پتروشیمی اروند برای تأمین نیاز داخل از بازارهای صادراتی چشم‌پوشی می‌کند

مدیرعامل پتروشیمی اروند گفت: با وجود همه هزینه‌هایی که این شرکت برای توسعه بازارهای صادراتی انجام داده، حاضر است برای تنظیم بازار داخل از صادرات خود بگذرد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت پتروشیمی اروند، حسن نشان‌زاده دیروز (یکشنبه، ۲۱ اردیبهشت‌ماه) در نشست مشترک با اعضای هیئت مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران با تأکید بر اینکه پتروشیمی‌ها به کف‌های عرضه خود در حوزه پی‌وی‌سی متعهد بوده‌اند و از سوی دیگر مقدار تولید نیز در بین تولیدکنندگان افزایشی را تجربه نکرده است، خواستار برگزاری جلسات هم‌اندیشی با همه بازیگران بازار شد تا به این طریق بتوان از رقابت‌های کاذب در این بخش جلوگیری و عامل اصلی عدم تعادل در بازار را شناسایی کرد.

وی ادامه داد: به‌رغم همه هزینه‌هایی که در پتروشیمی اروند برای توسعه بازارهای صادراتی انجام شده است،  این شرکت حاضر است برای تنظیم بازار داخل از صادرات خود بگذرد.

نشان‌زاده، رقابت موجود در مورد پی‌وی‌سی را کاذب دانست و گفت: اگر واحدهای جدیدی ایجاد شده، یا افزایش ظرفیتی در این بخش به وجود آمده وزارت صمت اعلام کند، در غیر این صورت این میزان رقابت غیرمنطقی است، زیرا متغیرهای اقتصادی نیز این روند را تأیید نمی‌کنند.

وی با اشاره به اینکه پتروشیمی اروند علاقه‌ای به رقابت غیرمنطقی در این بازار ندارد، ادامه داد: این روند قیمتی به‌ویژه در سه ماه پایانی پارسال نمی‌تواند منطقی باشد، زیرا کف‌های عرضه اغلب رعایت می‌شوند. پتروشیمی اروند تقریباً به همه تعهدهای خود عمل کرده است و باوجود مشکلات اساسی که در تولید وجود دارد اجازه نداده است بازار با کمبود روبه‌رو شود، اما باز هم شاهد رقابت هستیم. این در حالی است که اولویت این شرکت بازار داخلی است و یک گرم خارج از بورس یا یک سنت در خارج از سامانه نیما عرضه نشده و نمی‌شود.

مدیرعامل پتروشیمی اروند با بیان اینکه با همه فشاری که برای تأمین ارز وجود دارد، تولیدکننده داخلی برای این شرکت اهمیت بالایی دارد، اظهار کرد: به این منظور تلاش شده‌ است مطابق میل مشتری‌ها عمل شود و با دریافت هر سیگنالی اعم از فروش بر مبنای ال‌سی یا اعتباری و ... این پیشنهادها مورد توجه ویژه قرار گرفته و حتی در بخش‌هایی هزینه‌هایی نیز پرداخت شده است.

نشان‌زاده با اشاره به اینکه باید نشست‌هایی با حضور همه بازیگران اعم از تولیدکننده، مصرف‌کننده، بورس، وزارتخانه و ... برگزار شود، گفت: مشکلات باید به‌صورت جمعی دیده شود تا اگر موضوعی خارج از وظیفه تولیدکننده باشد از این طریق به نتیجه برسیم، در غیر این صورت نمی‌توان اهداف را پیش برد.

وی با اشاره به اینکه پتروشیمی اروند تمام تلاش خود را برای تأمین نیاز بازار انجام داده و حتی با برخی پتروشیمی‌های دیگر نیز وارد مذاکره شده است تا تولید به مرز منطقی برسد و مشکلات برطرف شوند، گفت: اگر مشکلات در سیستم بهین‌یاب حل شود، بعید است مشکلی در بازار وجود داشته باشد. مشکل اصلی اکنون فرایند بهین‌یاب است، نه تولید بالادست یا مصرف پایین‌دست، زیرا این شرکت هر تصمیم و درخواستی در حوزه نحوه فروش محصول به صورت اعتباری یا بلندمدت یا سلف و... از سوی مشتری صورت گیرد حاضر به انجام آن است، مضاف بر آنکه برنامه‌ریزی شده تولید شرکت در سال جاری مقداری افزایش یابد.

مدیرعامل پتروشیمی اروند با بیان اینکه در ۶ ماه نخست پارسال با آنکه عرضه مناسبی انجام شد، اما از سوی صنایع پایین‌دستی خریداری نشد، در حالی که در سه ماه پایانی سال هجومی غیرمنطقی در بازار اتفاق افتاد، افزود: این شرکت حتی موافق رقابت‌های حاصل از آن نبوده و نیست. پتروشیمی اروند حاضر است در این زمینه هر اقدامی برای حمایت از پایین‌دست انجام دهد تا بازار از این رقابت کاذب خلاص شود.

نشان‌زاده با اشاره به اینکه مشکلاتی که در صنایع پایین‌دستی وجود دارد در صنایع بالادست نیز دیده می‌شود، گفت: در نیمه دوم سال مشکلات مربوط به توسعه بخش‌های اقتصادی افزایش می‌یابد و این فقط مربوط به صنایع پایین‌دستی نیست و صنایع بالادستی نیز از این شرایط متأثر می‌شوند.

وی با بیان اینکه شرکت پتروشیمی اروند با رشد تقاضای هشت درصدی صنایع پلیمری برای سال جاری که پیشنهاد انجمن ملی است، مشکلی ندارد، تصریح کرد: سال گذشته کل تقاضا برای گرید E محصول پی‌وی‌سی ۲۲ هزار تن با احتساب صادرات بوده است که ۱۸ هزار تن آن به بازار داخل مرتبط است. پیش‌بینی رشد ۲۰ درصدی تقاضای این محصول در سال جاری نیز رقم بالایی نیست و به‌طور قطع پتروشیمی اروند این میزان را تولید خواهد کرد، بنابراین جای نگرانی در این حوزه نیست.

مدیرعامل پتروشیمی اروند با اشاره به اینکه این شرکت حیات خود را در وجود و فعالیت مشتری‌ها می‌بیند و صادرات را به‌گونه‌ای انجام می‌دهد که مشکلی برای تولیدکننده داخلی به وجود نیاید، اظهار کرد: این شرکت سال گذشته ۲۹۰ هزار تن پی‌وی‌سی تولید کرده است که از این رقم ۸۰ هزار تن صادر و ۲۰۰ هزار تن در بازار داخل فروخته شد و مقداری هنوز در انبار باقی مانده است، بنابراین این شرکت به هیچ‌وجه دنبال کنترل بازار و قیمت‌سازی نیست.

وی با بیان اینکه پتروشیمی متعهد به کف عرضه است و قیمت محصول را نیز صنایع پایین‌دستی تعیین می‌کند و بورس نیز پس از معاملات شرکت را در جریان مشتری قرار می‌دهد، گفت: بنابراین مطرح کردن موضوع بازارسازی به هیچ‌وجه درست نیست و باید به سمت قراردادهای پریمیوم حرکت کرد تا مشکلات موجود تا حدی برطرف و از سوی دیگر شرایط مساعدی برای دو طرف ایجاد شود.

آمادگی اروند برای عرضه قراردادهای پریمیوم

کریمی، مدیر بازرگانی شرکت پتروشیمی اروند نیز در این نشست با اشاره به اینکه عرضه‌های این شرکت از حجم معاملات بالاتر بوده است، افزود: در ۶ ماه نخست پارسال خرید بسیار پایین بود و این موضوع سبب شد با آنکه اروند نگاه به داخل دارد، اما به فکر تقویت بازارهای بین‌المللی خود بیفتد. با این حال کف‌های عرضه برای سه شرکت در این مدت به‌طور کامل رعایت شده است.

وی ادامه داد: هنگامی که فروش در بازار مناسب است و به‌طور معمول در این شرایط تولیدکنندگان اعتباری نمی‌فروشند، اما پتروشیمی اروند حتی در دوره‌هایی که رقابت‌های ۴۰ درصدی برای محصولات شرکت ثبت می‌شد، یک تیم چندنفره برای فروش‌های اعتباری استخدام کرده است و فروش‌های اعتباری ادامه دارد و موضوع ضمانت‌نامه نیز با حمایت هیئت مدیره دوباره راه‌اندازی خواهد شد.

کریمی افزود: به‌رغم آنکه این شرکت ۳ درصد روی خرید جامبو تخفیف داده، پتروشیمی اروند اعلام کرد حاضر است ۵۰ درصد هزینه‌ها را بپردازد به شرط آنکه تولیدکننده کل نیاز سالانه خود را به‌صورت جامبو تهیه کند.

به گفته مدیر بازرگانی پتروشیمی اروند، این شرکت پارسال در مدت ۱۶ هفته محصولات خود را با تخفیف ۵ درصدی عرضه کرد و پس از آن به سمت بازارهای منطقه‌ای رفت و اکنون به‌خوبی در این بازارها وارد شده‌، اما با این حال حاضر است به سمت بازار داخلی بازگردد به شرطی که مشتری متعهد شود خرید خود را در طول سال تضمین کند، زیرا بازگشت به بازارهای جهانی نیازمند صرف هزینه و وقت بسیاری است. بنابراین لازم است روشن شود آیا تقاضای داخلی برای محصول این شرکت دایمی است یا خیر. بنابراین باید سازوکاری برای این منظور ایجاد شود تا با کسب سودی منطقی بتوان یک بازی برد-برد را مدیریت کرد.

کریمی با اشاره به اینکه بورس قرارداد کشف پریمیوم را پیشنهاد و پتروشیمی اروند نیز اعلام آمادگی کرده است تا با این قرارداد محصولات خود را عرضه کند، گفت:  اما باید تعهدها دوطرفه و با سازوکارهای مشخص توافق شود. صنایع بالادستی تعهد خود را با ضمانت‌نامه شرکتی اعلام می‌کنند، اما باید صنایع پایین‌دست هم تعهدات خود را نشان دهند. این قرارداد سبب ایجاد اطمینان در دو سمت بازار می‌شود و هم صنایع پایین‌دست و هم بالادست نسبت به تأمین کالا یا فروش محصول اطمینان حاصل می‌کنند. اکنون نیز حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد فروش محصولات اروند اعتباری است و فروش به صورت ال‌سی انجام می‌شود.

کد خبر 302743

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =