کاهش جهانی تولید نفت می‌تواند بیش از روزانه ۲۰ میلیون بشکه باشد

مجموع کاهش جهانی تولید نفت خام می‌تواند به بیش از روزانه ۲۰ میلیون بشکه در روز برسد.

به گزارش شانا به نقل از دبیرخانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، مجموع کاهش تولید موثر کشورهای عضو و غیرعضو اوپک می‌تواند به ۲۰ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه در روز برسد.

عربستان سعودی، کویت و امارات توافق کرده‌اند روزانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه فراتر از تعهد خود در توافق کاهش عرضه اوپک پلاس برای کاستن روزانه ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در ماه‌های مه و ژوئن، از تولید خود بکاهند، در نتیجه پس از ماه آوریل رقم کاهش تولید به روزانه ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است.

افت تولید اعضای معاف از توافق کاهش عرضه کشورهای عضو و غیرعضو اوپک بر مبنای خط پایه تولید اکتبر سال ۲۰۱۸ میلادی روزانه ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه در روز است.

کاهش عرضه داوطلبانه و غیرداوطلبانه به دلیل توقف تولید چاه‌های نفتی در آمریکا، کانادا و دیگر کشورهای تولیدکننده می‌تواند به ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه در روز برسد.

به گزارش شانا، وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در دهمین نشست فوق‌العاده خود از طریق وبینار سرانجام پس از پذیرفتن گزینه کاهش تولید روزانه ۱۰۰ هزار بشکه‌ای مکزیک و موافقت این کشور آمریکای شمالی برای حضور در این توافق، بر سر کاهش تولید روزانه ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه‌ای در ماه‌های مه و ژوئن به توافق رسیدند.

خط پایه و مبنای محاسبه تولید برای همه کشورهای حاضر در این توافق به جز عربستان و روسیه ماه اکتبر سال ۲۰۱۸ میلادی تعیین شد، در حالی که مبنای محاسبه تولید برای روسیه و عربستان روزانه ۱۱ میلیون بشکه در نظر گرفته شده است.

کشورهای ایران، لیبی و ونزوئلا همچنان از این توافق کاهش تولید که قرار است از یکم ماه مه سال ۲۰۲۰ میلادی (۱۲ اردیبهشت‌ماه ۹۹) اجرایی شود، مستثنا هستند.

اوپک‌پلاس از ۱۳ کشور عضو اوپک و ۱۰ کشور غیرعضو این سازمان (روسیه به علاوه ۹ تولیدکننده دیگر نفت) از سال ۲۰۱۷ میلادی با همکاری یکدیگر به‌منظور بهبود شرایط بازارهای جهانی نفت‌خام، رشته‌ای از توافق‌های کاهش تولید را اجرا کردند.

کد خبر 302869

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =