۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۵
  • کد خبر: 302974
اجرای مرحله سوم طرح کهاب در ۷ جایگاه منطقه ارومیه

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه ارومیه گفت: مرحله سوم طرح کهاب (کاهش، هدایت، انتقال و بازیافت بخار بنزین) با هدف کاهش هدررفت این سوخت توسط سرمایه‌گذار بخش خصوصی در هفت جایگاه عرضه سوخت این منطقه اجرا می‌شود.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه ارومیه، احمد مجرد افزود: کهاب طرحی برای صرفه‌جویی اقتصادی در مصرف سوخت به شمار می‌آید که با اهداف زیست‌محیطی پایه‌گذاری شده است.

وی تأکید کرد: هدف اصلی این طرح کاهش از دست رفتن بخار بنزین در مراحل مختلف سوخت‌گیری است.

مجرد تصریح کرد: با توجه به اینکه ترکیبات هیدروکربنی سمی و فرار هستند و تمایل زیادی در جهت ترکیب با عناصر و مواد دیگر دارند، انتشار آنها در محیط، ترکیبات تازه‌ای را به‌وجود می‌آورد و آثار نامطلوب فیزیولوژیکی، زیست‌محیطی و اقتصادی را به‌دنبال دارد که اجرای طرح کهاب جلو این آثار نامطلوب را می‌گیرد.

برپایه این گزارش در بازدید رؤسای روابط عمومی، خدمات مهندسی، ایمنی، بهداشت و محیط زیست منطقه از دو جایگاه پاسارگاد و سهرابیان از مجموعه جایگاه‌های شرکت صاحب نشان مهتاب، آخرین وضعیت اجرایی فاز سه طرح کهاب بررسی و در عمل نحوه بازیافت بخارات بنزین هنگام تخلیه نفتکش و برگشت آن به مخزن جایگاه مشاهده شد.

فرهاد سلطانی، رئیس خدمات مهندسی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه ارومیه نیز در این بازدید گفت: به‌منظور کاهش، منتشر نشدن و هدایت بخار بنزین حاصل در جایگاه‌های عرضه سوخت با ایجاد یک خط برگشت بخار بین مخازن زیرزمینی جایگاه و مخزن نفتکش از خروج بخار بنزین مخازن جایگاه‌ها در زمان تخلیه نفتکش به اتمسفر جلوگیری می‌شود.

وی افزود: با در نظر گرفتن اصل «بالانس حجمی» بخار موجود به سمت نفتکش هدایت می‌شود که در عمل یک مرحله تولید بخار از بین می‌رود.

ساسان حیدراسدی، رئیس ایمنی، بهداشت و محیط زیست شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه ارومیه نیز ضمن تاکید بر رعایت استانداردهای ایمنی در اجرای فاز سه طرح کهاب گفت: در پی اجرای موفقیت‌آمیز مرحله بازیافت بخارات بنزین در مرحله ۳ طرح کهاب، سایر مجاری عرضه می‌توانند با اجرای فاز 3 طرح کهاب به میزان قابل توجهی از انتشار بخارات بنزین و هدررفت آن جلوگیری کنند.

وی افزود: دستیابی به اهداف زیست محیطی در منطقه از برنامه‌های راهبردی شرکت است و در محل انبارهای نفت و جایگاه‌های سوخت کنترل می‌شود.

ناصر مقدسی، رئیس روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه ارومیه نیز با اشاره به قانون صیانت از حقوق شهروندی گفت: با اجرای طرح کهاب که یکی از طرح‌های مهم زیست‌محیطی محسوب می‌شود بخارات بنزین در محل جایگاه به حداقل می‌رسد.

وی افزود: اجرای طرح کهاب به معنای واقعی ایفای نقش مسئولیت اجتماعی است و بازیافت بخارات بنزین به میزان قابل ملاحظه‌ای در جایگاه‌ها افزایش خواهد یافت و به‌ویژه در تابستان از تبخیر بنزین جلوگیری می‌شود و از نظر اقتصادی به نفع جایگاه‌داران است.

در این بازدید نمایندگان فنی و اچ‌اس‌ایی شرکت مهتاب و شرکت سازنده دستگاه فاز سه طرح کهاب در محل جایگاه حضور داشتند.

کد خبر 302974

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =