نشست اوپک پلاس در هاله‌ای از ابهام

سخنگوی کاخ کرملین از تماس مداوم روسیه با کشورهای عضو اوپک پلاس خبر داد و گفت: هنوز زمان برگزاری نشست آتی این ائتلاف در هاله‌ای از ابهام است.

به گزارش خبرگزاری رویترز از مسکو، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین امروز (پنجشنبه، ۱۵خردادماه) اعلام کرد: الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه با وزیران سایر کشورهای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش، موسوم به «اوپک پلاس» در تماس دائمی است، اما زمان برگزاری نشست ائتلاف اوپک پلاس، برای بحث درباره کاهش تولید نفت، هنوز مشخص نیست.

وی با اشاره به توازن بازار در هفته‌های اخیر گفت: ولادیمیر پوتین هیچ برنامه‌ای برای گفت‌وگو با دونالد ترامپ، همتای آمریکایی خود یا سایر رؤسای دولت‌ها درباره این موضوع ندارد. 

در این میان، برخی منابع اوپک پلاس نیز اعلام کردند که در صورت موافقت کشورهایی که هنوز نتوانسته‌اند به سهمیه کاهش تولید خود بر اساس توافق این ائتلاف پایبند باشند، ممکن است نشست اوپک پلاس پیش از دوشنبه (۱۹ خردادماه) برگزار شود.

این منابع گفتند: اگر عراق و سایر کشورهایی که نتوانسته‌اند به‌طور کامل به توافق کاهش تولید کنونی پایبند باشند، موافقت کنند که پایبندی به سهمیه خود را افزایش دهند، تولیدکنندگان نفت اوپک پلاس می‌توانند پیش از دوشنبه، نشست خود را از طریق وبینار برگزار کنند. 

محمد عرقاب، وزیر انرژی و معادن الجزایر و هم‌زمان رئیس دوره‌ای اوپک نیز روز یکشنبه (۱۱ خردادماه) در نامه‌ای به اعضای اوپک خواستار برگزاری پیش از موعد نشست اوپک پلاس در چهارم ژوئن (۱۵ خردادماه) شده بود. پیش از این قرار بود این نشست‌های وزارتی اوپک و اوپک پلاس در نهم و دهم ماه ژوئن (۲۱ و ۲۲ خردادماه) برگزار شود.

بحث و گفت‌وگوهای صورت‌گرفته درباره میزان ضعف برخی کشورها در پایبندی به سهمیه کاهش تولید خود در ماه مه، مانع برگزاری این نشست در امروز شد.

یکی از این منابع گفت: در مورد احتمال جبران رعایت نکردن سهمیه ماه مه این کشورها، در ژوئن و ژوئیه بحث و گفت‌وگوهایی میان وزرای اوپک پلاس وجود دارد.

عربستان نیز پیشنهاد کرده است که برگزاری اجلاس تا اواسط ماه مه به تأخیر بیفتد، اما هنوز نشانی از تغییر برنامه دبیرخانه اوپک مشاهده نمی‌شود.

عربستان سعودی و روسیه دیروز (۱۴ خردادماه)، در توافقی اولیه، موافقت کردند که هم‌زمان با افزایش فشار بر کشورهایی که تا کنون بر سهمیه کاهش تولید خود پایبند نبوده‌اند، کاهش تولید بی‌سابقه کنونی نفت را برای یک ماه دیگر تمدید کنند. 

۲۳ کشور تولیدکننده نفت اوپک و غیراوپک حاضر در توافقنامه همکاری (Declaration of Cooperation) در نشست ماه آوریل بر سر کاهش تولید در سه مرحله به ترتیب ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه برای مدت دو ماه، ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه برای ۶ ماه و ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه برای ۱۶ ماه به توافق رسیدند.

کد خبر 303455

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =