سهم‌بری بیشتر خوزستان از درآمدها منوط به اصلاح قوانین است

مهم‌ترین دستاوردهای صنعت نفت در نشست مسئولان اجرایی خوزستان با جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی تشریح و تأکید شد افزایش سهم خوزستان از درآمدها منوط به اصلاح قوانین مصوب مجلس است.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی مناطق نفت‌خیز جنوب، صادق فتح‌الهی، مدیر امور فنی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در دیدار نمایندگان مجلس با استاندار و مسئولان اجرایی خوزستان با اشاره به اینکه طی بیش از یکصد سال گذشته، ۶۶ میلیارد بشکه نفت از مناطق نفت‌خیز برداشت شده است، اظهار کرد: از این میزان ۲۶ میلیارد بشکه آن قبل و ۴۰ میلیارد آن پس از پیروزی انقلاب و خروج شرکت‌های خارجی تولید شده که نشان‌دهنده توان فنی بالای جوانان ایرانی در تولید نفت و گاز است.

وی با بیان اینکه پیش از پیروزی انقلاب تنها ۲۰ درصد گازهای همراه جمع‌آوری و مابقی آن سوزانده می‌شد، گفت: این رقم هم‌اکنون به ۸۴ درصد افزایش یافته و برای ۱۶ درصد باقیمانده هم قراردادهای بزرگی با شرکت‌های توانمند ایرانی بسته شده که در حال پیشرفت است.

به گفته فتح‌الهی، برای نخستین‌بار در تاریخ صنعت نفت طرح‌های EPC/EPD توسعه بالادست (نظیر طرح ۲۸ مخزن) دارای پیوست اجتماعی و بودجه ۴ درصدی مصوب برای حوزه مسئولیت اجتماعی شده‌اند که می‌تواند نقش مؤثری در محرومیت‌زدایی، اشتغال‌زایی محلی و توسعه مناطق پیرامونی تأسیسات صنعت نفت داشته باشد.

اهتمام وزارت نفت به انجام مسئولیت اجتماعی

غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان هم در این نشست با یادآوری اینکه نفت خوزستان یک ثروت ملی است، اظهار کرد: به همین نسبت همه نمایندگان مجلس باید در قبال توسعه استان خوزستان و بودجه‌ این استان احساس مسئولیتی ملی داشته باشند.

وی افزود: در چندسال اخیر صنعت نفت به انجام مسئولیت‌های اجتماعی خود در چارچوب اختیارات و مقررات، اهتمام داشته و خدمات متعددی را در زمینه کمک به پروژه‌های عام‌المنفعه استان به انجام رسانده است.

استاندار خوزستان گفت: دریافت سهم بیشتر خوزستان از درآمدها یا عوارض، منوط به اصلاح قوانین مصوب مجلس از جمله شامل ساختن مالیات بر ارزش افزوده به تولید نفت‌ خام یا تخصیص بودجه به نفت برای پرداخت عوارض آلایندگی است.

حمایت مالی صنعت نفت از ۸۰۰ پروژه عمرانی در خوزستان

شهرام وردک، رئیس روابط عمومی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب نیز به تشریح اقدام‌های عام‌المنفعه انجام‌شده در خوزستان پرداخت و گفت: صنعت نفت در چهار سال گذشته از بیش از ۸۰۰ پروژه زیربنایی در استان خوزستان حمایت مالی کرده و حدود ۱۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار به این طرح‌ها اختصاص داده‌است.

وی افزود: صنعت نفت به‌طور خاص در بخش غیزانیه در چهار سال گذشته بیش از ۲۵ میلیارد تومان در طرح آبرسانی کمک مالی ارائه کرده است که بیش از ۱۳ میلیارد تومان آن برای احداث ایستگاه پمپاژ آب و ۱۲ میلیارد تومان برای اجرای خطوط لوله بوده است، همچنین در این مدت شرکت ملی نفت و شرکت‌های تابع ۱۷ میلیارد تومان و بسیج شهید تندگویان صنعت نفت بیش از ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در پروژه‌های عمرانی، بهداشتی و آموزشی این بخش هزینه کرده‌اند.

وردک یادآور شد: از سال ۹۴ با تانکر در منطقه غیزانیه آب شرب توزیع کرده‌ایم‌ که میزان آن هم‌اکنون به ۴۰۰ هزار لیتر در روز رسیده است، البته حق مردم شریف منطقه بیش از این است. ان‌شاءالله با کمک نمایندگان مجلس یازدهم، اهتمام مسئولان و حمایت صنایع بزرگ از جمله نفت، توسعه‌ این بخش شتاب بیشتری خواهد گرفت.

جمعی از نمایندگان مردم تهران، سمنان، مشهد و اهواز در مجلس یازدهم که در این نشست حضور داشتند بر اولویت رسیدگی به مشکلات روستاهای خوزستان به‌ویژه بخش غیزانیه تأکید و مقرر کردند با همکاری دولت، بودجه‌های مورد نظر را برای محرومیت‌زدایی و توسعه این بخش مصوب کنند. آنها عنوان کردند نمایندگان مجلس همگی نمایندگان خوزستان و در کنار آنها خواهند بود.

کد خبر 303462

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =