واکنش بازار نفت به کاهش تولید اوپک پلاس مثبت بود

دبیرکل اوپک اعلام کرد که واکنش بازار نفت به کاهش بی‌سابقه تولید اوپک پلاس مطلوب بود.

به گزارش خبرگزاری رویترز از لندن، محمد سانوسی بارکیندو اعلام کرد که بالا رفتن قیمت نفت و پایبندی کشورهای عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به توافق کاهش تولید اخیر این سازمان، سبب افزایش انگیزه اعضای آن شده است. این در حالی است که برخی منابع گفتند این سازمان انجام اقدام‌های بیشتر برای حمایت از بازار را رد نکرده است.

اوپک، روسیه و سایر متحدانش، متعهد شدند برای مقابله با کاهش قیمت و کاهش تقاضای ناشی از شیوع ویروس کرونا، تولید روزانه خود را از اول ماه مه (۱۲ اردیبهشت‌ماه) ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه‌ در ماه‌های مه و ژوئن کاهش دهند.

قیمت‌های شاخص نفت برنت از زمانی که در ماه آوریل به کمترین میزان در ۲۱ سال اخیر ( پایین تر از ۱۶ دلار برای هر بشکه) سقوط کرد، بیش از دو برابر شده است.

بر اساس داده‌های دو شرکت ردیاب محموله‌های نفتی، صادرات نفت خام کشورهای اوپک پلاس از ابتدای ماه مه تا کنون، حدود ۶ میلیون بشکه در روز کاهش یافته است که نشان‌دهنده شروع خوب این کشورها برای پایبندی به توافق اوپک پلاس است.

وی گفت: بازارهای نفت به توافق تاریخی اوپک پلاس و همچنین پایبندی کامل کشورهای شرکت‌کننده به آن واکنش مثبت نشان داده‌اند.

دبیرکل اوپک افزود: در کل، یک همگرایی تدریجی اما پایدار، در اصول اولیه عرضه و تقاضا ایجاد شده است.

یک نماینده اوپک نیز دید مثبتی در این باره داشت و اظهار کرد: اگرچه قیمت‌ها روند صعودی داشته‌اند، اما هنوز خیلی پایین‌تر از نیاز بودجه 1بسیاری از کشورها هستند.

این نماینده درباره کاهش صادرات گفت: نشانه خوبی برای قیمت‌هاست. از این لحاظ ایمن هستیم، اما برای اطمینان بیشتر به زمان بیشتری نیاز داریم - شاید تا ماه ژوئیه یا اوت.

یکی دیگر از نمایندگان اوپک گفت: نشانه‌های خوبی درباره پایبندی اعضا وجود دارد و به‌تازگی شاهد افزایش قیمت‌ها هستیم، اما بازار هنوز بی‌ثبات است، بیایید صبر کنیم.

به گزارش شانا، کشورهای حاضر در این توافق دهم ژوئن سال ۲۰۲۰ میلادی (۲۱ خردادماه ۹۹) برای تعیین و بررسی اقدام‌های بیشتر با هدف برقراری توازن در بازار نفت، از طریق وبینار نشست برگزار می‌کنند.

 چهار منبع اوپک پلاس روز سه‌شنبه (۲۳ اردیبهشت‌ماه) اعلام کردند کشورهای عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش موسوم به اوپک پلاس، قصد دارند در نشست بعدی این سازمان در ماه ژوئن که برای بررسی عرضه و تقاضای تضعیف شده از ویروس کرونا برگزار می‌شود، کاهش تولید نفت کنونی را فراتر از ماه ژوئن ادامه دهند.

کشورهای تولیدکننده نفت اوپک و غیراوپک حاضر در توافقنامه همکاری (Declaration of Cooperation) در این نشست توافق کردند پس از پایان دو ماه، به‌مدت ۶ ماه از یکم ژوئیه تا ۳۱ دسامبر سال ۲۰۲۰ روزانه ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه کاهش عرضه داشته باشند و در بازه زمانی یکم ژانویه ۲۰۲۱ تا ۳۰ آوریل ۲۰۲۲ به‌مدت ۱۶ ماه نیز روزانه ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه تولید خود را کاهش دهند.

خط پایه و مبنای محاسبه تولید برای همه کشورهای حاضر در این توافق به جز عربستان و روسیه ماه اکتبر سال ۲۰۱۸ میلادی و مبنای محاسبه تولید برای روسیه و عربستان روزانه ۱۱ میلیون بشکه تعیین شده است.

ایران، لیبی و ونزوئلا نیز بر اساس این توافق از کاهش تولید معاف هستند.

یک منبع اوپک پلاس گفت: وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو و غیرعضو اوپک قصد دارند پس از ماه ژوئن، همان مقدار کاهش تولید نفت را که تقریباً ۱۰ میلیون بشکه در روز است، حفظ کنند. آنها قصد ندارند کاهش تولید را تعدیل کنند؛ این برنامه اکنون مورد بحث است.

یک منبع مطلع از رویکرد روسیه در این زمینه، ادامه روند کاهش تولید کنونی برای پس از ماه ژوئن را رد نکرد و گفت: این تصمیم به شرایط بازار بستگی خواهد داشت. 

کد خبر 303150

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =