چرا باید به جای ال‌پی‌جی از سی‌ان‌جی استفاده کنیم؟

مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گاز طبیعی فشرده (سی‌ان‌جی) را یکی از مناسب‌ترین، ارزان‌ترین و در دسترس‌ترین جایگزین‌های عرضه سوخت معرفی کرد و گفت: این گاز یکی از مهم‌ترین سوخت‌های جایگزین در بخش حمل‌ونقل است که عمدتا از متان تشکیل شده است.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، علیرضا آرمان‌مقدم با بیان اینکه هم‌اکنون حدود ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار خودرو گازسوز و دوگانه‌سوز در ایران وجود دارد، تصریح کرد: این تعداد خودرو روزانه به‌طور میانگین ۲۴.۵ میلیون مترمکعب گاز طبیعی مصرف می‌کنند.

وی گاز مایع (ال‌پی‌جی) را که مخلوطی از پروپان و بوتان است یکی دیگر از سوخت‌های جایگزین در بخش حمل‌ونقل در دنیا عنوان کرد و درباره ویژگی‌های آن گفت: این گاز از تفکیک و پالایش گاز طبیعی یا پالایش نفت خام به‌دست می‌آید و در دما و فشار طبیعی، گازی‌شکل است، اما پس از تراکم در فشارهای متوسط به شکل مایع در می‌آید.

 مزیت‌های سی‌ان‌جی نسبت به ال‌پی‌جی بیشتر است

آرمان‌مقدم به مزیت سی‌ان‌جی نسبت به ال‌پی‌جی اشاره کرد و افزود: عدد اکتان سی‌ان‌جی بالاتر از عدد اکتان ال‌پی‌جی است.

وی با بیان اینکه عدد اکتان در سی‌ان‌جی ۱۳۰ تا ۱۲۰ و در ال‌پی‌جی حدوداً ۱۱۲ تا ۱۰۵ است، تصریح کرد: عملکرد بهسوزی سوخت سی‌ان‌جی با لحاظ پارامتر عدد اکتان شرایط بهتری دارد که از جنبه زیست‌محیطی نیز وضع مناسب‌تری خواهد داشت.

مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با تأکید بر اینکه در خودروهای سی‌ان‌جی‌سوز در مقایسه با خودروهای بنزینی میزان انتشار دی‌اکسید کربن در شرایط بدون ترافیک ۲۵ درصد کاهش می‌یابد و در شرایط ترافیک مشابه تهران این میزان به ۳۵ درصد نیز خواهد رسید، گفت: این در حالی است که در خودروهای ال‌پی‌جی‌سوز میزان کاهش انتشار دی‌اکسید کربن نسبت به موتورهای بنزینی تقریباً ۱۵ درصد است، همچنین در هوای سرد استارت خوردن ماشین‌های سی‌ان‌جی‌سوز در مقایسه با خودروهای ال‌پی‌جی ‌سوز و بنزینی راحت‌تر انجام می‌گیرد. از جهت شاخص قیمت نیز در مقیاس جهانی سی‌ان‌جی از ال‌پی‌جی ارزان‌تر است. برای نمونه در آمریکا هر گالن ال‌پی‌جی ۲۰ سنت گران‌تر از بنزین است، اما سی‌ان‌جی به ازای هر گالن ۴۱ سنت ارزان‌تر از بنزین است.

آرمان مقدم با اشاره به این مطلب که ایران با در اختیار داشتن دومین رتبه ذخایر گاز طبیعی جهان و همچنین شبکه گسترده خط لوله گاز، زمینه‌ای مناسب برای استفاده از گاز طبیعی فشرده یا سی‌ان‌جی به‌عنوان سوختی پاک به‌منظور جایگزینی در سیستم حمل‌ونقل کشور دارد، تصریح کرد: به کمک شبکه گسترده خط لوله گاز در کشور تاکنون حدود ۲ هزار و ۵۰۰ جایگاه سی‌ان‌جی در سراسر ایران توسعه یافته است که امکان دسترسی به این سوخت پاک را در اقصی نقاط کشور فراهم می‌سازد.

وی با بیان اینکه در خودروها با ال‌پی‌جی، امکان نشر گاز (هرچند مقادیر کم) وجود دارد، اظهار داشت: بنابر توصیه‌های ایمنی بهتر است خودروهای گاز مایع در پارکینگ با سیستم تهویه مناسب نگهداری شوند، چراکه در غیر این صورت احتمال تجمع گاز نشت‌یافته در پارکینگ و خطرهای ناشی از آن وجود خواهد داشت.

آرمان‌مقدم ادامه داد: درواقع از آنجا که ال‌پی‌جی از هوا سنگین‌تر است، در صورت نشت در محیط باقی می‌ماند و به‌سختی پخش می‌شود، بنابراین خطرهای ناشی از انفجار و آتش‌سوزی محتمل خواهد بود. این در حالی است که دانسیته سی‌ان‌جی کمتر از هواست و پس از نشتی به‌سرعت پراکنده و نسبت به ال‌پی‌جی ایمن‌تر ارزیابی می‌شود.

مقایسه ایران با کشورهای فاقد گاز طبیعی در استفاده از ال‌پی‌جی اشتباه است

آرمان‌مقدم با اشاره به اینکه برخی رسانه‌ها به مزیت استفاده از سوخت ال‌پی‌جی اشاره و برای صحه گذاشتن بر دلیل خود به استفاده از این سوخت در بعضی از کشورهای اروپایی مانند ترکیه، کره جنوبی، لهستان، روسیه، ایتالیا، انگلستان، آمریکا، استرالیا، اوکراین و ... اشاره می‌کنند، گفت: باید گفت عمده این کشورها منابع گازی مناسبی در اختیار ندارند و گاز شهری مورد نیاز خود را از طریق واردات و حتی در برخی موارد زغال‌سنگ تأمین می‌کنند، ضمن آنکه زیرساخت‌های توسعه سی‌ان‌جی نظیر شبکه گسترده گاز را که در کشور ما وجود دارد در کشورشان ندارند.

وی گفت: در واقع در انتخاب بین بنزین و ال‌پی‌جی به سراغ ال‌پی‌جی به‌عنوان سوخت مناسب‌تر رفته‌اند، این در حالی است که در ایران در مقایسه بین ال‌پی‌جی و بنزین، گزینه‌ای به نام سی‌ان‌جی وجود دارد که به دلیل مزیت‌های قیمتی و فنی، برتری‌های زیادی دارد و می‌تواند به‌عنوان سوخت ملی مطرح شود.

کد خبر 303676

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =