجموع تولید روزانه نفت خام نروژ در دسامبر سال ۲۰۲۰ میلادی ۳۰۰ هزار بشکه پایین‌تر از برنامه از پیش تعیین‌شده شرکت‌های نفتی فعال در صنعت نفت این کشور خواهد بود و این شرایط تا پایان امسال ادامه می‌یابد.

بیرول تصریح کرد که در کنار اعلام کاهش تولید اخیر نروژ، کاهش چشمگیر تولید در آمریکا، کانادا و برزیل نیز وجود داشته است.

رئیس آژانس بین‌المللی انرژی افزود: انتظار دارم، کاهش تولید کشورهایی که بازارهای نفتی آنها توسط شرکت‌های خصوصی اداره می‌شود نیز در سطحی باشد که نتوان آن را دست‌کم گرفت.

براساس داده‌های اداره اطلاعات انرژی آمریکا، تولید نفت آمریکا، اکنون یک میلیون بشکه در روز نسبت به تولید بی‌سابقه این کشور در ماه مارس کاهش یافته است.

داده‌های اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان داد که کل تولید نفت خام ایالات متحده در هفته منتهی به ۲۴ آوریل، ۱۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت و به ۱۲ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه در روز، کمترین میزان از ژوئیه سال ۲۰۱۹، رسید.

آهنگ بهبود تقاضای نفت کند خواهد بود

رئیس آژانس بین‌المللی انرژی همچنین گفت: روند بهبود تقاضای نفت آهسته خواهد بود و این موضوع مستلزم رفع محدودیت‌های ناشی از ویروس کروناست.

بیرول افزود: از آنجایی که دوسوم مصرف نفت در بخش حمل‌ونقل است، بهبود شرایط به‌تدریج و کُند خواهد بود. 

وی تصریح کرد: کاهش تقاضا همچنان در طول سال ادامه خواهد یافت.

به گزارش شانا، اگرچه پیش از این آژانس بین‌المللی انرژی توافق کاهش تولید نفت سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش موسوم به اوپک پلاس را «شروعی قاطع» نامید، اما پیش‌بینی کرد تقاضای نفت خام در سال ۲۰۲۰ به‌طور میانگین ۹.۳ میلیون بشکه در روز کاهش یابد. 

آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد: کاهش دوره محدودیت‌های ناشی از ویروس کرونا و بهبود اقتصادی درخور توجه، در نیمه دوم سال ۲۰۲۰، می تواند کاهش سالانه تقاضای نفت را به ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز برساند که نسبت به برآورد اصلی کاهش روزانه ۹ میلیون ۳۰۰ هزار بشکه‌ای این سازمان، ۳۰ درصد کمتر خواهد بود.

این در حالی است که این آژانس همچنین هشدار داد اگر موج دوم همه‌گیری کرونا اواخر امسال رخ دهد، آسیب تقاضای نفت می‌تواند حتی بیشتر از حد انتظار باشد و دولت‌ها را وادار به از سرگیری محدودیت‌ها کند. 

در این گزارش پیش‌بینی شده است تقاضای انرژی جهان در سال ۲۰۲۰ ، ۶ درصد کاهش یابد که معادل هفت برابر کاهش تقاضا پس از بحران مالی جهان در سال ۲۰۰۸ خواهد بود.

طبق این برآورد، انرژی‌های تجدیدپذیر تنها منابع انرژی خواهند بود که امسال ممکن است رشد تقاضا را تجربه ‌کنند.

لارا کوزی، مدیرعامل بخش الگوسازی انرژی آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد: ۵۰ درصد تقاضا یا مصرف جهانی انرژی، اکنون تحت تأثیر محدودیت‌های اعمال‌شده برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا قرار گرفته است.

کد خبر 302425

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =