۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۳
  • کد خبر: 303538
سیستم هیپوکلریت سکوی سلمان نوسازی شد

پروژه نوسازی سیستم هیپوکلریت مجتمع دریایی سلمان با اتکا به دانش داخلی و تلاش همکاران این مجتمع با موفقیت عملیاتی و سبب صرفه‌جویی ۴۰ میلیارد ریالی شد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت نفت فلات قاره ایران، استفاده از آب دریا برای تولید هیپوکلریت از گذشته مرسوم بوده و سیستم‌های مولد هیپوکلریت از آب دریا در سکوهای نفتی از اهمیت بالایی برخوردارند.

تزریق هیپوکلریت در لوله‌های آب ورودی از دریا به سکوها، از روش‌های متداول جلوگیری از رشد میکروارگانیسم‌ها در قسمت‌های مختلف است و در صورت عدم انجام این فرآیند در مدت کوتاهی آسیب‌های جبران‌ناپذیری به سیستم وارد می‌شود. از آنجا که سیستم مولد هیپوکلریت سکوی سلمان از ابتدای راه‌اندازی تاکنون به‌صورت مداوم در سرویس قرار داشته است و به علت تحریم‌های ظالمانه و دشواری تأمین قطعات با مشکلاتی روبه‌رو بوده، در همین راستا واحد تعمیرات سکوی سلمان همه تلاش خود را برای در سرویس نگهداشتن این سیستم انجام داده و حدود ۳۰ سال در شرایط سخت محیطی دریا از این سیستم بهره‌برداری شده است، اما به دلیل خرابی بالای ۸۰ درصد و حجم بسیار بالای تعمیرات مورد نیاز، استفاده از این سیستم بسیار دشوار و مجتمع دریایی سلمان با مشکلات فراوانی روبه‌رو شده بود.

به همین دلیل ابتدا پروژه خرید و جایگزینی دستگاه جدید در دستور کار قرار گرفت. در بررسی‌های مشخص شد قیمت نمونه‌های خارجی دستگاه بسیار بالا است و قیمت نمونه‌های داخلی که قابلیت نصب و تست در سکو را داشته باشند حدود ۴۰ میلیارد ریال برآورد شد.

در راستای صرفه‌جویی و بهره‌مندی حداکثری از منابع موجود منطقه، تعمیر و نوسازی دستگاه از سوی کارشناسان متعهد واحد تعمیرات برق و تهویه آغاز و تابلوی کنترل و فرمان یکی از یونیت‌های دستگاه، دمونتاژ و با استفاده از قطعات جدید موجود در انبار لاوان مونتاژ شد. همچنین بدنه مجموعه ترانس و رکتیفایر این یونیت نیز که به علت پوسیدگی شدید قابل استفاده نبود تعویض شد و سپس با همت همکاران متخصص واحد تعمیرات مکانیک سکوی سلمان یک مجموعه باتری که چند سال در سکو بدون استفاده بود در این سیستم به‌کار برده شد و با بررسی‌های مهندسی، برخی از موارد فنی اصلاح و همه مسیرها و تجهیزات مکانیکی این پکیج تعویض و بهینه شد.

سرانجام یکی از یونیت‌های دستگاه مولد هیپوکلریت نوسازی شد و در سرویس قرار گرفت که اکنون دو ماه است به‌صورت دائم در سرویس بوده و مشکلات تأمین هیپوکلریت را تا حدود زیادی برطرف کرده است. همچنین با تلاش متخصصان صنعت نفت در آینده‌ای نزدیک با استفاده از ظرفیت‌های ساخت داخل، باتری‌های مورد نیاز دستگاه ساخته می‌شود و نوسازی واحد دوم هیپوکلریت نیز در دستور کار قرار گرفته است و این دستگاه با قابلیت اطمینان بالایی برای سال‌های متمادی بهره‌برداری خواهد شد.

کد خبر 303538

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =