۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۲
  • کد خبر: 302572
کاهش بی‌سابقه تولید در انتظار بزرگان نفتی جهان

شیوع ویروس همه‌گیر کرونا در سراسر جهان و در پی آن افت شدید قیمت‌ها و تقاضا برای نفت خام، تولید غول‌های نفتی دنیا را به کمترین سطح در ۱۷ سال اخیر می‌رساند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از لندن، برآوردها نشان می‌دهد تولید نفت و گاز بعضی از شرکت‌های بزرگ نفتی جهان در سه ماه دوم سال ۲۰۲۰ بیش از ۱۲ درصد کاهش می‌یابد و به پایین‌ترین سطح ۱۷ سال اخیر می‌رسد.

افت تولید نفت به‌دلیل کاهش بی‌سابقه مصرف در پی محدودیت‌های اعمال شده برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا پدید آمده است؛ این محدودیت‌ها همچنین افزایش شدید سطح ذخیره‌سازی‌ها و سقوط قیمت‌ نفت را به دنبال داشته است.

چهار شرکت از تولیدکنندگان برتر نفت و گاز جهان در هفته‌های اخیر از برنامه‌های خود برای کاهش شدید تولید از عراق گرفته تا حوضه‌های شیل در ایالات متحده آمریکا خبردادند.

برنارد لونی، مدیرعامل شرکت بی‌پی، هفته گذشته اعلام کرده بود: تولید ما در سه ماه دوم سال کاهش می‌یابد و معلوم نیست بقیه سال چگونه باشد.

بی‌پی اعلام کرد که امسال تولید نفت شیل در ایالات متحده را روزانه ۷۰ هزار بشکه کاهش می‌دهد که این مقدار حدود ۱۴ درصد کمتر از تولید ۴۹۹ هزار بشکه‌ای  سال ۲۰۱۹ است.

لونی افزود: بی‌پی همچنین تولیدش را در دیگر کشورهای عضو و غیرعضو اوپک کاهش می‌دهد، در همین حال روسیه و جمهوری آذربایجان در ماه مارس توافق کردند تولید خود را به میزان بی‌سابقه ۲۳ درصد کاهش دهند.

جسیکا اول، مدیرمالی شرکت انگلیسی-هلندی شل گفت: در بعضی از موارد کاهش تولید به دلیل مشکلات لجستیکی مانند کمبود ظرفیت ذخیره‌سازی است.

شرکت‌های آمریکایی اکسون موبیل و شورون نیز در حال کاهش تولید نفت خام شیل هستند؛ این دو غول نفتی آمریکا در واکنش به افت شدید قیمت‌های نفت خام و کاهش تقاضای سوخت به‌طور مشترک روزانه ۸۰۰ هزار بشکه از تولید خود می‌کاهند.   

به گزارش شانا، با تعطیلی بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی در سراسر جهان و لغو مسافرت‌ها برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، ظرفیت‌های ذخیره‌سازی جهان به سرعت در حال تکمیل شدن هستند و این شرایط آسیب بیشتری به این شرکت‌ها وارد می‌کند.

سرمایه‌گذاران نگران هستند کاهش عرضه ناشی از توافق کاهش اوپک پلاس و دیگر تولیدکنندگان بزرگ نفت، برای مقابله با کاهش تقاضا کافی نباشد.

وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو و غیر عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در دهمین نشست فوق‌العاده خود از طریق وبینار در ۱۲ آوریل (۲۴ فروردین ماه) متعهد شدند تولید روزانه خود را از اول ماه مه (۱۲ اردیبهشت ماه) ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه‌ (حدود ۱۰ درصد عرضه جهانی) در ماه‌های مه و ژوئن کاهش دهند.

کد خبر 302572

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =