زنگنه مهم‌ترین اقدام‌های وزارت نفت برای مقابله با کرونا را تشریح کرد

بیژن زنگنه مهم‌ترین اقدام‌های وزارت نفت برای مقابله با ویروس کرونا را تشریح و گفت: وزارت نفت هم‌زمان با شیوع این ویروس در کشور تلاش‌های مصرانه‌ای را برای متوقف نکردن تولید در صنعت نفت با حفظ سلامت کارکنان در دستور کار قرار داد.

به گزارش خبرنگار شانا، بیژن زنگنه امروز (سه‌شنبه، ۲۳ اردیبهشت‌ماه) با همراهی معاونان خود و در نشست با اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه وزارت نفت با شیوع ویروس کووید – ۱۹، حفظ سلامت کارکنان و تولید ایمن در بخش‌های مختلف صنعت نفت و متوقف نشدن فعالیت‌های بهره‌برداری و خدمات‌رسانی به مردم را هدف‌گذاری کرد، گفت: از همان ابتدا برای وزارت نفت روشن بود که نمی‌توان تولید گاز را متوقف کرد، زیرا با متوقف شدن تولید آن، به‌صورت زنجیره‌وار تولید برق، آب و نان و همه جریان‌های تولیدی کشور متوقف می‌شوند.

وی با بیان اینکه در صورتی که تولید نفت متوقف شود، افزون بر مشکل صادرات برای سوخت‌رسانی نیز دچار وقفه خواهیم شد، افزود: زنجیره تولید و انتقال و توزیع در صنایع نفت، گاز و پالایش باید زنده بماند، بنابراین وزارت نفت این موضوع را به‌عنوان یک اصل در نظر گرفت و همکاران بنده در این راه زحمت بسیاری کشیدند.

وزیر نفت با اشاره به اینکه وزارت نفت همچنان ادامه طرح‌های توسعه‌ای در بخش‌های حساس را به‌منظور جلوگیری از آسیب رسیدن به اقتصاد ملی هدف‌گذاری کرده است، ادامه داد: چهار اصل پیشگیری، آمادگی، مقابله و بازگشت به شرایط عادی با اولویت مناطق استقرار تأسیسات حیاتی صنعت نفت؛ منطقه عمومی پارس جنوبی، منطقه بندرامام، تأسیسات اصلی خوزستان و جزایر و سکوهای نفتی برای مقابله با ویروس کرونا در این وزارتخانه در نظر گرفته شد.

زنگنه با بیان اینکه ستاد مرکزی پیشگیری و مقابله با کووید- ۱۹ در صنعت نفت از روزهای آغازین این بیماری در کشور در صنعت نفت ایجاد و پنج دستورعمل که نتیجه صدها ساعت کار کارشناسی بود ابلاغ شد، تصریح کرد: ابلاغیه‌هایی نیز برای دورکاری و کار بانوان در سال ۹۸ داده شد که همه مکمل هم بودند و پروتکل‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این قالب تنظیم و به همکاران صنعت نفت ارائه می‌شد.

اجرای سختگیرانه ابلاغیه‌ها

وی با اشاره به اینکه در دستورعمل‌های ابلاغی وزارت نفت رهنمود داده نشده، بلکه مسئولیت هر شخص در این شرایط آورده شده است، گفت: از روزهای نخست شیوع این ویروس در کشور، ورود و خروج به منطقه پارس جنوبی محدود و بسیار سختگیرانه اجرا شد.

وزیر نفت با اشاره به تشکیل ستاد در شرکت‌های اصلی و فرعی وزارت نفت با نظارت مدیران واحدها و به‌منظور پشتیبانی و اجرای شیوه‌نامه‌های ابلاغی افزود: این دستورعمل‌ها باید در هیئت مدیره شرکت‌ها خوانده و امضا می‌شد تا تنها به‌صورت ابلاغیه و بی‌تأثیر نباشد.

زنگنه با بیان اینکه سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت ۴۵ دستورعمل را برای مقابله با ویروس کرونا اعلام کرد، گفت: نشست‌های مدیران بهداشت، ایمنی و محیط‌زیست (اچ‌اس‌یی) در شرکت‌ها روزانه برگزار شد. واحدهای اچ‌اس‌یی نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای در این شرایط ایفا کردند، زیرا آموزش‌دهنده و پیگیری‌کننده این واحدها هستند.

وزیر نفت با تأکید بر موضوع آموزش و انضباط به‌منظور مقابله با ویروس کرونا ادامه داد: دستورعمل‌های ابلاغی وزارت نفت برای مقابله با این ویروس دقیق و سختگیرانه در صنعت اجرا شده است و همکاران بسیار همکاری کردند.

به گفته زنگنه، فراخوانی نیروها بر مبنای برنامه‌های تنظیم‌شده با توجه به کمینه کردن و به حداقل رساندن تعویض شیفت‌ها، کاهش تعداد و تردد نیروها، لغو تعویض شیفت‌های افراد خارجی شناورها، تعلیق همه اموری که فوریتی در انجام آنها وجود نداشت، ممانعت از ورود کارکنان اقماری که در استان‌های پرریسک بودند به منطقه عمومی پارس جنوبی، جزایر و سکوهای نفتی تا ۲۲ فروردین ۹۹، اندازه‌گیری دمای بدن همه کارکنان در بدو ورود به محل کار، استفاده از دستگاه‌های میزان اکسیژن خون برای موارد مشکوک، نصب دوربین حرارتی در فرودگاه عسلویه، الزام‌های کنترلی و محدود کردن سفر کارکنان از جمله اقدام‌های انجام‌شده از سوی وزارت نفت برای مقابله با ویروس کووید-۱۹ است.

وی با اشاره به اینکه افزایش سرویس‌های تردد کارکنان به‌منظور اجرای طرح فاصله‌گذاری، ضدعفونی اجباری دوبار در روز اماکن با تجمع فراوان نیرو، تعطیل شدن رستوران‌های واحدها، نظارت بر آشپزخانه‌ها و بهداشت آنان از دیگر اقدام‌های انجام‌شده از سوی وزارت نفت است، ادامه داد: نشست‌ها در وزارت نفت و شرکت‌های تابع با افراد محدود و بیشتر به‌صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد.

وزیر نفت همچنین به استخراج دقیق اطلاعات افراد پرخطر، پایش و غربالگری براساس اطلاعات و سوابق کارکنان، مرخصی بانوان برای همراهی با کارکنان خانم، مرخص کردن کارکنان پیمانکاران طرح‌های توسعه‌ای طرف قرارداد با شرکت نفت و گاز پارس از ۲۰ اسفند تا ۲۲ فروردین به‌عنوان دیگر اقدام‌های انجام‌شده برای مقابله با ویروس کرونا در صنعت نفت اشاره کرد.

زنگنه با بیان اینکه برای وزارت نفت مهم است که جریان تولید و انتقال گاز و پالایش کشور دچار هیچ اختلالی نشود، افزود: تأخیر در اجرای همه طرح‌های دریایی و کمک به توزیع دستکش و ماسک در جایگاه‌های عرضه سوخت به‌عنوان یکی از محل‌هایی که منشأ شیوع ویروس کرونا هستند، از دیگر اقدام‌های انجام‌شده است.

هیچ مورد کرونایی در سکوها دیده نشده است

به گفته وی، ایجاد کمپ متمرکز برای نیروهای مشکوک و مبتلا به این ویروس برای همه شرکت‌های دولتی و خصوصی در منطقه پارس جنوبی، ایجاد اتوبوس اورژانس برای واکنش سریع، تجهیز شناورهای تندرو برای انتقال بیماران از سکوها از اقدام‌های وزارت نفت در بخش آمادگی‌های لازم است که البته خدا را شکر مورد کرونایی در سکوها دیده نشده است.

وزیر نفت درباره اصل بازگشت به شرایط عادی برنامه‌ریزی‌شده از سوی وزارت نفت، اظهار کرد: ادامه فعالیت طرح‌های فراساحلی با حداقل نیرو و رعایت فاصله‌گذاری، جداسازی محدوده فعالیت‌های مجتمع‌های در حال بهره‌برداری و طرح‌های آنها، تفکیک محل اسکان نیروهای بهره‌برداری از نیروهای طرح‌ها، ادامه فعالیت طرح‌ها با رعایت ملاحظه‌های اچ‌اس‌یی و پروتکل‌های بهداشتی در این اصل از برنامه گنجانده شد.

زنگنه با اشاره به اینکه در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی نیز کارهای مهمی از سوی صنعت نفت انجام شد، ادامه داد: تجهیز نقاهتگاه ۱۰۰ تختخوابی برای مبتلایان به بیماری کرونا در اهواز، هدیه ۲۰ دستگاه تنفس مصنوعی به بیمارستان‌های خوزستان، توزیع مواد ضدعفونی و ماسک در مناطق عملیاتی، توزیع مواد ضدعفونی‌کننده در ۱۵۰ منطقه محروم اهواز، توزیع چند هزار بسته معیشتی، اختصاص ۲۰ میلیارد تومان اعتبار غیرنقدی به‌منظور تهیه اقلام بهداشتی و پزشکی در استان بوشهر و تجهیز بیمارستان ماهشهر از جمله فعالیت‌های صورت‌گرفته در حوزه مسئولیت اجتماعی صنعت نفت در این ایام است.

وی به تولید و توزیع محصولات ضدعفونی دست با همکاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی و آب ژاول از سوی پتروشیمی کارون در مناطق عملیاتی صنعت نفت و نیز بخش‌های مختلف وزارت بهداشت و شهرداری‌ها اشاره و تصریح کرد: تولید مواد اولیه شوینده‌ها و مواد اولیه لباس‌های بیمارستانی به‌عنوان محصولات پتروشیمی به‌خوبی در کشور تولید شد و کمبودی در این زمینه نیست که در این بخش افزایش تولید را در این ایام شاهد بودیم.

تولید بی‌وقفه نفت و گاز

وزیر نفت با بیان اینکه خوشبختانه با اقدام‌هایی که انجام شد، تولید بی‌وقفه در همه سکوها و میدان‌های‌ نفت و گاز تداوم داشت، گفت: فعالیت همه پالایشگاه‌های گاز کشور در این شرایط با تمرکز بر پارس جنوبی و تأمین گاز کشور بدون هیچ‌گونه مشکل و اپیدمی در تأسیسات از تولید، پالایش و انتقال و توزیع و به تبع آن تولید برق ادامه داشت و مشکلی ایجاد نشد.

زنگنه با اشاره به اینکه حتی یک واحد هم با شیوع ویروس کرونا در کشور تعطیل نشد، ادامه داد: فعالیت پالایشگاه‌های نفت و خطوط لوله انتقال و توزیع فرآورده‌های نفتی و همه نیازها و تقاضاهای صنعتی مرتبط در کشور ادامه دارد.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون تمامی طرح‌های صنعت نفت با رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی فعالیت خود را آغاز کرده‌اند و طرح غیرفعالی نداریم، تصریح کرد: ازسرگیری تعمیرات اساسی فازهای پارس جنوبی، ادامه فعالیت فازهای ۱۳، ۱۴ و ۲۲ تا ۲۴، عملیات دریایی نیز با رعایت ملاحظه‌های سختگیرانه آغاز شده است.

وزیر نفت در پایان از گروه درمانی صنعت نفت، کارشناسان، مدیران، کارگران، پیمانکاران و مشاوران صنعت نفت و همه دست‌اندرکارانی که در این مدت برای حفظ و تداوم خدمت‌رسانی به مردم با رعایت اصول بهداشتی در مقابله با ویروس کرونا قدردانی کرد و گفت: کارکنان صنعت نفت در این مدت کار با ارزشی انجام دادند که جهادگونه بود.

زنگنه در بخش دوم صحبت‌های خود در این نشست به آثار اقتصادی شیوع ویروس کرونا در جهان اشاره کرد و گفت: با شیوع ویروس کووید-۱۹ در جهان، شاهد توقف بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی، نزدیک به صفر شدن تقاضای حمل‌ونقل هوایی و کاهش شدید مصرف نفت‌گاز و بنزین بودیم که سبب کاهش تقاضای پالایشگاه‌ها برای نفت شد و این موضوع کاهش شدید قیمت نفت‌خام و فرآورده‌های نفتی را به دنبال داشت.

افزایش ذخیره‌سازی نفت‌خام و فرآورده‌ها

وزیر نفت گفت: در طول بیش از ۲۰ سالی که در صنعت نفت فعالیت می‌کنم و پیش‌تر از آن را هم دیده بودم، در تاریخ صنعت نفت سابقه نداشته که سوددهی پالایشگاه‌ها به‌شدت پایین بیاید و بسیاری از آنها به حد زیان‌دهی برسد، به‌نحوی که هم‌اکنون قیمت بیشتر فرآورده‌های خروجی پالایشگاه‌ها از نفت‌خام کمتر شده است و ترجیح می‌دهند تولیدی نداشته باشند.

زنگنه با بیان اینکه در همین راستا قیمت محصولات پتروشیمی نیز به تبع کاهش قیمت جهانی نفت پایین آمده است، دلیل این موضوع را کاهش تقاضای خارجی برای خرید محصولات پتروشیمی و کاهش قیمت جهانی نفت اعلام کرد، زیرا خوراک مجتمع‌های پتروشیمی نفت یا گاز است که کاهش قیمت نفت به تبع روی این مسئله نیز اثر قابل‌توجهی داشته است.

وزیر نفت ادامه داد: ذخیره‌سازی‌های نفت‌خام و فرآورده‌ها در ایران و دیگر کشورها افزایش قابل‌توجهی یافته به نحوی که ما اکنون به رقم بی‌سابقه‌ای در ذخیره‌سازی بنزین رسیده‌ایم که تاکنون سابقه نداشته است.

تبعات اقتصادی کووید-۱۹ 

زنگنه تبعات اقتصادی شیوع کووید-۱۹ در صنعت نفت روی اشتغال را این‌طور توضیح داد: تعلیق موقت طرح‌های بخش بالادستی و پایین‌دستی صنعت نفت به‌خصوص در منطقه پارس جنوبی، اما این موضوع به معنای این نبود که حقوق کارگران را پرداخت نکردیم، تقریباً در ماه نخست امسال شاهد افت ۴۰ درصدی تقاضا برای خوراک صنایع پایین‌دستی پتروشیمی بودیم، البته تقاضا برای شوینده‌ها ۲۰ درصد رشد داشت. این در حالی است که معمولاً در همین ایام نزدیک به ۶ میلیارد دلار عرضه خوراک به صنایع پایین‌دستی داشتیم که اکنون شاهد افت ۴۰ درصدی تقاضا هستیم.

وزیر نفت ادامه داد: همچنین عمده واحدهای قیرسازی به دلیل کاهش شدید تقاضای آن تعطیل شده‌اند و آن‌طور که به من گفته‌اند حدود ۱۴ میلیون لیتر وکیوم باتوم به جای قیر به مازوت تبدیل شد که این موضوع مشکل مازوت را نیز تشدید کرده است.

به گفته زنگنه، کاهش فروش فرآورده‌های نفتی و کاهش فعالیت پمپ بنزین‌ها نیز از دیگر تبعات اقتصادی ویروس کرونا در ایران است که بخشی از جایگاه‌های عرضه بنزین ناچار شدند نیروهای خود را تعدیل کنند.

بازیابی اشتغالهای صنعت نفت 

وزیر نفت در ادامه گفت: در جلسه‌ای که با همکارانم در صنعت نفت داشتم با اطمینان می‌گویم همه اشتغال‌هایی که در این مدت دچار مشکل شدند بازیابی می‌شوند. درواقع اشتغال‌هایی که در صنعت نفت دچار مشکل شدند از جمله اشتغال‌هایی هستند که از فعالیت‌های اقتصادی کشور حذف نمی‌شوند. خوشبختانه همه آنها با فعال شدن اقتصاد دوباره احیا می‌شوند و به چرخه اشتغال در کشور بازمی‌گردند که جای خوشحالی بسیاری دارد.

زنگنه ادامه داد: پیشنهادهایی نیز خدمت رئیس‌جمهوری برای فعال کردن اقتصاد مطرح کردیم. یکی از آنها فعال کردن صندوق پژوهش و فناوری است که می‌تواند شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها را فعال کند و صندوق حمایت از صنایع پایین‌دستی پتروشیمی هم باشد. بنا داریم طرح تضمین خرید کالاهای مورد نیاز صنعت نفت را نیز اجرایی کنیم و بسیار امیدوارم اجرای این طرح نیز اشتغال وسیعی را در کشور ایجاد کند.

زنگنه افزود: در طرح‌های جدیدی که در صنعت نفت به مناقصه می‌رود نیز فهرست بلندبالایی از کالاهای ساخت داخل تهیه شده و پیمانکاران مؤظف شده‌اند براساس این فهرست کالاهای داخلی را تهیه کنند و واردات نداشته باشند.

وزیر نفت در ادامه به طرح سیراف هم اشاره کرد و افزود: عملیات طرح فراگیر سیراف نیز امسال آغاز می‌شود.

افزایش اشتغال‌زایی در کشور

وی بهینه‌سازی مصرف گاز با اصلاح سیستم موتورخانه‌ها را از دیگر طرح‌هایی اعلام کرد که قرار است اجرایی شود و اشتغال بالایی در کشور ایجاد خواهد کرد. وی افزود: این طرح ان‌شاءالله فعال می‌شود و اشتغال بالایی را به همراه خواهد داشت.

زنگنه درباره سی‌ان‌جی‌سوز کردن خودروها و موتورسیکلت‌ها گفت: برای سی‌ان‌جی‌سوز کردن موتورسیکلت‌ها انتظار داریم شما مساعدت بیشتری داشته باشید تا سازمان استاندارد همراهی بیشتری کند تا بتوانیم موتورسیکلت را نیز سی‌ان‌جی‌سوز کنیم. تحقق این امر اشتغال کارگاهی بالایی ایجاد می‌کند.

وزیر نفت با بیان اینکه روی سی‌ان‌جی‌سوز کردن موتورسیکلت‌ها هم کار کارشناسی انجام شده است، افزود: حتی روی این مسئله هم فکر کرده‌ایم که سیستم‌هایی ایجاد شود تا موتورسیکلت‌ها بتوانند سریع‌تر سوخت بگیرند و دیگر در صف‌های طولانی نمانند.

وی ادامه داد: امسال ادامه اجرای طرح‌های نگهداشت تولید نفت از میدان‌های خشکی و دریا را خواهیم داشت. منابع مالی این طرح را از بازار سرمایه تأمین خواهیم کرد که انتظار داریم فعال شدن این طرح‌ها نیز اشتغال بالایی را در کشور ایجاد کند، به نحوی که هر دکل حفاری که در این پروژه‌ها فعال شود سبب اشتغال نزدیک به ۴۰۰ نفر خواهد شد.

زنگنه گفت: اجرای طرح‌های توسعه‌ای پارس جنوبی و غرب کارون نیازمند حمایت بانک مرکزی است.

وزیر نفت در ادامه صحبت‌های خود به طرح‌های جهش دوم اشاره کرد و افزود: چنانچه حمایت بانک مرکزی را نیز در اجرای طرح‌های جهش دوم پتروشیمی داشته باشیم با اجرای این طرح‌ها، تولید محصولات پتروشیمی به ۲۵ میلیارد دلار خواهد رسید. این کار هم افتخار بزرگ دولت است که بخش قابل‌توجهی از این طرح‌ها امسال وارد مدار می‌شوند.

زنگنه درباره گازرسانی به شهرها و روستاها گفت: براساس برنامه‌ گازرسانی به ۲۵۰۰ روستا را عملی خواهیم کرد. البته اکنون نزدیک به ۹۴ درصد جمعیت کل کشور از نعمت گاز برخوردارند که گازرسانی به ۲۵۰۰ روستا نیز به این آمار اضافه می‌شود.

وزیر نفت با اشاره به راه‌اندازی پارک علم و فناوری در منطقه ری، افزود: تا این لحظه طرح‌هایی با ارزش ۲۰ میلیارد تومان برای راه‌اندازی این پارک تصویب شده است که در حال آماده‌سازی برای استقرار استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های فناوری در آن هستیم.

ایجاد دو خط پروپیلن در کشور

زنگنه به بسته‌های سرمایه‌گذاری برای صنایع پیشران پایین‌دستی پتروشیمی اشاره و ابراز امیدواری کرد که این بسته به‌زودی تقدیم دولت شود.
وی ادامه داد: برای نخستین بار این موضوع را مطرح می‌کنم، زمانی که شما (اسحاق جهانگیری) وزیر صنایع وقت دولت هشتم بودید با کمک شما خط اتیلن غرب را طراحی کردیم که منشأ تحول در آمایش منطقه غرب شد، به نحوی که هم‌اکنون ۱۷۰۰ کیلومتر خط لوله در این مسیر احداث شده و پتروشیمی‌های لرستان، کرمانشاه، کردستان و مهاباد و میاندوآب که به‌زودی افتتاح می‌شود، در این مسیر احداث شده‌اند.

وی گفت: ما با دوستان صنعت پتروشیمی فکر کردیم که می‌توانیم در چهار زیرشاخه پتروشیمی شامل بنزن، اتیلن، متانول و پروپیلن کار کنیم. واحدهای متانول و پروپیلن با یکدیگر همپوشانی بالایی دارند و با توجه به کمبود پروپیلن در کشور می‌توان با ایجاد دو خط پروپیلن از شمال ایران به منطقه جنوب البرز و دیگری از عسلویه به مرکز فارس، زنجیره وسیعی از پروپیلن در کشور ایجاد کرد.

زنگنه تأکید کرد: بر این اساس به دنبال تهیه مصوبه آن برای تقدیم دولت هستیم.

وزیر نفت با بیان اینکه در حال تهیه اسناد مناقصه بازسازی و نوسازی تجهیزات صنعت نفت هستیم، ادامه داد: بسیاری از تأسیسات نفتی در بخش خشکی عمر بالای ۶۰ سال دارند که به دنبال شروع اجرای این طرح برای ایجاد اشتغال در کشور هستیم.

کد خبر 302819

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =