۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۶
  • کد خبر: 302650
اوپک کاهش عرضه نفت عمیق‌تری پیش رو دارد

تازه‌ترین برآورد موسسه پلتس نشان می‌دهد کشورهای عضو اوپک پس از افزایش قابل ملاحظه تولید نفت در ماه آوریل، در ماه‌های آینده باید تولید خود را به‌شدت کاهش دهند.

به گزارش خبرگزاری پلتس از لندن، افزایش تولید نفت خام کشورهای عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در ماه آوریل، سبب فشار مضاعف بر بازارهای آسیب دیده از مازاد عرضه شد

اعضای اوپک هم‌اکنون باید برای پایبندی به توافق کاهش تولید اوپک و متحدانش، موسوم به اوپک پلاس، با هدف تقویت قیمت‌‎ها در بحبوحه ویروس کرونا، تولید خود را به‌شدت کاهش دهند.

ارزیابی اخیر پلتس نشان می‌دهد در پی نبرد اوپک برای سهم بازار در ماه آوریل، تولید ماه گذشته میلادی ۱۳ عضو این سازمان را با افزایش روزانه یک میلیون و ۸۲۰ هزار بشکه‌ای نسبت به ماه مارس، به مجموع ۳۰ میلیون و ۷۹۰ هزار بشکه یعنی بیشترین مقدار از فوریه ۲۰۱۹ رساند. 

این بررسی نشان می‌دهد عربستان سعودی، امارات و کویت با رهایی از سهمیه سه ساله کاهش تولید خود در پی شکست توافق پیشین اوپک پلاس در هشتمین نشست مشترک وزارتی اوپک و غیراوپک، تولیدشان را به‌طور بی‌سابقه‌ای افزایش دادند، به‌طوری که حتی بیش از جبران کاهش تولید عراق، آنگولا و ایران، به بازار نفت عرضه کردند.

اما در پی توافق کشورهای عضو ائتلاف اوپک پلاس در نشست‌های نهم و دهم مشترک وزیران نفت و انرژی اوپک و غیراوپک برای آغاز کاهش تولید هماهنگ‌شده تاریخی از یکم ماه مه (۱۲ اردیبهشت‌ماه) کشورهای عضو باید تولید خود را به‌طور منظم کاهش دهند.

به گزارش شانا، وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو و غیر عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در دهمین نشست فوق‌العاده خود از طریق وبینار در ۱۲ آوریل (۲۴ فروردین‌ماه) متعهد شدند تولید روزانه خود را از یکم ماه مه (۱۲ اردیبهشت‌ماه) ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه‌ در ماه‌های مه و ژوئن کاهش دهند.

کشورهای تولیدکننده نفت عضو و غیرعضو اوپک حاضر در توافقنامه همکاری (Declaration of Cooperation) در این نشست توافق کردند پس از پایان دو ماه، به‌مدت ۶ ماه از یکم ژوئیه تا ۳۱ دسامبر سال ۲۰۲۰ روزانه ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه کاهش عرضه داشته باشند و در بازه زمانی یکم ژانویه ۲۰۲۱ تا ۳۰ آوریل ۲۰۲۲ به‌مدت ۱۶ ماه نیز روزانه ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه تولید خود را کاهش دهند.

خط پایه و مبنای محاسبه تولید برای همه کشورهای حاضر در این توافق به جز عربستان و روسیه ماه اکتبر سال ۲۰۱۸ میلادی و مبنای محاسبه تولید برای روسیه و عربستان روزانه ۱۱ میلیون بشکه تعیین شده است.
کشورهای ایران، لیبی و ونزوئلا نیز بر اساس این توافق از کاهش تولید معاف هستند.

بلافاصله پس از نشست اوپک پلاس، وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو گروه ۲۰ (G۲۰) نیز گردهم آمدند و تصمیم گرفتند برای مدت یک سال روزانه ۳.۷ میلیون بشکه از تولید نفت خود بکاهند.

عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان روز ۲۵ فروردین‌ماه اعلام کرده بود که با توجه به توافق کاهش تولید نفت اوپک پلاس، وعده کاهش دیگر کشورهای تولیدکننده نفت در گروه ۲۰ و خرید نفت برای ذخیره‌سازی، کاهش مؤثر عرضه جهانی نفت حدود ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز خواهد بود.

اوپک پلاس امیدوار است با محدودیت‌های داوطلبانه خود، به همراه تعطیلی‌های اجباری قابل توجه در ایالات متحده، کانادا و دیگر کشورهای بزرگ تولیدکننده نفت، به روند بهبود بازار  که در پی همه‌گیری ویروس کرونا سبب تضعیف تقاضای جهانی نفت شده است، شتاب بخشد.

قیمت‌های نفت خام در هفته‌های اخیر پس از سقوط بی‌سابقه قیمت در ماه گذشته، دوباره در حال بهبود، اما همچنان بسیار پایین‌تر از نیاز بودجه اقتصادهای وابسته به نفت اوپک است.

کشورهای حاضر در توافق اوپک پلاس، دهم ژوئن سال ۲۰۲۰ میلادی (۲۱ خردادماه) برای تعیین و بررسی اقدام‌های بیشتر با هدف برقراری توازن در بازار نفت، از طریق وبینار نشست برگزار می‌کنند.

کد خبر 302650

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =