تحقق ۱۰۰ درصدی اهداف برنامه ششم توسعه پتروشیمی تا ۱۴۰۰

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی از تحقق ۱۰۰ درصدی اهداف برنامه ششم توسعه کشور در صنعت پتروشیمی تا پایان سال ۱۴۰۰ با تکمیل طرح‌های جهش دوم صنعت پتروشیمی خبر داد.

به گزارش خبرنگار شانا، بهزاد محمدی امروز (دوشنبه، ۲۶ خردادماه) در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به بهره‌برداری از ۲۷ طرح باقیمانده جهش دوم صنعت پتروشیمی تا پایان سال ۱۴۰۰ اظهار کرد: ظرفیت صنعت از ۶۶ میلیون تن به ۱۰۰ میلیون تن خواهد رسید که براساس تعهد برنامه ششم توسعه کشور باید به این رقم می‌رسید.

محمدی با اشاره به اینکه ویروس کرونا اقتصاد جهانی را تحت تأثیر قرار داده است، ادامه داد: براساس آمار صندوق بین‌المللی پول، نرخ رشد اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۰ حدود ۳ درصد کاهش خواهد یافت.

صنعت پتروشیمی؛ رتبه نخست تأمین منابع ارزی کشور

وی به نقش تأثیرگذار صنعت پتروشیمی در اقتصاد ملی اشاره و تصریح کرد: این صنعت رتبه نخست تأمین منابع ارزی کشور را به خود اختصاص داده است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه سال گذشته شاهد کاهش تولید برخی محصولات پتروشیمی بوده‌ایم، اظهار کرد: بیشترین آسیب را از شرایط محیطی محصولات بالای زنجیره دیده‌اند، بنابراین لازم است توسعه صنعت پتروشیمی کشور به سمت تکمیل زنجیره باشد تا مصون از این شرایط باشیم.

محمدی با اشاره به اینکه نقشه توسعه صنعت پتروشیمی ایران باید متناسب با تحولات جهانی تغییر یابد، افزود: لازم است از وضع توسعه یک محصول و یک خوراک به سمت توسعه یک خوراک و تولید چند محصول حرکت کنیم تا ضمن ایجاد توسعه پایدار، تاب‌آوری صنعت را افزایش دهیم و در دنیا مقداری از برخی عدم قطعیت‌ها مصون شویم، بنابراین مهم‌ترین راهکار برای صنعت پتروشیمی کشور، توسعه هوشمندانه است که این موضوع نیز در دستور کار شرکت ملی صنایع پتروشیمی قرار دارد.

تداوم روند صادرات محصولات پتروشیمی

معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه در حوزه صادرات سعی می‌شود کمتر در مجامع عمومی به آن پرداخته شود، گفت: خوشبختانه صادرات محصولات پتروشیمی باوجود همه مشکلات در حال انجام است.

وی با تأکید بر تولید پایدار محصولات پتروشیمی تصریح کرد: تنها نوسان‌هایی در ابتدای سال ۹۹ ناشی از شیوع ویروس کرونا وجود داشت که به مرور شرایط پایدار شد، به‌طوری که در اردیبهشت‌ماه امسال معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا نسبت به دوره زمانی پارسال ۱۱ درصد افزایش یافته است.

محمدی با بیان اینکه صنعت پتروشیمی پارسال ۳۵ میلیون تن خوراک معادل ۸۰۰ هزار بشکه نفت خام در روز از صنایع نفت و گاز دریافت کرده است، ادامه داد: مقدار مصرف این صنعت از منابع نفت و گاز کشور با افزایش طرح‌های توسعه در سال ۱۴۰۰ معادل روزانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه می‌شود که نشان‌دهنده انجام واقعی فرآیند گذر از خام‌فروشی در صنعت پتروشیمی کشور است.

عرضه ۸۵ درصد ارز صادراتی به نیما

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ظرفیت صنعت پتروشیمی را ۶۶ میلیون تن در سال ۹۸ با ۵۶ مجتمع فعال عنوان کرد و گفت: پارسال ۳۱ میلیون تن محصول نهایی قابل فروش تولید شده است، ۳۳۳ نوع گرید پلیمری و ۴۲ نوع مواد شیمیایی در این صنعت تولید می‌شود.

وی با اشاره به اینکه پارسال ۲۳ میلیون تن محصول پتروشیمی به ارزش ۱۰ میلیار دلار صادر و ۸ میلیون تن در داخل کشور به ارزش ۵ میلیارد دلار مصرف شده است، افزود: مجموع درآمد صنعت پتروشیمی کشور در سال ۹۸، ۱۵ میلیارد دلار بوده است. صنعت پتروشیمی سال گذشته بیش از تعهد خود به سامانه نیما عرضه داشت، به‌طوری که حدود ۸۵ درصد ارز صادراتی این صنعت به نیما واریز شد.

محمدی با بیان اینکه هیچ صنعتی در کشور وجود ندارد که بتواند به صنایع پایین‌دست خود ۸ میلیون تن محصول عرضه کند، اظهار کرد: در صنایع پایین‌دستی پتروشیمی ۱۵ هزار بنگاه کوچک و بزرگ وجود دارد که حدود ۸۸۰ هزار نفر به‌طور مستقیم مشغول به کار هستند. در مجموع با عدد اشتغال مستقیم صنعت پتروشیمی کشور حدود ۹۸۰ هزار نفر به‌طور مستقیم در صنعت پتروشیمی و صنایع پایین‌دستی مشغول کارند.

۹۹؛ سال طلایی صنعت پتروشیمی

معاون وزیر نفت درباره برنامه‌های توسعه‌ای صنعت پتروشیمی ادامه داد: با بهره‌برداری از ۲۷ طرح در جهش دوم صنعت پتروشیمی تا پایان سال ۱۴۰۰، ظرفیت این صنعت از ۶۶ میلیون تن فعلی به ۱۰۰ میلیون تن افزایش خواهد یافت که نکته بسیار جالبی است. در برنامه ششم توسعه کشور تحقق افزایش ظرفیت ۱۰۰ میلیون تنی هدف‌گذاری شده که خوشبختانه در پایان سال ۱۴۰۰ هم‌زمان با اتمام برنامه ششم، این هدف به‌طور ۱۰۰ درصدی محقق خواهد شد.

وی افزود: درآمد صنعت پتروشیمی از ۱۵ میلیارد دلار کنونی به ۲۵ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۰ می‌رسد.

معاون وزیر نفت سال ۹۹ را سال طلایی صنعت پتروشیمی دانست و گفت: تا پایان امسال ۱۶ طرح پتروشیمی به بهره‌برداری می‌رسد که با توجه به تأثیر ویروس کرونا بر پیشرفت طرح‌ها، ممکن است شاهد اختلال در سرعت چهار طرح شویم، اما بی‌شک ۱۲ طرح امسال افتتاح می‌شود.

رشد ۳۵ درصدی ظرفیت تا پایان سال ۹۹

محمدی با اشاره به اینکه ظرفیت صنعت پتروشیمی با بهره‌برداری از طرح‌های سال ۹۹ با ۳۵ درصد رشد به ۹۰ میلیون تن در سال خواهد رسید، ادامه داد: طرح‌های متانول کاوه، متانول بوشهر، متانول کیمیا پارس خاورمیانه، بیدبلند خلیج فارس، الفین ایلام، اوره و آمونیاک لردگان و مسجد سلیمان، پتروپالایش کنگان، پلی‌اتیلن میاندوآب، پی‌وی‌سی هگمتانه، پتروکیمیای ابن سینا، پنتان و هگزان اکسیر حلال به‌طور قطع امسال به بهره‌برداری می‌رسند و طرح‌های متانول سبلان و پالایش پارسیان سپهر و آرتا انرژی و پلی پروپیلن خمین، چهار طرحی هستند که ممکن است در سه ماهه سوم امسال آماده افتتاح نباشند و امیدواریم بهار سال آینده به بهره‌برداری برسند.

وی با بیان اینکه ۲۷ طرح پتروشیمی در جهش سوم صنعت پتروشیمی تا پایان سال ۱۴۰۴ به بهره‌برداری خواهد رسید، گفت: ظرفیت این صنعت با تحقق جهش سوم حداقل به ۱۳۰ میلیون تن و درآمد به بیش از ۳۴ میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در قیاس جهش سوم با جهش دوم پتروشیمی افزود: اجرای طرح‌های جدید برای نخستین بار در کشور، تولید ۱۰ محصول جدید و افزایش سه برابری مشارکت بخش خصوصی از ویژگی‌های طرح‌های جهش سوم صنعت پتروشیمی است.

معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه برای ایجاد ظرفیت در صنعت پتروشیمی، طرح‌های تأمین خوراک نیز از سوی این صنعت اجرا می‌شود، تصریح کرد: طرح‌های تأمین خوراک ان‌جی‌ال ۳۱۰۰، ان‌جی‌ال ۳۲۰۰ و ان‌جی‌ال خارک، پتروپالایش کنگان، فاز نخست پتروشیمی بوشهر، بیدبلند خلیج فارس و پارسیان سپهر با سرمایه گذاری ۸.۵ میلیارد دلار، ۱۴ میلیون تن خوراک برای صنعت پتروشیمی تولید خواهند کرد که امسال و سال‌های آینده به بهره‌برداری می‌رسند.

به‌زودی؛ انتشار بسته‌های سرمایه‌گذاری طرح‌های پیشران

به گفته محمدی، رفع نیاز داخلی و جلوگیری از واردات، ایجاد توازن و تنوع در زنجیره پایین‌دست پتروشیمی، کمک به تکمیل زنجیره ارزش و ایجاد رونق در صنایع پایین‌دستی از ویژگی‌های طرح‌های پیشران در برنامه‌های راهبردی شرکت ملی صنایع پتروشیمی است که این طرح‌های پیشران در چهار زنجیره متانول، پروپیلن، اتیلن و بنزن تعریف شده‌اند و بسته‌های سرمایه‌گذاری آنها در هفته‌های آتی منتشر خواهد شد.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون حدود ۹۸۰ هزار تن پروپیلن در کشور تولید می‌شود با این حال حدود ۲۰۰ هزار تن کمبود داریم و تقاضا برای این محصول در سال‌های آینده به ۷۰۰ هزار تن می‌رسد، ادامه داد: بنابراین برنامه افزایش ظرفیت تولید پروپیلن به ۳ میلیون تن با توجه به هم‌خوانی با شرایط کنونی کشور، به روش تولید پروپیلن از متانول و گاز طبیعی در دستور کار این شرکت قرار گرفت؛ روش‌های متعارف دنیا تولید پروپیلن از پروپان است، اما به دلیل اینکه کشور به دانش فنی تولید پروپیلن از متانول دست یافته و از طرفی نیز متانول مازاد در کشور وجود دارد این روش انتخاب شده است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اینکه ظرفیت متانول کشور در سال ۱۴۰۴۰ به حدود ۲۳ میلیون تن خواهد رسید که ظرفیت بسیار خوبی برای تولید پروپیلن از متانول است، ادامه داد: از یکسو با اجرای طرح‌های MTP در سواحل کشور و تولید پروپیلن از متانول، این محصول با خط لوله به مرکز کشور منتقل شده و توسعه را از مسیر پروپیلن در استان‌های مرکزی خواهیم داشت. تخفیف بر خوراک گاز طبیعی، ارائه راهکارهای مالیاتی و در اختیار قرار دادن دانش فنی به این طرح‌ها بدون اخذ هزینه در زمان احداث طرح از جمله کمک‌هایی است که برای جذاب‌تر شدن اقتصاد این طرح‌ها برای سرمایه‌گذاران در نظر گرفته شده است.

بومی‌سازی ۷ دانش فنی فرآیندهای پتروشیمیایی

معاون وزیر نفت با بیان اینکه از سوی دیگر برای اجرای طرح‌های GTPP به‌منظور تولید پروپیلن از گاز طبیعی در نوار شمالی کشور و انتقال پروپیلن به استان‌های شمالی و شمال شرق کشور برای توسعه صنایع پایین‌دست در این مناطق با دانش فنی ایرانی برنامه‌ریزی شده است، افزود: نخستین طرح GTPP کشور از سوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی با دانش فنی ایرانی در اسلام‌آباد غرب در حال انجام است که حداکثر تا سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداری خواهد رسید.

محمدی با اشاره به اینکه روند بومی‌سازی دانش فنی فرآیندهای پتروشیمیایی به‌سرعت در حال انجام است، گفت: تاکنون هفت دانش فنی فرآیندهای پتروشیمیایی در کشور بومی‌سازی شده است و براساس برنامه این رقم تا سال ۱۴۰۰ به ۱۰ دانش فنی افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه تجارت جهانی کاتالیست در دنیا نزدیک ۳۳.۵ میلیارد دلار است که سهم صنعت پتروشیمی و پالایش حدود ۱۸ میلیارد دلار و بازار کاتالیست در ایران حدود ۴۰۰ میلیون دلار است، اظهار کرد: در صنعت پتروشیمی ۴۰ گروه کاتالیستی وجود دارد که تاکنون ۱۶ گروه آن داخلی‌سازی شده‌اند و ۱۱ گروه دیگر نیز تا پایان سال ۱۴۰۰ بومی‌سازی خواهند شد.

قیمت مواد اولیه لوازم خانگی افزایش نداشته است

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در پاسخ به سؤالی مبنی بر ورود پتروشیمی‌های کاغذی و غیرفعال در بورس توضیح داد: بورس ضوابطی دارد که باید پیش از ورود هر شرکتی به بورس حتماً انجام شود و شرکت ملی صنایع پتروشیمی به این بخش ورود نمی‌کند و پاسخگوی این مسائل نیست و تنها در صورتی که از این شرکت استعلامی خواسته شود، همه واقعیت‌ها منتقل خواهد شد.

محمدی درباره مسیر خط لوله پروپیلن تصریح کرد: این خط لوله از کنار خط لوله گاز شرق عسلویه به شمال استان فارس احداث و پس از ذخیره‌سازی به استان‌های مجاور منتقل خواهد شد.

معاون وزیر نفت در پاسخ به پرسشی درباره اینکه تولیدکنندگان لوازم خانگی بخشی از علت افزایش قیمت لوازم خانگی را افزایش مواد اولیه این محصولات از سوی پتروشیمی‌ها عنوان کرده‌اند، گفت: قیمت‌های محصولات پتروشیمی نسبت به سال گذشته به‌طور متوسط حدود ۲۷ درصد کاهش‌ یافته است و در بازار داخل نیز هرگز افزایش قیمت نداشته‌ایم، بلکه کاهش قیمت داشته‌ایم. با وجود ۱۱ درصد افزایش معاملات در بورس نسبت به سال گذشته شاهد ۸ درصد کاهش درآمد این صنعت بوده‌ایم که این نشان‌دهنده کاهش قیمت محصولات پتروشیمی است.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر تأثیر تحریم‌ها بر سرمایه‌گذاری خارجی در توسعه صنعت پتروشیمی اظهار کرد: در تأمین سرمایه برای اجرای کار ارزنده در توسعه صنعت پتروشیمی نیاز به سرمایه‌گذاری خارجی است و منابع داخلی برای این منظور کافی نیست. با وجود این محدودیت‌ها، مدار توسعه رو به جلو ادامه دارد و در این شرایط بعضی موضوعات را نمی‌توان عنوان کرد، اما فروش محصولات حاکی از انجام صادرات و روابط بین‌المللی است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی درباره امکان تشکیل صندوق‌های پروژه برای جذب سرمایه برای پیشبرد اهداف توسعه صنعت افزود: بحث صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی در این شرکت از سال گذشته آغاز شده است و امیدوارم از ماه‌های آینده این موضوع به تصویب برسد. مهندس زنگنه در وزارت نفت نیز شورای تأمین مالی ایجاد کرده‌اند و بناست از سرمایه‌های مردمی برای توسعه صنعت استفاده شود.

کد خبر 303870

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =