عملیات نصب جکت نخستین سکوی فاز ۱۱ پارس جنوبی آغاز شد

عملیات نصب جکت نخستین سکوی طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی در موقعیت مخزنی بلوک B با دستور حسن روحانی، رئیس‌جمهوری از طریق ویدئوکنفرانس آغاز شد.

به گزارش خبرنگار شانا، عملیات نصب پایه نخستین عرشه دریایی طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی در موقعیت مخزنی بلوک B این فاز (۱۱B) از طریق ارتباط زنده ویدئویی حسن روحانی، رئیس‌جمهوری با علیرضا مسعودی، مدیرعامل شرکت پتروپارس در موقعیت مخزنی این فاز امروز (پنجشنبه، یکم خردادماه) به‌طور رسمی آغاز شد.

در این ارتباط زنده، بیژن زنگنه، وزیر نفت و جمعی از مدیران ارشد صنعت نفت، رئیس‌جمهوری را همراهی کردند.

وزیر نفت در این ارتباط زنده از طریق ویدئوکنفرانس، متوقف نشدن روند توسعه صنعت نفت در زمان تحریم‌ها را پیام توسعه این طرح برشمرد و گفت: به خواست ملت که برداشت متناسب با سهم‌ خود از میدان مشترک گازی پارس جنوبی بود، رسیدیم و برداشت از پارس جنوبی به اندازه‌ای رسید که استحقاق طبیعی‌ ما بود.

وی با اشاره به پایان فعالیت‌های دریایی این میدان طی سال ۹۹ افزود: طرح‌های توسعه‌ای پارس جنوبی در حالی اجرا شد که با گرفتاری‌های مالی روبه‌رو بودیم و قیمت‌های پایین نفت را تحمل کردیم.

جکت سکوی ۱۱B پارس جنوبی که ۱۱ اردیبهشت‌ماه امسال در یارد شرکت نفت سازه قشم NSQ بارگیری شده بود، توسط شناور صدف ۳۰۰۰ متعلق به شرکت صدف، به‌آب‌اندازی شد و در عمق ۷۱ متری خلیج فارس قرار گرفت.

جکت سرچاهی نخستین عرشه دریایی طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی یکی از دو جکت فاز ۱۱ پارس جنوبی است که پس از نصب، امکان حفاری ۱۲ حلقه چاه تولیدی را در موقعیت نخستین عرشه گازی این طرح در مرز ایران و قطر در آب‌های خلیج فارس فراهم می‌کند.

وزن این سازه دریایی به همراه متعلقات آن حدود ۲ هزار و ۲۰۰ تن است و طبق برنامه پیش‌بینی می‌شود بهره‌برداری نخستین چاه فاز ۱۱ پارس جنوبی سال آینده انجام و برداشت از این فاز آغاز شود.

این جکت در ناحیه ۱۱B منطقه پارس جنوبی در ۱۳۵ کیلومتری از ساحل عسلویه و در عمق ۷۱ متر از سطح دریا نصب می‌شود؛ جکت دارای چهار پایه میان تهی است که عملیات شمع‌کوبی و استحکام آن در کف خلیج فارس از طریق آنها انجام می‌شود.

طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی در دو موقعیت مخزنی B و A هر کدام با ۱۲ حلقه چاه تولیدی و دو سکوی تولید گاز هر یک با ظرفیت تولید روزانه یک میلیارد فوت مکعب در حال اجراست.

در گام نخست توسعه بلوک مخزنی فاز ۱۱ پارس جنوبی، پس از تکمیل عملیات نصب پایه سکوی ۱۱B در روزهای آینده، دکل حفاری روی جکت مستقر و حفر چاه‌های این موقعیت آغاز می‌شود.

مطابق برنامه‌ریزی انجام شده، ابتدا برنامه حفاری پنج حلقه چاه در موقعیت سکوی ۱۱B برای تولید روزانه ۵۰۰ میلیون فوت مکعب گاز در دستور کار قرار دارد و انتظار می‌رود تولید اولیه از این سکو تا ابتدای سال آینده محقق شود.

به‌منظور شتاب در روند توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی، فعالیت‌های اجرایی نخستین موقعیت تولید گاز این طرح بر مبنای استفاده حداکثری از تاسیسات موجود، صرف کمترین هزینه و کوتاه‌ترین زمان ممکن آغاز شده است.

طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی به کارفرمایی شرکت نفت و گاز پارس، پس از خروج شرکت‌های توتال فرانسه و شاخه بین‌المللی شرکت ملی نفت چین (سی‌ان‌پی‌سی‌آی) به‌طور کامل به شرکت پتروپارس سپرده شد. هدف از اجرای این طرح، تولید ۲ میلیارد فوت مکعب گاز غنی، انتقال به پالایشگاه‌های موجود پارس جنوبی و استفاده از ظرفیت فرآورشی این پالایشگاه‌هاست.

کد خبر 303099

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =