۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۱
  • کد خبر: 302642
گزیده‌های نفتی هفته

واکنش وزارت نفت به انتقادها درباره ترخیص ۲۰ دکل حفاری و توسعه نیافتن فاز ۱۱ پارس جنوبی از سال ۹۲، اختصاص ۱۵ میلیون دلار از سوی وزارت نفت به مترو، عرضه‌های شرکت ملی نفت در رینگ بین‌الملل بورس انرژی در سال ۹۹ و افزایش قیمت نفت با اجرایی شدن توافق کاهش تولید اوپک پلاس را می‌توانید در گزیده‌های نفتی این هفته بخوانید.

واکنش به انتقادها: دستور ترخیص ۲۰ دکل حفاری از سوی وزیر نفت این هفته با واکنش‌هایی از سوی مدیران نفتی همراه شد. مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران گفت ماهیت کار در صنعت حفاری منطبق بر نیاز بازار و رقابت است و این شرکت نیز با توجه به تغییر شرایط کار در شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و آغاز طرح موسوم به توسعه ۲۸ مخزن، برنامه‌های خود را با برنامه‌های صنعت نفت تطبیق داده است. بیژن عالی‌پور، مدیرعامل پیشین شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب نیز بر این موضوع صحه گذاشت «از اساس نیاز شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب به دکل‌های حفاری و تعداد دکل‌های مورد نیاز برای عملیات حفاری چاه‌ها، اعم از چاه‌های توسعه‌ای و تعمیراتی، در چارچوب برنامه‌هایی فصلی صورت می‌گیرد که بنا به ماهیت، برنامه‌هایی مبتنی بر پیش‌بینی و کاملا منعطف است.» عالی‌پور معتقد است انتشار چنین خبرهایی ناشی از بی‌اطلاعی نگارندگان آن است.

انتقاد به توسعه نیافتن فاز ۱۱ پارس جنوبی پس از سال ۹۲ که پس از بارگیری جکت این فاز در پایان هفته گذشته مطرح شد، توضیحات تفضیلی مدیر مهندسی و ساختمان شرکت نفت و گاز پارس را به همراه داشت. رسول فلاح‌نژاد از کمبود گاز، کمبود منابع مالی و حجم گسترده فازهای نیمه‌کاره در پارس جنوبی  که در مرز ایران و قطر قرار داشتند به‌عنوان اصلی‌ترین دلیل توسعه نیافتن این فاز پس از ۹۲ یاد و عنوان کرد با توجه به افت مخزن پارس جنوبی نیاز به سکوی فشارافزا بود که تلاش داشتیم در این فاز ( ۱۱) با استفاده از فناوری روزآمد از آن استفاده کنیم.  

قدردانی از ۱۵ میلیون دلار: اختصاص ۱۵ میلیون دلار از سوی وزارت نفت (شرکت ملی نفت ایران) برای خرید واگن به مترو از دیگر اخبار این هفته بود که وزیر نفت در حساب کاربری خود در توئیتر آن را منتشر و  قدردانی فرنوش نوبخت، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه را به همراه داشته است: «در مسیر اجرایی شدن قراردادهای طرح توسعه حمل‌ونقل مسافر با قطار شهری، بخشی از این مبلغ را اواخر پارسال دریافت کردیم و بخش دیگری نیز به‌تازگی تخصیص یافته است.»

امیرحسین تبیانیان، نماینده شرکت ملی نفت ایران در بورس انرژی هم  پایان این هفته عرضه‌های این شرکت را در دو ماه فروردین و اردیبهشت امسال تشریح و عنوان کرد که از ابتدای امسال تاکنون در مجموع هفت عرضه در رینگ بین الملل بورس انرژی انجام شد که نتیجه آن، معامله ۲۰۰ هزار بشکه میعانات گازی و ۳۵ هزار تن نفت کوره بوده است.

در سبد اخبار نفتی این هفته، خبر به کما رفتن حسین کاظم‌پور اردبیلی، نماینده ایران در هیئت عامل اوپک  به دلیل خونریزی مغزی هم جای گرفته است.  

انتصاب اسماعیل کبوتران به‌عنوان سرپرست اداره کل امور سلامت، تربیت بدنی و مسئولیت اجتماعی وزارت نفت، حمیدرضا گلپایگانی به‌عنوان رئیس هیئت مدیره شرکت ملی حفاری ایران و محمدحسین باقری به‌عنوان سرپرست مدیریت طرح‌های سی‌ان‌جی، راه‌اندازی نخستین اورژانس دریایی پارس جنوبی و تدوین سند جامع بهینه‌سازی مصرف گاز در آینده نزدیک از دیگر اخبار صنعت نفت در هفته جاری بود.

آغاز رسمی توافق اوپک پلاس: آمار تولید نفت اوپک در ماه آوریل این هفته منتشر شد و آن‌گونه که بلومبرگ نوشته است ۱۳ عضو این سازمان در این ماه روزانه ۳۰ میلیون و ۲۵۰ هزار بشکه نفت تولید کردند که بیشترین رقم در ۱۳ ماه اخیر بوده است. این افزایش پس از شکست مذاکرات اوپک پلاس در ماه مارس رقم خورده است. تولید نفت روسیه هم در این ماه مطابق نوشته خبرگزاری اینترفکس روسیه روزانه ۶۰ هزار بشکه افزایش یافت و به ۱۱ میلیون و ۲۹۰ هزار بشکه رسید.

دیگر خبر از ماه آوریل اینکه وزارت انرژی عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد کل صادرات روزانه نفت خام عراق در ماه آوریل به‌طور میانگین ۳ میلیون و ۴۳۸ هزار بشکه بود و درآمد نفتی این کشور با بیش از ۵۰ درصد کاهش به یک میلیارد و ۴۲۰ میلیون دلار رسیده است.

وزیر خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا هم این هفته اعلام کرد این کشور ظرفیت ذخیره‌سازی چند صد میلیون بشکه نفت دیگر را دارد. حالا که بحث ایالات متحده مطرح مطرح است این را هم باید گفت که  برنامه‌ریز نفتی ایالت تگزاس آمریکا طرح اجباری کردن کاهش تولید نفت در این ایالت را کنار گذاشت. این تصمیم پس از تماس‌هایی با وزیر انرژی روسیه و مقام‌های سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) اخلام شده است.

با آغاز اجرایی شدن توافق اوپک پلاس از یکم ماه مه (۱۲ اردیبهشت‌ماه) برخی منابع اعلام کردند که  تولید نفت و میعانات گازی روسیه در پنج روز نخست ماه مه، به ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است که کمترین میزان از سال ۲۰۰۹ است؛ از عربستان هم خبر اینکه، برخی تحلیلگران و منابع صنعتی اعلام کردند انتظار می‌رود صادرات نفت خام عربستان در ماه مه به حدود ۶ میلیون بشکه در روز، کمترین رقم در تقریباً یک دهه برسد. قیمت نفت هم این هفته با آغاز اجرایی شدن توافق کاهش تولید اوپک پلاس اندکی ترمیم شد و قیمت نفت برنت برای معاملات آتی به ۳۰ دلار برای هر بشکه هم رسید.

پیشنهاد هفته: یاداشت «تدوین سند تأمین انرژی بخش حمل‌ونقل کشور در افق ۱۴۲۰» به قلم هوشنگ فلاحتیان، معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت عنوان پیشنهادی ما برای مطالعه است که در بخشی از آن آمده است «با ادامه روند موجود، مصرف بنزین و نفت گاز در بخش حمل‌ونقل افزایشی چشمگیر می‌یابد و فرصت استفاده از سوخت‌های جایگزین ارزان و پاک‌تر همچون گاز طبیعی فشرده (سی‌ان‌جی) محدود می‌شود. در چنین شرایطی، سهم بنزین در ترکیب سبد سوخت از حدود ۵۱ درصد کنونی به حدود ۶۴ درصد در سال ۱۴۲۰ افزایش یافته و سهم گاز طبیعی فشرده (سی‌ان‌جی) از ۱۵ درصد کنونی به حدود ۷ درصد در سال ۱۴۲۰ تقلیل خواهد یافت.»

کد خبر 302642

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =