۲۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۷
  • کد خبر: 303859
طرح جمع‌آوری گازهای همراه دهلران کلید خورد

طرح جمع‌آوری گازهای همراه و احداث ایستگاه تقویت فشار گاز دهلران با سرمایه‌گذاری افزون ‌بر ۱۲۵ میلیون یورو به شرکتی ایرانی واگذار و مراحل اجرایی آن آغاز شد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، این طرح با هدف بهره‌برداری حداکثری از میدان‌های مشترک و جلوگیری از سوزاندن گازهای همراه به میزان ۸۲ میلیون فوت‌مکعب در روز کلید خورده است.

رامین حاتمی، مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران در این زمینه گفت: طرح احداث ایستگاه تقویت فشار گاز دهلران به‌عنوان آخرین حلقه از زنجیره تأمین خوراک کارخانه گاز و گاز مایع ۳۱۰۰ به‌منظور جمع‌آوری و ارسال گازهای همراه نفت واحد بهره‌برداری دهلران و دانان اجرا می‌شود و به عبارتی یکی از منابع تأمین‌کننده عمده خوراک این کارخانه و صنایع پایین‌دستی آن خواهد بود.

وی با اشاره به سرمایه‌گذاری افزون ‌بر ۱۲۵ میلیون یورویی برای اجرای این طرح در قالب EPCF افزود: همه مراحل تأمین مالی، تهیه کالا، نصب و راه‌اندازی این طرح از سوی یک شرکت ایرانی و در مدت‌ زمان ۲۳ ماه انجام خواهد شد.

حاتمی درباره اهداف کلان طرح جمع‌آوری گازهای همراه و احداث ایستگاه تقویت فشار گاز دهلران گفت: اجرای این طرح با تمامی محدودیت‌های ناشی از تحریم، با تکیه ‌بر توان و ظرفیت‌های شرکت‌های داخلی در راستای تکمیل زنجیره ارزش و استفاده بهینه و صیانت از منابع در جهت تحقق جهش تولید، جلوگیری از سوختن گازهای مشعل و حفاظت از محیط‌ زیست و همچنین اشتغال‌زایی در زمان اجرای طرح و ایجاد اشتغال پایدار پس از بهره‌برداری آن انجام می‌شود.

به گفته وی، از مهم‌ترین محصولات نهایی حاصل از اجرای این طرح (خروجی ان‌جی‌ال ۳۱۰۰) گاز سبک به‌منظور تزریق در مخزن نفتی چشمه‌خوش و شبکه سراسری گاز کشور و نیز میعانات گازی ارزشمند برای تأمین خوراک واحد پتروشیمی دهلران است.

رئیس هیئت مدیره شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، اجرای طرح جمع‌آوری گازهای همراه و احداث ایستگاه تقویت فشار گاز دهلران از سوی شرکت‌های داخلی را از نقاط قوت این طرح برشمرد و گفت: با توجه به اینکه فرم قرارداد جدید در اجرای این طرح برای نخستین بار در شرکت نفت مناطق مرکزی ایران در حال انجام است، انتظار می‌رود روند اجرای پروژه با سرعت بیشتری دنبال شود و همین موضوع از اتلاف زمان و هزینه در انجام پروژه‌های بزرگ و ملی در این حجم جلوگیری خواهد کرد.

حاتمی ادامه داد: با احداث این ایستگاه و خط لوله انتقال گاز، امکان ارسال گازهای تولیدی میدان آذر به میزان ۷۱ میلیون فوتمکعب در روز فراهم خواهد شد و در مجموع گازهای همراه تولیدی واحد بهره‌برداری دهلران، دانان و آذر بیش از نیمی از خوراک کارخانه ان‌جی‌ال ۳۱۰۰ را تأمین می‌کند.

براساس این گزارش، محل احداث ایستگاه تقویت فشار گاز دهلران، حدود ۳۵ کیلومتری از جنوب شرق دهلران است. میدان نفتی دهلران، میدان مشترک با عراق است که در حوزه فعالیت شرکت بهره‌برداری نفت و گاز غرب از شرکت‌های تابع شرکت نفت مناطق مرکزی ایران قرار دارد.

کد خبر 303859

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =